Näringsbrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

    Näringsbrist

    Den sista ( och största ) E. bleheri som jag köpte verkar ha någon slags näringsbrist. Efter att ha läst igenom näringsbristsidorna på www.hjortgatanszoo.se så har jag kommit fram till att det med största sannolikhet är kalciumbrist ( tja, borbrist hade ju liknande symptom så man vet ju aldrig ). De nya bladen är totalt förvridna och får även en del bruna fläckar. Några bruna fläckar även på de gamla bladen. De två andra E. bleheri som står bredvid verkar dock helt normala.
    Om det nu är kalciumbrist, vad ska man göda med då?
    Ingår det Ca i JBL 7 kulor?
    ( när jag tänker efter så fick nog den plantan vid plantering ingen ny kula - det skulle den fått, med de tog tyvärr slut )
    Har även problem med min största E. rose....
    Förutom att räkorna snart har ätit upp halva ( jättedyra ) växten så blir den brun längs med kanterna på äldre blad. Där blir det efter en tid ofta "galler". En del blad blir även bruna och mjuka precis där bladet övergår i stjälk. ( detta även på den största E. bleheri )
    De nya verkar även få några slags fläckar, dock svårt att se på mörkröda blad.
    Vad kan detta vara? ( den har däremot fått ett antal kulor )

    Någon "växtnörd" som vet??

    /muppins


  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Använt mycket MgSO4? Vad har du för KH?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      #3
      Inte den blekaste...
      Nu känner jag mig lite dum, har ju faktiskt gått natur på gymnasiet, men vad använder man magnesiumsulfat till?
      Jag kan ju säga att inte har tillsatt det medvetet i alla fall.
      KH vet jag inte exakt, men vi har ju mjukt vatten här i alla fall.
      Har letat som en tok eftervärden på Halmstad kommuns hemsida och där står det i alla fall att dH ligger på 3-5, så ni som kan förhållandena mellan kh och dh ( om det nu finns några såna ) så kan ni ju räkna ut det... ( matte var tyvärr mitt sämsta ämne )
      /muppins


      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #4
        Jag har typ samma problem.
        Kollade oxå på hjortgatans och det som stämde bäst var just kalciumbrist.. Det kan säkert vara det, men i mitt fall var det även alger som hade drabbat växterna.
        Är iofs inte helt säker än vad det beror på.

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          JBL 7 kulor innehåller Cu, Mn, Mo, Z, B och Co om det kan vara till någon hjälp för växtexperterna.

          Balanserar man magnesiumhalten efter kalciumhalten så ska det inte vara några problem är det jag har uppfattat det som. Du kanske behöver använda tropica master grow?
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Om man inte tillsätter gödning i vattenkollumnen så kommer näringsbrister att uppstå förr eller senare. Att enbart 7 kulor skulle hjälpa till god tillväxt tror jag inte på. Du måste använda ett välbalanserat näringstillskott i ditt kar, tropica mastergrow och pmdd är bra exempel på sådana.
            Vad har du för ljus i karet och tillsätter du co2/hur mycket?

            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              JBL 7 kulor innehåller Cu, Mn, Mo, Z, B och Co om det kan vara till någon hjälp för växtexperterna.
              Att dom inte innehåller järn är extremt förvånande då dom ser ut som lerkulor. Skumt.

              Balanserar man magnesiumhalten efter kalciumhalten så ska det inte vara några problem är det jag har uppfattat det som. Du kanske behöver använda tropica master grow?
              Tropica Mastergrow ökar magnesiumhalten, så förmodligen ger det motsatt effekt om det nu är så att calciumhalten är för låg i förhållande till magnesiumhalten.
              Tyvärr kan man inte utläsa det ur KH/GH-värden, däremot ger ditt låga KH en hint om att calciumvärdet eventuellt kanske är för lågt. Ökar du då på magnesiumhalten med en vattengödning så blir calciumbristen tydligare.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • muppins
                • September 2002
                • 1629

                #8
                Jag tillsätter 10 ml TMG i veckan vid vattenbyte ( ca 200 liter vatten kan jag tänka mig att jag har i karet... ).
                Ska jag sluta med det?
                Akvariet är ett Juwel Rio 240 och jag där sitter 2 st 38 w lysrör.
                Ett Philips Aquarelle och ett sånt där daylight som följer med som standard. ( det senare ska även det bytas ut när jag känner att jag har råd )
                /muppins


                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag tillsätter 10 ml TMG i veckan vid vattenbyte ( ca 200 liter vatten kan jag tänka mig att jag har i karet... ).
                  Ska jag sluta med det?
                  Nej jag tycker du ska försöka tillsätta någon form av Calcium. Jag har gjort lite lama försök med skolkritor och CaCO3 i pulverform.

                  Tropfrog: Hur funkade den där Calcium-tillsatsen du använde?`
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • muppins
                    • September 2002
                    • 1629

                    #10
                    Skolkritor....hmmm.
                    Det finns inget annat?
                    /muppins


                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jo snäckskal i filtret verkar poppis:
                      http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4466
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • muppins
                        • September 2002
                        • 1629

                        #12
                        Jo snäckskal i filtret verkar poppis:
                        Ok...jag funderade precis på om jag möjligtvis kunde använda det.
                        Det är ju lätt att få tag på här också. Bara att traska ned till havet imorgon då.
                        Kan tänka mig att det ligger en del krossade snäckskal i min sand som jag har snott på stranden också...
                        ( eller förresten, nu när jag tänker efter, jag har ju en hel skål med snäckskal hemma som jag plockade i somras )
                        Var ska jag bäst placera dessa? Kan man krossa dem och gräva ned i sanden? Jag har inga bottenlevade fiskar som rotar...
                        Nu kommer ju säkert mitt pH att stiga en aning ( beroende på hur mycket jag lägger i förstås ) och det är ju inte riktigt meningen.
                        Vill ha det på ungefär 6.5...
                        Det står också i tråden du länkade till att man skulle kolla så att inte snäckskalen innhåller kol. Hur gör man det?
                        Hur påverkar kolet akvariet?
                        Oj, många frågor blev det här.
                        Men frågar man inget....
                        /muppins


                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          >"Tropica Mastergrow ökar magnesiumhalten, så förmodligen ger det motsatt effekt om det nu är så att calciumhalten är för låg i förhållande till magnesiumhalten."

                          Om man nu har kalciumbrist, vore det inte bättre att tillsätta just kalcium än att även minska på magnesium. Riskerar man inte även magnesiumbrist i annat fall?

                          Peter
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Om man nu har kalciumbrist, vore det inte bättre att tillsätta just kalcium än att även minska på magnesium.
                            Ja precis. Som jag sa ovan.

                            Kör man mycket MgSO4 och man får förvridna kan man ju testa att dra ner på MgSO4 och se om det blir bättre. Isåfall kan man ju dra på med mer kalcium och återgå till rekommenderad dos Mg.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Var ska jag bäst placera dessa?
                              Jag skulle placera dom där det är mycket cirkulation.

                              Det står också i tråden du länkade till att man skulle kolla så att inte snäckskalen innhåller kol. Hur gör man det?
                              Hur påverkar kolet akvariet?
                              Ingen aning.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...