Problem med PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    Problem med PMDD

    Har nyligen börjat göda mitt 60 L akvarium med PMDD (använder inte CO2)
    Jag gör ett 50% vattenbyte och doserar sedan enligt normaldos för ett kar på 60 liter vatten.

    Mitt problem är att det enda som har hänt är att akvariet fått toffsalger (?) på bakre rutan och även på vissa av växterna!?
    Det finns fortfarande växter som har gulbleka blad trots att jag redan gjort ca 3 vattenbyten+ doseringar.

    Vad gör jag för fel?!

    Glad för all hjälp jag kan få! Är nybörjare när det gäller det här med växtakvarium.

    Hälsn Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Just toffsalger behöver CO2 som du får genom kranvattnet vid dina vattenbyten, du behöver inte göra vattenbyten så ofta i ett kar som du inte tillför CO2 från tub (eller mäsk) i.
    Toffsarna älskar ostabila CO2-nivåer, när du håller på och byter vatten så går det upp alldeles efter bytet när CO2 kommer med kranvattnet och sedan sjunker det i veckan efter som att växter + alger + bakterier tar upp det.
    Så om du inte tillsätter CO2 så skippa vattenbyte så mycket du kan, gör det bara om du rotat jättemkt i karet så att det är alldeles skitigt av smuts eller om vattnet blivit förgiftat mm, men fortsätt att göda med pmdd.
    Kör en fulldospuls (10ml/ 100l-tricket) en gång i veckan i början innan växterna kommit igång och käkar mer näring =)
    Gör vattenbyten så sällan du kan, 4-5ggr/år om du inte tillsätter CO2 = Low-tech. Och när du nu gör vattenbyten så låt vattnet stå i minst ett dygn innan du häller ner det i karet, fyll också på med vatten efterhand som det i karet avdunstar, använd också då urluftat vatten.
    Senast redigerad av Leonard; 02 May 2006, 18:10.
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • Dreeamcatcher
      • August 2004
      • 179

      #3
      Ursprungligen postat av Leonard
      Just toffsalger behöver CO2 som du får genom kranvattnet vid dina vattenbyten, du behöver inte göra vattenbyten så ofta i ett kar som du inte tillför CO2 från tub (eller mäsk) i.
      Toffsarna älskar ostabila CO2-nivåer, när du håller på och byter vatten så går det upp alldeles efter bytet när CO2 kommer med kranvattnet och sedan sjunker det i veckan efter som att växter + alger + bakterier tar upp det.
      Så om du inte tillsätter CO2 så skippa vattenbyte så mycket du kan, gör det bara om du rotat jättemkt i karet så att det är alldeles skitigt av smuts eller om vattnet blivit förgiftat mm, men fortsätt att göda med pmdd.
      Kör en fulldospuls (10ml/ 100l-tricket) en gång i veckan i början innan växterna kommit igång och käkar mer näring =)
      Gör vattenbyten så sällan du kan, 4-5ggr/år om du inte tillsätter CO2 = Low-tech. Och när du nu gör vattenbyten så låt vattnet stå i minst ett dygn innan du häller ner det i karet, fyll också på med vatten efterhand som det i karet avdunstar, använd också då urluftat vatten.

      Okej!
      Men jag har rätt så mkt fisk i det här karet...Tror du inte det blir problem då om jag skär ner på vattenbytena?
      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

      Allt du behöver veta om kampfisken!

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        Nej, se till att ha mycket växter ifrån start!
        Växterna fungerar som filter också, men se till att ha ett bra biologiskt filter, kanske lite svårt med ytterfilter till ett 60l, men du kan ju göra en DIY frigolitbakgrund sjäv och fylla springan som blir bakom frigolit-bakgrunden med filtermaterial, filtermatta i olika grovlekar, biobollar, Eheim Substrat Pro mm och sen sätta ett lagom starkt pumphuvud innanför bakgrunden så att den sprutar vattnet ut från utrymmet den själv är i, kan ett pumphuvud på 300l/h vara lagom för ett 60l, ja du får ju själv välja.
        Men rör inte ytan för mycket för då luftas den lilla mängden CO2 som kommer ifrån dina fiskar, bakterier i filtret som jobbar mm luftas ur akvarievattnet, du ska hålla så stabil mängd CO2 som du kan, du måst eju ha lite, det får du d¨ifrå fiskarna och bakterierna som andas ut det så spara på det lilla = rör inte vattenytan för mycket med vattencirkulation.
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Leonard
          du behöver inte göra vattenbyten så ofta i ett kar som du inte tillför CO2 från tub (eller mäsk) i.
          vattenbytet har inget med co2 gödningen att göra utan är ett enkelt sätt att försäkra sej om att ingen näring når så höga halter så det blir giftig tför fiskarna.

          Kör en fulldospuls (10ml/ 100l-tricket) en gång i veckan i början innan växterna kommit igång och käkar mer näring =)
          bättre att göda när växterna börjar bli lite bleka, då minskar man risken för näringsuppbyggnad och då kansme man göder varannan vecka bara.


          Gör vattenbyten så sällan du kan, 4-5ggr/år om du inte tillsätter CO2 = Low-tech.
          är mycket man ska tänka på om man ska köra med så få vattenbyten.
          bland annat ska man hålla koll på ph då det kan stiga/sjunka till katastrolfala värden.
          har man mycket fisk bör man byta oftare speciellt om man har dåligt filter.


          Och när du nu gör vattenbyten så låt vattnet stå i minst ett dygn innan du häller ner det i karet,
          måste stå med nån form av cirikulation ex: luftpump och syresten.

          Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
          Men jag har rätt så mkt fisk i det här karet...Tror du inte det blir problem då om jag skär ner på vattenbytena?
          kan ju köpa en 25 liters vattendunk som du fyller med vatten och luftpump+syresten och låta det stå minst 2 timmar, har du en doppvärmare över kan du ju ta kallvatten som är bäst för fiskarna och låta doppvärmaren värma det till lagom temp.

          för att tömma dunken kan du köpa en liten dricksvattenpump från biltema 70kr eller nåt, eller en liten cirkulationspump.
          aquael har en som pumpar 150-350L/H med bra tryck i, 0.8meter tryckhöjd som kostar 49kr i min lokala zooaffär.

          tänk också på att pmdd och vattenberedningsmedel är inte bra då vattenberedningsmedlet slår ut en del av pmdd'n.
          däremot kan du hälla i pmdd en dag efter du haft i vattenberedningsmedel.
          Senast redigerad av Raven; 03 May 2006, 02:20.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag håller helt på Leonard i det här. Växterna kommer käka oändligt mycket mer näring än vad fiskarna kan ge dig även om du överbefolkar och övermatar.

            Vattenbytena är anledningen till toffsarna iom CO2-spikarna. Du kan se det som att växterna bubblar bra iom vattenbyten (lite svårt att se skillnad på producerat bubbel från växter och bubbel som fastnar på rutor osv men det går - skaka bara av några blad och se hur nya bubblor produceras ganska omgående).

            Kör man utan CO2 bör man i så hög grad som möjligt undvika vattenbyten. Dosera en fulldospuls PMDD max 1-2 ggr i veckan.

            Att byta med utluftat vatten funkar ju däremot fint som du tipsar om Raven.

            Här är en mycket ingående artikel om varför man ska undvika vattenbyten om man inte kör med CO2:


            vattenberedningsmedel är inte bra då vattenberedningsmedlet slår ut en del av pmdd'n.
            Om det är ett vattenberedningsmedel som tar bort nitrat är det så, men dom är ovanliga. De vanligaste vattenberedningsmedlen består av askorbinsyra (c-vitamin) och/eller någon form av chelat som chelaterar metaller (vilket inte växterna bryr sig om).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Dreeamcatcher
              • August 2004
              • 179

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Jag håller helt på Leonard i det här. Växterna kommer käka oändligt mycket mer näring än vad fiskarna kan ge dig även om du överbefolkar och övermatar.

              Vattenbytena är anledningen till toffsarna iom CO2-spikarna. Du kan se det som att växterna bubblar bra iom vattenbyten (lite svårt att se skillnad på producerat bubbel från växter och bubbel som fastnar på rutor osv men det går - skaka bara av några blad och se hur nya bubblor produceras ganska omgående).

              Kör man utan CO2 bör man i så hög grad som möjligt undvika vattenbyten. Dosera en fulldospuls PMDD max 1-2 ggr i veckan.

              Att byta med utluftat vatten funkar ju däremot fint som du tipsar om Raven.

              Här är en mycket ingående artikel om varför man ska undvika vattenbyten om man inte kör med CO2:



              Om det är ett vattenberedningsmedel som tar bort nitrat är det så, men dom är ovanliga. De vanligaste vattenberedningsmedlen består av askorbinsyra (c-vitamin) och/eller någon form av chelat som chelaterar metaller (vilket inte växterna bryr sig om).

              Ojoj, inte lätt när man är nybörjare på det här

              Jag vet inte om jag klarar det där med att bygga ett biologiskt filter, det är nog lite för svårt just nu, är det något som är nödvändigt ? eller är det mer en grej man kan göra om man vill nå det absolut ultimata akvariet?

              Men om jag gör så att jag skär ner på vattenbytena, ska jag då istället blanda i PMDD direkt i akvariet en gång i veckan?

              Också gör jag ett delvattenbyte kanske 1 gång i månaden? Och då byter jag med utluftat vatten (som ni beskrev)...
              Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

              Allt du behöver veta om kampfisken!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag vet inte om jag klarar det där med att bygga ett biologiskt filter, det är nog lite för svårt just nu, är det något som är nödvändigt ? eller är det mer en grej man kan göra om man vill nå det absolut ultimata akvariet?
                Det är snarare så att du inte kan undvika det om du har cirkulationsfilter i akvariet. Bakterier kommer sätta sig på alla ytor, inklusive bottnen. När man säger att man bygger ett bakterieologiskt filter så menar man bara att man fixar väldigt stor yta för bakterierna att sätta sig på inne i filtret med hjälp av något material med väldigt stor yta. T ex sintrat glas, lavakross, bränd lera osv.

                Men om jag gör så att jag skär ner på vattenbytena, ska jag då istället blanda i PMDD direkt i akvariet en gång i veckan?

                Också gör jag ett delvattenbyte kanske 1 gång i månaden? Och då byter jag med utluftat vatten (som ni beskrev)...
                Låter som en plan!
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Tack Defdag, nu börjar även jag fatta.
                  Jag har ett 100L kar och har börjat göda med PMDD men tycker att vattenbytena verkar lite väl häftiga.

                  Så då kan man kanske minska till ca 20% i veckan som jag tycker är lagom och ge en dos PMDD i samband med det

                  Men vad jag undrar över är om det kan uppstå nån typ av överdosering som skadar fiskarna och i så fall vilka vattenvärden bör man hålla koll på

                  Tack vare dig Delfdag har verkligen intresset för växterna tänds och i min långsiktiga planering finns ett 250-400L växtkar med co2. Till hösten skall detta förverkligas om intresset finns kvar och ekonomin tillåter det.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Så då kan man kanske minska till ca 20% i veckan som jag tycker är lagom och ge en dos PMDD i samband med det
                    Funkar säkert också. Du vill undvika att ta bort näring och undvika CO2-spikar, dvs minska vattenbytena på ett eller andra sättet.

                    Men vad jag undrar över är om det kan uppstå nån typ av överdosering som skadar fiskarna och i så fall vilka vattenvärden bör man hålla koll på
                    Kör du en dosering för hela akvarievolymen med receptet på pmdd.se en gång i veckan och du har några snabbväxare så garanterar jag dig att det inte kan bli för mycket.

                    min långsiktiga planering finns ett 250-400L växtkar med co2
                    CO2. Det är godis det =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Dreeamcatcher
                      • August 2004
                      • 179

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det är snarare så att du inte kan undvika det om du har cirkulationsfilter i akvariet. Bakterier kommer sätta sig på alla ytor, inklusive bottnen. När man säger att man bygger ett bakterieologiskt filter så menar man bara att man fixar väldigt stor yta för bakterierna att sätta sig på inne i filtret med hjälp av något material med väldigt stor yta. T ex sintrat glas, lavakross, bränd lera osv.


                      Låter som en plan!


                      Okej, tack så mycket, då har jag något att gå på! Tror jag förstår någorlunda nu ialla fall
                      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                      Allt du behöver veta om kampfisken!

                      Kommentar

                      • Dreeamcatcher
                        • August 2004
                        • 179

                        #12
                        Defdac: Vet inte om jag kan ställa den frågan i den här tråden, men jag undra bara en sak ang. växterna som ligger som en matta på ditt vackra växtkar:http://www.defblog.se/picture/1522.html

                        Är det nålgräs?
                        Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                        Allt du behöver veta om kampfisken!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Japp, vanligt nålgräs!
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • albjohn
                            • March 2006
                            • 1179

                            #14
                            Tack Defdag, du är en klippa
                            Mvh Leif

                            Kommentar

                            • Jodahl
                              • March 2005
                              • 298

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Kör man utan CO2 bör man i så hög grad som möjligt undvika vattenbyten. Dosera en fulldospuls PMDD max 1-2 ggr i veckan.
                              Jag tycker det verkar som om det här med 50% vb missuppfattas ganska ofta på forumet (gjorde jag också innan Defdac svarade på en fråga jag hade om detta). Det gäller bara om man kör med CO2. Det finns många trådar där det tipsas om fulldospulser och 50% vb där det inte utryckligt står att det bara gäller vid CO2-tillförsel. Tror detta skapar ganska mycket problem.

                              /Johan
                              220 liter växtsoppa.
                              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                              Aquarelle 0,3 W/liter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...