Inte helt nöjd..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #31
    Ang Hc har du säkert rätt..den har inte tatt fart..kan vara begränsad..men är å andra sidan rätt nyinköpt o blivit bättre sista veckan ..om än lite seg

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      ag funderar lite över om det kan vara fosfaten som ställde till det?..för mkt fosfat..??..
      Det som ställde till det var att algerna reagerade lite snabbare på bättre levnadsvillkor än dina vid tillfället näringsbegränsade växterna. Det du ser nu är efterdyningarna av bra näringsnivåer som sakta kommer klinga ut allteftersom akvariet blir alltmer kväve och fosfatbegränsat.

      Om du inte tillsätter extra K via K2SO4 så är det nog emellertid de bristerna du kommer upptäcka först på äldre blad på Hygrophila polysperman. Små knappnålshål.

      Varför nitratglaset inte ger det OM du har samma molmängd kväve som ammonium..det skulle jag vilja ha en förklaring på ..
      Så du tror inte att ammonium kan vara mer lättillgängligt och signalsubstans för bakterier/alger och därmed trigger?

      Nitrat är betydligt långsammare och mer komplicerat att använda så de som kan bygga stora komplicerade fabriker kommer ha avsevärd fördel eftersom det är en så stor kvävekälla - speciellt med PMDD, men även i överbefolkade fiskakvarier.

      Ett glatt växtakvarium kan gladeligen snappa 5 ppm nitrat om dagen. Hur mycket gav dina fiskar nu igen hmm...
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        .. och som sagt. Det hade varit intressant att se den där skillnaden i alger som du var väldigt känslig för. Man har väldigt olika uppfattning om sådant och en del får panik över ett halvt millimeter stort algstrå längst bak i akvariet. Nu säger jag inte att du är sådan, men däremot måste man som växtakvarist lära sig ungefär vilka algsvängningar man kan förvänta sig i vissa villkor. Det tar några år och några uppstarter/omdesigner för att lära sig.

        Mina omdesigner eller stora gödningsregimförändringar följs ofta av kisel- eller trådalger typ Pitophora, Spirogyra eller Oedogonium. Jag kan ta udden av detta helt genom att täcka ytan med ogräs typ polysperma rosanervig som jag sedan sakta gallrar ut.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #34
          Uppdatering:
          Jag har verkligen försökt med PMDD, IGEN, men kan inte blunda för de samband som i alla fall i mitt kar sker...det blir mer alger med pmdd..igen.
          Körde utan ett tag...rent o snyggt, men lite trådalger...men hyffsad tillv på växterna mm....tänkte att nu kör jag ett race till med pmdd...lite lägre dos...så trådalgerna försvinner, så jag får lite mer fart på växterna...
          redan två dar senare nu sker exakt samma sak som förra gången: alger växer på vattenspikbladet...mer trådalger generellt...samt algväxt på polyspermabladen....
          det är ett mkt tydligt tidssamband för mig med pmdd dosering o mer alger...jag har provat i halv dos, full dos, trekvarts dos...lite mindre fosfat men normal mängd nitrat..inget ger det resultat jag vill...

          eftersom jag såg god tillväxt på bara mikrogödning...förstår jag inte varför jag skall dosera makro...visst...kan jag på det sättet gasa på växterna lite till så varför inte...MEN det verkar vara s att växterna väser på med ganska hög hastighet utan makrogödning..o med tillsats av makro får jag obetydlig ökning av växthastigheten men däremot en tydlig ökning av tillväxthastigheten på algerna.
          jag vet att defdac säger att det är precis tvärtom...men det finns fler än jag som fått alger med pmdd...men visst..kanske ännu fler som inte fått lager med pmdd förvisso...MEN det speglar sannolikt att det är inte ritkigt så enkelt o digitalt som det under stundom presenteras här...
          Alger är trots allt fortfarande vän av nitrat o fosfat...o jag tror fortfarande att man kan se en proportionell ökning av algväxt vid ökning av näringsnivåer långt förbi ultralåga nivåer...
          Att vissa kar svara på det sättet vi vill...bara ökning av växttillväxten, men ej algtillväxten...tror jag beror på något vi inte hittills riktigt kunnat sätta fingret på. Jag tänkte ett tag att växtmassan var viktig...men jag har sannerligen en stor växtmassa nu som borde trigga igång på pmdd...jag har koldioxid..o nivåerna där är nog allt korrekta..så jag har koll på KH värdet, elektronisk ph mätning, dvs jag ligger rätt så stabilt på ca 25 ppm co2...
          Tyvärr...jag kommer nu sluta helt med pmdd...eller möjligen prova en variant till...byta vatten två ggr i veckan, samt köra med en fjärdedelsdos...

          /Jonas

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #35
            Jag har varit lite slarvig med skötseln men ser också samma samband som du, väldigt tydlig ökning av alger i mitt kar som varit ruggigt stabilt tidigare. Jag ska nu göra en rejäl rensning av karet för att få bort överskottet mulm jag dragit på mig, sen ska jag sköta karet exemplariskt och hålla det ett par månader. Blir det ingen bättring då ger jag också upp pmdd.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #36
              Skippa fosfatet helt ett tag och se vad som händer. Går annars inte att komma ifrån att växter behöver ett gäng näringsämnen för att växa. Får de inte det så stuntar de, förr eller senare. Om det växer bra utan PMDD, var kommer näringen ifrån då och hur länge kommer det växa bra?

              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                o jag tror fortfarande att man kan se en proportionell ökning av algväxt vid ökning av näringsnivåer långt förbi ultralåga nivåer...
                Hur fixar du ultralåga nivåer om du har fisk?

                jag har provat i halv dos, full dos, trekvarts dos...lite mindre fosfat men normal mängd nitrat..inget ger det resultat jag vill...
                På 20 dagar? Det skulle jag säga är den tid det kommer ta innan du uppnår steady state med Estimative Index. Det är ju försjutton bara 3-4 vattenbyten.

                Man får ofta snabbare reaktion på alger som liknar växter i storlek (trådalger), kanske tom så digitalt som du beskriver det inom ett par dagar. Överlag så skvallrar trådalger om att man har näringsnivåer som även växterna gillar.

                MEN det speglar sannolikt att det är inte ritkigt så enkelt o digitalt som det under stundom presenteras här...
                Det är helt sant. Det är inte enkelt, och det tar lite mer is i magen än att fippla och experimentera vilt med nivåer under 20 dagar. Snacka om kaos.

                Nej. Kom tillbaks när du fixat steady state med en normaldosering PMDD och Estimative Index under några månader och spana in de gröna nyanserna på dina växter..

                å jag har koll på KH värdet, elektronisk ph mätning, dvs jag ligger rätt så stabilt på ca 25 ppm co2...
                Hehe det är inte så enkelt som att skaffa en pH-controller för att få bra CO2-nivåer. Om inte organiska syror från gamla blad sabbar buffersystemet så kan det vara dålig cirkulation som gör att CO2:n måste nå växterna mha diffusion osv osv osv osv osv..

                Växtakvarier är verkligen inte så digitala som du tror...
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Algpotentialen ökar enormt med PMDD och mycket ljus. Har man inte bra CO2-nivåer eller om man inte hejdar sig med ljusnivåerna så kommer algerna reagera direkt om man har ostadiga förhållanden i akvariet (vilket man har om man har fisk).

                  Med Estimative Index kan man få bort alla osäkerhetsfaktorer vad gäller näringsnivåer, det handlar inte om man vill att det ska växa snabbare utan snarare växa stabilt utan att växterna oförklarligt stuntar och skapar ännu större svängningar i CO2/ammoniumnivåer. Kör man inte med NPK så kommer växterna köra på fisens mosse och det blir skitsvårt att veta vilka näringsbrister som sätter käppar i hjulen för växterna.

                  När man väl börjar se på växter vilken brist man har så har det gått alldeles för lång tid. Då har man haft en lång period av dålig tillväxt och man har då även haft förändringar i CO2/ammoniumnivåer som redan väckt ett potentiellt algmonster till liv.

                  Anledningen att steady state är så viktigt under en längre tidsperiod är för att växterna inte är digitala/statiska i sin inre struktur. Dom växlar upp/ner enzymsystem beroende på de rådande förhållandena och detta tar flera veckor eller längre om man kör utan CO2.

                  Att köra på fisens mosse är det i särklass svåraste sättet att köra ett växtakvarium. Det finns dom som lyckas, men det har mer med tur att göra än att man prickar in doseringarna exakt eftersom det inte är digital feedback på en gödningsförändring.

                  Du får gärna försöka jonas, absolut. Du kommer lessna relativt snabbt (som i växtakvariesammanhang handlar om ett par år). Men att dra ner den bästa gödningsregimen som just nu finns inom växtakvaristiken pga haffsigt utförda tester tycker jag är väldigt fel.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Anledningarna till att Estimative Index är den bästa gödningsregimen som någonsin uppfunnits för växtakvaristiken är flera:

                    *) Metoden grundar sig i kemostaten - en apparat man använder i labb när man vill odla kulturer under helt kända näringsnivåer. Eftersom få orkar sätta upp några kubik PMDD-resorvoar i hemmet så är Estimative Index en slags kompromiss på det ultimata sättet att odla. Man godtar att nivåerna kan sjunka till för växterna för låga nivåer i slutet på veckan, men man vet ändå att snittet kommer stabilisera sig. Svider det när jag säger PMDD-reservoar så byt ut överallt där jag skriver PMDD med "komplett näringslösning". Du kan köra Estimative Index med vilken näring du vill som inte innehåller ammonium. Jag kommer kalla din näring för PMDD om den är komplett - för då kommer den innehålla precis samma saker som PMDD. Får du dina växter att växa felfritt så kommer ditt akvarium att innehålla samma ämnen som PMDD så då kör du PMDD vare sig du vill eller inte. Din botten kommer mineralisera PMDD åt dig. Du har liksom inget val om du ska få växter att växa.

                    *) Metoden funkar över ett otroligt brett spektrum av växtakvarier och växter och akvarister, men kanske främst för dom som vill vara i samma division som mr Takashi Amano himself. Att kunna odla alla typer av växter i alla möjliga arrangemang utan att behöva bekymra sig om huruvida näringen är för låg eller inte.

                    *) Metoden är superenkel. 50% vattenbyte i veckan med en näringsdosering. Detta är kanske den största fördelen för det är få som kan misslyckas med skötseln i sig.

                    Det metoden garanterar är stabil tillväxt på växterna som har visat sig vara ett säkert kort att ta udden av algodlingar. Utan växter har du även ett garanterad stabil tillväxt på alger..
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #40
                      defdac,
                      man tackar - har klurat på detta under dagen, och lurat på ett rätt långt inlägg kring osäkerhet i detta. Nu satte du bra ord på det mesta, så jag slipper, för tillfället... *s* (jepp, jag är övertygad om PMDD:s fördelar på allvar, och ffa EI som gödningsregim - det tänket är grymmast hittills. Däremot lite oense kring användandet av begreppen, men det spelar ingen roll här - poängen är densamma).

                      Man kan bara inte springa ifrån att växter behöver ett visst antal ämnen för att växa bra. Mycket enkelt, i grunden. Även helt enig i att man inte kan lita på tekniken för CO2-nivåer. Har hittills inte hittat någon omväg kring detta (som jag litar på, inte testat allt), förutom manuellt trixande och observationer.

                      Hilsen,

                      /P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 27 May 2011, 15:45.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #41
                        Hmm..ja..det ni säger är typ att detta funkar inte för mig för att växterna behöver rätt mkt tid att acklimatisera till pmdd regimen..kanske de..men jag tror ni förstår ändå att om man direkt ser en avsevärd försämring..för det är det, jag har gamla bilder att jämföra med...då skall det väldigt mkt till att bara se på i låta det vara i ngr månader..!...min erfarenhet från akvaristik är att om man ser en diffus förämring skall man göra nåt innan det är försent. Många akvarium går såpass långsamt åt ett sämre håll att man struntar i o slarvar med att på ett tidigt plan rycka in..o sen tre månader senare ser det för jävligt ut!..
                        Hur skall jag kunna övertygas att det kommer bli snyggt om flera månader när det de första vid det här laget kanske två månaderna inte går åt rätt håll..
                        Men visst..kanske för att jag inte varit konsekvent..men tror ni verkligen att om jag struntat i den tydliga försämringen o bara kört på med fullgod pmdd idag hade haft ett Algfritt kar..?..för nu är det nog i alla fall tre månader sen jag började...
                        Det är inget lätt koncept att sälja in defdac där man skall stilla se på att det växer alger i tro om att det skall bara vända sen!..
                        Är du säker på att växter behöver så himla lång tid på sig att styra om sin metabilism till höge näringsnivåer?! För det är den enda förklaringen som finns..har du nån vetenskap bakom det hur fort växter sätter sig så att säga..?...

                        Det som sker i mitt kar är att det går alltid väldigt snabbt åt det bättre så fort jag hoppar över en pmdd dosering..det ser jättebra ut nu med utebliven dosering igen..bubblar en hel del..mkt snabb tillv..river ut mkt växter..
                        Vi får väl se..men jag vågar helt enkelt inte chansa på att slänga i pmdd o hoppas att det bara sådär mirakulöst skall vända efter x antal veckor..mina växter är inte nya..säkert acklimatiserade nu faktiskt.

                        De där med koldioxid förstår jag inte vd ni menar. Jag är tämligen säker på att min alkalinitet motsvaras till de sedvanliga 90% av karbonater..eftersom GH ligger obetydligt högre än alkaliniteten. Skulle min alkalinitet bestå av en signifikant mängd andra joner skulle det typ vara hydroxidjoner..som kan bildas vid kraftig denitrifikation framkallat av koll lös..sådan använder jag inte så nej..min alkalinitet motsvaras nog rätt bra av karbonaterna..o då är det faktiskt ingen rocket science med koldioxid...tabellen stämmer då o min ph mätare mäter rätt..kollat den med dropptester o kalibrerar den ofta. Kanske jag haft lite för höga co2 nivåer!?..jag har gått ner Till ett ph på 7 som ger ett co2 runt 25ppm i mitt kar. Reaktorn löser gasen bra, o som bevis på det är att magnetventilen stänger av lite då o då trots inte alltför hög bubbeltakt.

                        Jag är imponerad o tacksam över era långa svar o försök att förklara o hjälpa. Självklart skall jag begrunda varianten att köra pmdd fullt ut en längre period o blunda för algerna en period o hoppas att det är tid o acklimatisering som behövs...men just nu vet i tusan..med all respekt..jag ser vdad jag ser..

                        Mest skulle jag vilja veta om det finns belägg för att växter behöver så lång acklimatiseringstid för tex ökade näringnivåer..o alger uppenbarligen inte..är det så eller är det bara en teori du har för att förklara varför pmdd inte alltid funkar??

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          Jag är lite kluven till att övertala dig att fortsätta med KNO3/KH2PO4 - samtidigt som jag vill att du får se effekten och hjälpa så är du nog den bästa kandidaten man kan tänka sig för att leta dig fram själv, och kanske komma på något nytt medans du gör det.

                          CO2 är inte rocket science, men som Justins pappa uttryckte det "Science and Mother Nature are in a marriage where Science is always
                          surprised to come home and find Mother Nature blowing the neighbor.". Typiskt insiktsfull som bara en pensionerad läkare kan vara. Är det något som fått mig ödmjuk över hur svårt det är vad gäller växtakvarier är att få ner bra med CO2.

                          Med CO2 och bra med ljus kommer du få kväve/fosforbegränsning förr eller senare även med bra fisklast. Det kan dock vara bra att lära sig tolka växterna och andra tecknen på dessa brister genom hands-on erfarenhet vilket du kommer få om du utesluter KNO3/KH2PO4.

                          Men det är inte att rekommendera generellt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #43
                            ok..ja...som sagt..egentligen så vill jag att konceptet skall funka såklart för mig också...kanske jag varit inkonsekvent...funderar faktiskt på, efter att läst dina inlägg igen...köra superkonsekvent då da;-)..o helt skita i om det blir alger...med en dåres envishet köra på....jag är alltså inte ironisk nu utan överväger detta...det är väl det rådet du ger mig...ska jag?..

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #44
                              Medelväg kanske? Smyga igång väldigt försiktigt med en tiondels dos första veckan och sedan efter tio veckor kör du fulldos.
                              Jag orkar sällan smyga in en förändring utan tar eventuell algodling efter rescape/gödningsförändring.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                • July 2010
                                • 1072

                                #45
                                CO2 nivåer är svårt. Riktigt svårt. Jag tänkte det var enkelt först, tills jag testade mer, läste lite om defdacs funderingar, kollade upp Barr och testade igen. Svårt. Man kan testa med Krauses test, dvs ett vanligt dropptest för pH och det vatten man använder till burken. Mät pH. Blås ned i provet ett bra tag och se färgskiftningen. För mig landar det ofta på två steg i pH, från t ex 8 till 6. Det är max vad du kan lösa med CO2 och undre gränsen handlar om fiskdöd, rätt så rakt av. Efter det, testa burken (försiktigt med provet så du inte luftar ut CO2). Igen, efter det, ev. manuellt pill i burken mot mer CO2.

                                Jag är mer för det med "så länge det ser bra ut", fast jag har inga direkta argument för det. Hittar du en regim för hur det funkar för dig, så kör på den - men var grymt noga med att notera skillnaderna. Jag håller med defdac i att med CO2 så blir nitrat/fosfat en bristvara rätt snabbt. Samtidigt, de som är duktiga på att se skillnaderna här, kan också göda "mellan tummen och pekfingret". De ser vad som är fel, och korrigerar det. Kruxet är att denna metod (jag kan den verkligen inte fullt ut, men har greppat en del) inte kan läras ut. Man måste _se_. Svårt. Därmed en generell metod, EI. Då vet man att inget saknas. Jag är lika lyrisk över den metoden precis som defdac (nu när jag greppat den, tackar för smällarna). Finns en del mer att tillägga, men ungefär så.

                                Hilsen,

                                /P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 June 2011, 20:57.
                                Bara döda fiskar flyta medströms

                                Kommentar

                                Arbetssätt...