Växt nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #31
    >"Man straffar ut sig fort med stort akvarium förstår jag nu."

    Så är väl synd att säga. Det är mäktigt med stora växtakvarier!

    Den största (enda?) källan till ångest är väl elräkningnen. (...och möjligen tillgången till billigt Kalium)

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • KATLA
      • January 2004
      • 48

      #32
      AndreasN tyckte jag skulle byta till Aquarelle-rör genomgående.
      vad är skillnaden på Aquarelle mot dom Aquaglo och Sunglo som Hjortgatan har. Och vad är skillnaden på T3 T5. mer änatt T3 har gått på bio och T5 ej är inspellad ännu. Går T5 använda på en standrad ramp
      Att försöka är första steget i att misslyckas

      Kommentar

      • andersjson
        • December 2003
        • 5

        #33
        Sedan jag skaffade CO2-utrustning har det växt som bara den. Hade tidigare ett lager växtnäring i bottenmaterialet också och då växte det nästan för mycket. Tänk bara på att allför kraftig ytvattencirkulation driver ut CO2-gasen ur vattnet. Kan ju tänka mig att "Eheim-kraftpaket" vispar runt vattnet en hel del. Sasta hellre på ett ytterfilter med lägre pumpeffekt och mer filtervolym.
        200 L
        18 neontetror
        10 tigerbarber
        4 dalmatinermolly
        2 siamesika algätare
        2 kinesiska algätare

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #34
          Ursprungligen skickat av KATLA
          AndreasN tyckte jag skulle byta till Aquarelle-rör genomgående.
          vad är skillnaden på Aquarelle mot dom Aquaglo och Sunglo som Hjortgatan har. Och vad är skillnaden på T3 T5. mer änatt T3 har gått på bio och T5 ej är inspellad ännu. Går T5 använda på en standrad ramp
          Nja, dom heter t5 och t8, och ingen av dom har börjat spelas in ännu. t8 är dom vanliga ljusrören du använder idag. t5 är nyare, mindre ljusrör med mycket bättre verkningsgrad (mer ljus per watt). t5 kräver särskilda armaturer, både armaturen och rören är svåras att få tag på och ganska så dyra än så länge.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Hanzo
            • January 2003
            • 206

            #35
            Norske webbutikker har faktisk fått dem inn for salg nå! Så nå slipper jeg å ta dem fra Danmark. Pris er ikke så helt verst heller synes jeg? Sjekk www.webzoo.net og trykk på belysning.

            Kommentar

            • KATLA
              • January 2004
              • 48

              #36
              FAAAn pratade med räddningstjänsten precis. väntar jag några månader så skall dom ut och byta ut flaskor så då kunde jag få en grattis... Men fan jag vill ha en NUUUUUUUUUU.. går det bättre om jag ringer 112 istället för via växeln tro..
              Att försöka är första steget i att misslyckas

              Kommentar

              • Thomaslj
                • May 2003
                • 704

                #37

                De har t5-armaturer och rör på akvarielagunen.se om det var någon som ville ha.. lite billigare än norska kalaspriser.

                http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                Kommentar

                • KATLA
                  • January 2004
                  • 48

                  #38
                  Fixat flaska kanske betar lite onödigt mycket då jag kan vänta några månader och få grattis. Men vem säger att jag inte tar dom med. 1000kr för flask ny kontrollerad samt påfylld med gas.
                  Så nu vill jag veta vilket bästa sättet att få ut gasen i akvariet med. någon skrev att jag skulle ha 10-15 bubbler i sekunden. Men om jag tror rätt så med så många bubbler blir det inte bubbler utan mer fritt flöde.
                  Att försöka är första steget i att misslyckas

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #39
                    Mät KH och pH och titta sedan i den berömda tabellen vilket pH du skall ha för att hamna i det optimala området. Börja sedan med någon bubbla per sekund och justera upp varje dag tills ditt pH är nere på det önskade värdet. Observera också hur dina fiskar mår. Står dom och flämtar vid ytan är det läge att tillfälligt stänga av koldioxiden för då har det blivit för mycket.

                    De CO2-indikatorer som sitter i akvariet och hela tider ger ett mått på CO2 är också rätt användbara som indikator när man själv mätt upp vilken nyans man vill att den skall ha.

                    Peter
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • KATLA
                      • January 2004
                      • 48

                      #40
                      Petnym PH värdet borde väll ändra på sig under natten när jag inte kommer att köra CO2 vilken tid på dygnet skall jag kolla PH isåfall.
                      Och hur mycket svänger PH värdet för er??
                      Att försöka är första steget i att misslyckas

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #41
                        KATLA: Vart var det man kan få tag på gratis CO2-tuber om ett par månader?
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • Thomaslj
                          • May 2003
                          • 704

                          #42
                          Ursprungligen skickat av KATLA
                          Petnym PH värdet borde väll ändra på sig under natten när jag inte kommer att köra CO2 vilken tid på dygnet skall jag kolla PH isåfall.
                          Och hur mycket svänger PH värdet för er??
                          När du ska justera din nålventil så att du får in rätt pH värde så börjar du med lite bubbler i sekunden, väntar ett tag och tar ph-test. Om det är lågt så kan du höja... det är en svår balansgång och kräver många ph-testningstillfällen innan du är nöjd.

                          På natten så kommer du få co2 i vattnet genom växterna.
                          Och om du då har ett frodande växtakvarie med massa växter så kommer inte pH att svänga så mycket under natten.

                          Akta så du inte får in för mycket bubblor i filtret, vilket kommer att resultera att filtret stannar. Mitt eheim 2224 kan helt plötsligt sluta att pumpa vatten om jag råkar ha för hög co2-tillsättning. Det bildas då massa gas i filtret som inte hinner lösas upp.
                          Och med för mycket gas i filtervolymen så orkar inte pumpen pumpa som den ska.
                          http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                          Kommentar

                          • KATLA
                            • January 2004
                            • 48

                            #43
                            Fixat ihop hela min utrustning nu och skall köra igång idag.
                            jag skall börja med några få bubblor och sedan öka. efter koll med PH och den där tabellen. När skall jag mäta för att det skall bli rätt är det på morgonen eller på kvällen.
                            Att försöka är första steget i att misslyckas

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #44
                              Du skall ligga hyffsat rätt enligt tabellen när ljuset är tänt. Övrig tid är det väl egentligen bara din fisk du skall ta hänsyn till. De flesta fiskar tycker inte om för mycket ph svängningar över dygnet.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              • KATLA
                                • January 2004
                                • 48

                                #45
                                Ville bara tacka för alla tips. Jag har av ekonomiska skäll inte gjort allt än men jag har köpt 2 nya lysrör samt Fixat en CO2 tub. då jag inte har tilräkliigt med ljuse och inte heller gödning så maxar jag inte CO2 nu. Men mina växter har nu visat att i mitt akvarium så dör man inte bara. Windlöv visar nu lite nya fina gröna blad som kommer fram.. Stort tack alla
                                Att försöka är första steget i att misslyckas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...