Näringsbrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    *suck* vad man ligger efter:

    Ett inlägg av Karen Randall <b>1996</b> där hon fått svar ang. Magnesium av Claus Christensen på Tropica:
    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9611/msg00193.html

    Gah. Magnesium kan t om blockera Kaliumupptaget (var det inte du petnym som nämde något om det i ett inlägg för ett tag sedan?)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #47
      &gt;"Gah. Magnesium kan t om blockera Kaliumupptaget"

      Gah! Ytterliggare en okänd faktor att ta hänsyn till. Hur skall man kunna gissa alla dessa parametrar egentligen?

      &gt;"Har man bara CO2 och ljuset på plats så är det duktigt häftigt att köra växtakvarier 8)"

      Önskar att mitt akvarie också visste att det var så enkelt...

      Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #48
        Finns det någon länk som fördjupar sig mer på just 4:1 förhållandet mellan Ca:Mg?

        Jag har placerat några kalkstenar vid insuger till filtret men jag tror inte det kommer påverka särskilt mycket. Eller så gör de det.

        Jag har även mailat labbet på mitt vattenverk.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #49
          Gah! Ytterliggare en okänd faktor att ta hänsyn till. Hur skall man kunna gissa alla dessa parametrar egentligen?
          Genom en positiv inställning och extrem experimentlysta Växterna visar vägen.

          Skämtåsido ser jag på det här med Ca:Mg och K:Mg mest som finlir. Det är fascinerande att man kan se så tydligt på växterna om man beter sig illa mot dom 8)

          Att vi sedan har uppfuckat vatten med avseende på växtodling är ju lite synd, och där tycker jag vi kan vi gnälla lite och tycka synd om oss själva så att det blir en skön seger när vi överlistat det onda vattenverket.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #50
            Ursprungligen skickat av defdac
            Att vi sedan har uppfuckat vatten med avseende på växtodling är ju lite synd, och där tycker jag vi kan vi gnälla lite och tycka synd om oss själva så att det blir en skön seger när vi överlistat det onda vattenverket.
            lol

            Vi kanske måste börja använda RO-vatten och preparera det från grunden själva?
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #51
              Vi kanske måste börja använda RO-vatten och preparera det från grunden själva?
              Nej det är ju det som är felet med vårt kranvatten. Det är för likt RO-vatten. För lite av vissa mineraler och spårämnen.

              Jag känner på mig att lednings/regnvatten innehåller minimala men livsviktiga halter av spårämnen man hittills inte inkluderat i växtgödningar för att dom alltid finns i tillräckliga mängder i allt normalprocessat vatten (vårt ledningsvatten börjar så sakteliga hamna utanför denna kategori

              Skulle du börja använda enbart RO-vatten så skulle du få så kliniskt rent vatten att jag är hyffsat säker på att du inte skulle lyckas göra någon klockren växtodling ens om du tillsatte perfekta nivåer av karbonater, salter, C, TMG, N och P.

              http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200104/msg00449.html
              "Plants and many fish need the hardness that the RO removes.........
              Why remove something then add it back? Got extra cash you don't know what to do with? Like extra work? Like something that's more complex and easier to mess up? "
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #52
                Jag var ute efter att sänka en på tok för hög magnesiumhalt i vattnet.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Den är ju väldigt låg i vårt vatten? Det är calciumhalten som är på tok för låg skulle jag vilja säga.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #54
                    Som jag tror det är nu så är Ca:Mg förhållandet i mitt vatten ca 2:3 med 40ppm Ca. Jag måste altså upp i 280ppm Ca och då ska det vara perfekt?
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • gugges
                      • May 2003
                      • 893

                      #55
                      Sorry och gå in i den här tråden med lite offtopic men...
                      jag har fått alla mätdata på vattnet i linköping nu! det e en jäkla massa.... hur och var tycker ni(eller om man ska säga Defdac jag ska presentera det jag fått?
                      Guardians Of Catfish - www.goc.se

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #56
                        Jag tycker du ska lägga in det i ett inlägg eller på en webbsida.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #57
                          Som jag tror det är nu så är Ca:Mg förhållandet i mitt vatten ca 2:3 med 40ppm Ca. Jag måste altså upp i 280ppm Ca och då ska det vara perfekt?
                          Aha. I see your point.

                          Mixa RO-vatten med ditt ledninsvatten så att du får perfekt magnesiumhalt och tillsätt sedan mindre mängd Ca så tjänar du in pengar på Ca men måste betala för RO-filter, RO-filtermaterial och sump. För att inte tala om krånglet.

                          Nää. Då skulle jag bara se till att hitta en lämplig Calciumkälla. Ronny Stolt rekommenderar en bit Faxekalk vid insuget.

                          jag ska presentera det jag fått?
                          Mer än gärna! =))
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #58
                            Jag har faxekalk vid insuget nu, ska se om det ger resultat. Jag har ganska tydliga kalciumbristtecken så jag borde snart se resultat om det hjälper.
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            • Sabina
                              • January 2003
                              • 481

                              #59
                              Än så länge är jag bara växtakvarieamatör, men efter att ha läst tråden skulle jag vilja ge tips ang tillsats av <b>Kalcium</b> till akvariumet. Jag odlar Ampullariasniglar från Amazonas och i deras kar tillsätter jag kalcium från "bläckfiskskelett". Ni vet sådana som man brukar ge till burfåglar. De kan man köpa löst (finns i olika storlekar) i zoobutiker för en mycket billig peng. Deta "skellett" kan man antingen bryta i lite delar och lägga i filtret eller dylikt eller som jag (skelettet är mjukt) raspa över akvariet (blir pulveriserat) i lagom mängd. Jag har märkt att min javamossa i just detta kar har en enormt mycket bättre tillväxt än i något annat kar...

                              Hälsn

                              Sabina
                              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #60
                                Oj tufft! Tack för tipset Sabina!
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...