Växt nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #16
    Jag kör mineralvattenmetoden. Häller i ett par dl (deciliter obs!) vanligt mineralvatten som man köper i affären. Jag har inte den blekaste aning om hur mycket man SKA hälla i men det blir nog ca 2dl varannan vecka i ett 250 liters. Nu får jag börja klippa tillbaka växterna för de håller på att lyfta täckglasen! Lite alger har jag, men jag blev nog av med 80% av dem. Dessutom finns det näring i sånt vatten också, jag brukar ge överblivna slattar till mina krukväxter och de mår fint! Prova innan du drar igång en hel CO2 uppsättning. Men ta det lugnt, för mycket på en gång skapar syrebrist. Upptäckte jag.....

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen skickat av mohlin
      Men ta det lugnt, för mycket på en gång skapar syrebrist. Upptäckte jag.....
      Koldioxiden påverkar inte alls vattnets syre-innehåll.

      Om dina fiskar flämtar beror det troligen antingen på pH-fall (eftersom CO2 sänker pH) eller på en för hög CO2-halt. Fiskars andningsreflex styrs antagligen av CO2-halten precis som hos oss människor.

      Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #18
        Ok whatever, men jag hällde i en flaska vanligt mineralvatten (1.5 liter) i ett 250 liters och då ställde sig alla fiskarna i en hörna och började flämta. Så man får vara försiktig upptäckte jag!

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #19
          Det blev nog en för stor pH-sänkning för snabbt. Kolsyran i mineralvattnet kommer också luftas ut ganska snart så du behöver tillsätta en liten dos varje dag. Den effekt du fått beror antagligen på mineralerna om du från början har ganska mjukt vatten och med mineralvatten höjer hårdheten vilket kan vara gynnande för växtligheten. Det har förmodligen också gett en boost till dina växter en dag varannan vecka pga kolsyran.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • KATLA
            • January 2004
            • 48

            #20
            Alla tips som kommer här är från folk som kör det i mindre akvarium än jag. så jag funderar på om det bara är att ggr era tips med antalet liter vatten mer jag har. för att tex köra med PET flaskor gör att jag får kör med x antal uppsätningar. at det funkar att ladda med mineral vatten skulle jag aldrig gissa. och håller sig CO2 kvar länge trodde den snabbt försvann ur akvariet
            Att försöka är första steget i att misslyckas

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #21
              Om du verkligen tänker satsa seriöst på växter och har ett så stort akvarium som du säger i ditt första inlägg så är väl det bästa tipset att införskaffa ett par rejäla metallhalogenlampor och en koldioxidtub på minst 6 kg och den största externa reaktor du hittar plus en pump på 2000-3000 liter/h till denna. Du kan säkert köra 10-15 bubblor CO2 per sekund. Sedan är det bara att börja exprementera, samt stålsätta sig inför framtida elräkningar... Men detta var väl inte det råd du ville ha?

              Alternativet är ju att köra med inte fullt så ljuskrävande växter som tex anubias, då krävs det förstås inte fullt så mycket gas.

              Peter
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • KATLA
                • January 2004
                • 48

                #22
                hehe mina elräkningar sköt i höjden när jag skaffade detta akvarium. jag ligger nog lite över 2000 liter time nu då jag tog ur cirkulations pumpen när jag köpte diskusen. Och jag har beställd regulator idag från biltema så en koldioxid tub kommer det att bli. Extern reaktor. menar du en vanlig utombordar pump så har jag en till mitt 250 som får hjälpa till i det stora om det behövs något sådant. tjejen vill ändå ha sköldpaddor där. och jag vill väll inte riktigt satsa på 2 kar just nu. och 8 lysrör borde väll räcka för växterna i detta akvarium,
                Att försöka är första steget i att misslyckas

                Kommentar

                • KATLA
                  • January 2004
                  • 48

                  #23
                  Tack förresten för alla bra svar jag blev medlem här i torsdags och detta är redan ett hem jag är beroende av.
                  Att försöka är första steget i att misslyckas

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #24
                    Vad är det för lysrör? Längd och watt. Vad är det för mått på karet?
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • KATLA
                      • January 2004
                      • 48

                      #25
                      akvariet är 75 djupt 60 högt 2,5m långt
                      har nu 4 grovlux eller vad dom heter + 4 andra alla är 7-8 gamla.
                      skall köpa nya men enligt tidigare inlägg så var det inte så stor ide att bara byta ljus. så när jag fixat hem CO2 grejer så skall jag köpa det vad skall man ha det är 8 rör längden är väl 120cm
                      Att försöka är första steget i att misslyckas

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #26
                        Välkommen ner i "Zoopet-träsket" då... :-)

                        Peter
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #27
                          Det är lite ljus även om du byter till nya Aquarelle-rör genomgående och skaffar reflektorer. Du behöver minst fördubbla antalet lysrör och det kommer ändå vara i underkant om du vill ha krävande växter.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • KATLA
                            • January 2004
                            • 48

                            #28
                            Metallhalogen lampor låter allså som ett måste för framtiden. finns det någonstans att se priser mm. på något sådant. Men jag känner att det kommer att liga på framtiden då jag inte kan försvara alla kostander för min sambo än så länge. CO2 anläggningen har hon dock köpt. Det får ju bli mindre krävande växter till att börja med och det hade det nog blivit ändå då jag känner at jag blir mer och mer nybörjare för varje dag :-). PS har för mig att min bror hade någon halogen historia till sitt saltvatten. det hängde över akvariet. hur blir det med avdunstning då?
                            Att försöka är första steget i att misslyckas

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #29
                              Om du vill kolla priser så brukar jag rekomendera någonb av dom tyska websidorna, aquaristic.net tycker jag är bra. Annars så är begagnade mh armaturer oftast väldigt billiga, tror att det ligger en annons på 2*250w på anonsbörsen här på zoopet. Han har högstbjudande 2000kr när jag pratade med honom för några dagar sedan. Bjud 2500 så har du gjort ett kap. Kom ihåg att det viktigaste är att ligga på rätt co2 nivå. Först co2 sedan ljus annars så odlar du bara alger.
                              Saltvattenshalogen fungerar bra, men en del tycker att dom ger för onaturligt ljus. Det är bara att byta lampan till en mer passande.
                              Avdunstningen ökar helt klart när man instalerar mh, jag fyller på 30 liter i veckan i mitt 375 liters kar med 2*150W mh över.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              • KATLA
                                • January 2004
                                • 48

                                #30
                                Man straffar ut sig fort med stort akvarium förstår jag nu.
                                bara växtmedel som jag använder nu går på någon 100 lapp i månaden men det har ju inte hjälpt och orsaken är väll avsaknaden av C02.
                                Ringde precis till brand firman. och sade att jag behövde en begagnad tub till akvarium. Då undrade hon om det var jag som ringde igår om samma sak. Så jag har tydligen konkurens även om jag bor i en liten stad. Men Magnet ventil kabelhuvud och en bottenplatta till dessa är klart. kostnad 0kr.
                                Att försöka är första steget i att misslyckas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...