Inte helt nöjd..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Inte helt nöjd..

    Kört pmdd nu i 5 veckor tror jag...tyvärr måste jag säga att jag är inte övertygad än..i mitt kar i alla fall så har det klart blivit mer alger sen dess. Självklart växer växterna..otroligt bra!..men inte riktigt alla. Tex är alternantean behäftad med mkt mer alger även på bladen längst upp som borde växa. Så även ludvigia glandulosa.
    Dom var finare för en månad sen.
    Stenar o rötter har avsevärt mkt mer alger..likaså sanden o glaset, bakgrunden.
    Akvariet är moget o inkört, filtret likaså..har inte ändrat nåt mer än just att börja dosera pmdd. Det bubblar om växterna o vissa med undantagen ovan växer mkt bra. O ja har en rätt stor växtmassa..
    Matar ganska lite ..
    Jag tror mina alger blir väldigt glada av den nitrat o fosfat jag ger, såklart. Jag tror inte att det rör sig om en sexuell förökning som ammonium kan trigga..för så illa är det verkligen inte..utan jag ser mer en klart tydlig ökning av algerna på plats, lokal tillväxt, sedan jag började med pmdd.
    Jag kommer eventuellt prova nu en månad med bara mukrogödning o koldioxid o istället bara dosera nitrat o fosfat om det slutar bubbla. Dvs styra dosen efter bubblet..kanske fel men nåt måste göras.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Alternanthera och glandulosa kan vara nitratkänsliga. Otroligt att en skeptiker ska kunna hitta de två växter som eventuellt är en aningen nitratkänsliga *lol*

    Vilka nivåer siktar du på och hur många watt per kvadratmeter?
    Senast redigerad av defdac; 22 April 2011, 08:18.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Där har vi kanske förklaringen då!;-)..för särskilt alternathean såg mkt bättre ut i början. Ödets ironi..
      Självklart kan jag vara utan denna växt om det för de andra 99% av växterna funkar..

      Ljuset är endast 2 t5 or med refl båda på 10000k..

      Skall jag byta vatten oftare?..bara låta de va o låta växterna få lugn o ro?..minska dosen pmdd så länge jag har förhållandevis lite växter?..öka dosen?..
      Grejen e att det bubblar,så fotosyntesen verkar ju nöjd..o det skall nämnas att
      Min nomaphila stricta är fantastisk..knallgröna algfria blad tät ända ner o inte ens där alger!..o de har nog i ärlighetens namn kommit efter pmdd..

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        37 watt(t5) per m2

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Har liknande erfarenhet som dig Jonas. Efter 1,5 mån med pmdd så år tillväxten överlag bättre och jag får rätt bra bubbel trots mäsksystem och halvdant ljus. Dock går några få växter dåligt. Echinodorus magdalensis har stuntat helt och heteranthera zosterifolica har inte alls samma skjuts som tidigare.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Där har vi kanske förklaringen då!;-)..för särskilt alternathean såg mkt bättre ut i början. Ödets ironi..
            Självklart kan jag vara utan denna växt om det för de andra 99% av växterna funkar..
            Jag samlar lite på Alternanthera-problem av den här sorten. Vad har du för GH/KH?

            Det brukar bara hända i kombinationen >10-20 ppm NO3 och lågt KH (säg mindre än 3) och ett jäkla flås på CO2/ljus.

            Det kan funka att backa på PMDD-doseringen så man bara doserar en enkeldos tillsammans med sedvanligt 50% vattenbyte. Då hamnar man asymptotiskt på 10 ppm vilket ska vara lugnt.

            37 watt(t5) per m2
            Måste vara felräkning?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Instämmer i ovan. Efter 1,5 månad (?) med PMDD har jag så mycket skägg- och trådalger att jag inte ville flytta över växterna till nya karet. Synd för åtminstone en planta har blivit grandios. Så nog växer det alltid, tyvärr verkar även alger trivas.

              Nu sa en kille på zoo-utiken att man kan dra ned på syresättningen genom att låta det vibrera mindre i vattenytan. Jag kör redan med easycarbo.

              Hua, svårt detta med akvaristik!
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Skäggalger brukar bero på CO2-svängningar, t ex om man har dålig ytcirkulation och gasnivåerna hoppar upp och ner. Så jag rekommenderar motsatsen: Mer ytrörelse. Det är en sak som är grymt underskattad i CO2-berikade akvarier, förmodligen för att folk är snåla med sin CO2.

                Trådalger brukar vara snabbare på banan när man rätar upp näringsnivåerna så att växterna trivs. Det kräver lite is i magen eller att man skuggar delar av akvariet som är benägna att få trådalgsodling t ex med att odla ogräs på ytan som man sedan sakta plockar bort allteftersom trådalgerna ger med sig.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Jonasroman
                  • January 2011
                  • 635

                  #9
                  Sorry...felräknat ...156w per m2 vattenyta

                  Nitrat ligger mellan 0-10..då jag doserar normaldos..jag mätte för skoj skull..ligger väl runt 2-5 PPM
                  Så jag har svårt att tro att nitraten i sig i den låga halt skadar denna växt..??
                  Det jag ser är att algväxten generellt ökat sen jag började med pmdd o alternantean blad är rätt så algbeklädda. Faktum är att nu börjar även vattenspikbladet se mysko ut.....

                  Mitt kh är märkligt högt men det har det varit hela tiden, runt 7-9

                  Varför ger fosfatbrist prickiga grönalger?..har läst att detta är signifikant. Har det en del på cryptoc undulata..men det kom också efter pmdd, så nån fosfatbrist nu har jag ju inte.

                  Jag vill inte vara skeptisk men ser vad jag ser...jag har dock sett massor av fantastiska kar med pmdd regimen på nätet...så jag hoppas detta beror på nåt annat än pmdd..

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    Det finns en risk att jag inom kort ändrar min regim o minskar ngt på vattenbytesmängden, o håller mig till mukrogödning från tropica.
                    Testar detta i en månad. Tyvärr...
                    O beträffande pmdd mikrogödning så är jag nu helt säker på att det är ingen fällning utan växt av svamp eller bakterier som ger "tussarna"...han kunde väl skriva ut att man skall köra med destvatten..!

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #11
                      Jag funderar en smula...detta med pmdd o att det inte alltid ger den effekt man vill ha...för det går ju läsa rätt många som har problem o får alger efter att dom börjat. jag tror vi skall se det så här:
                      Nitrat kan själkvklart ge alger, o även fosfat..det är näringsämnen som algerna kan ta upp. Jag tror det är fel att gå ut med att säga nitrat ger inte alger..det är uttalanden jag läst lite här o var...snarare kanske det är så här: trots nitrat så har detta akvariet inte bekymmer med alger...
                      det jag menar är att visst funkar konceptet att nitrat o fosfat gör att växterna trivs o därmed konkurera ut algerna till stor del...men det förutsätter ju då just växter som tar upp nitraten, som trivs i andra avseenden. Pmdd dosering eller vilken n o p dosering som helst, tror jag kräver rätt mkt av växternas beredskap att ta upp detta...kanske dom måste ha rotat sig först?..en del växter har ju en startsträcka innan dom börjar växa?...ser vi en skillnad på nya o etablerade kar hur dom svarar på pmdd?..ser vi en skillnad beroende på hur länge man låtit växterna vara, rotat sig?...etc
                      Mina växter svara väldigt olika, en del inte alls..det enda som svarar väldigt pålitligt på pmdd tycks vara algerna....dom är ju mindre kräsna...
                      sen tror jag inte faktiskt på den teorin som framkastats, att alger skulle köra på maxhastighet redan vi mkt låga n o p nivåer o att det ur deras synpunkt därför skulle kvitta om man låg på 5 eller 15 i nitrat...i mitt kar ser jag tydligt ökad växt på platsen men mion ganska marginella nitratökning...o nån ammonium de tror jag inte att jag har som förklaring, med ett inkört filter, inkört kar, o mkt mkt sparsam matning.

                      Jag är inte såld på detta dessvärre...kanske mitt kar inte är tillräckligt moget för pmdd...vissa lyckas grymt bra...det kan jag se med egna ögon..
                      så nåt mer är det..än bara att No P löser problemet...

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Skäggalger brukar bero på CO2-svängningar, t ex om man har dålig ytcirkulation och gasnivåerna hoppar upp och ner. Så jag rekommenderar motsatsen: Mer ytrörelse. Det är en sak som är grymt underskattad i CO2-berikade akvarier, förmodligen för att folk är snåla med sin CO2.

                        Trådalger brukar vara snabbare på banan när man rätar upp näringsnivåerna så att växterna trivs. Det kräver lite is i magen eller att man skuggar delar av akvariet som är benägna att få trådalgsodling t ex med att odla ogräs på ytan som man sedan sakta plockar bort allteftersom trådalgerna ger med sig.
                        Mina alger är demokratiska, de sitter jämnt fördelat över hela karet. Zoobutikskillen trodde också att de 50% vattenbyten i veckan snarare lockar till sig mer alger. Vad tros om den teorin?
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Sorry...felräknat ...156w per m2 vattenyta

                          Nitrat ligger mellan 0-10..då jag doserar normaldos..jag mätte för skoj skull..ligger väl runt 2-5 PPM
                          Så jag har svårt att tro att nitraten i sig i den låga halt skadar denna växt..??
                          <snip>
                          Mitt kh är märkligt högt men det har det varit hela tiden, runt 7-9
                          Dvs då har du inte prickat in någon av de tre saker som A. reineckii brukar strula med (mycket ljus, nitrat och lågt KH) så då känns det mer som den helt enkelt bara inte kommit igång av andra orsaker.
                          Kanske ljusbrist/CO2-brist isåfall?

                          Gissar att den isåfall inte var så ihopskrynklad som på min bild utan bara mer alger på gamla blad osv.

                          Det jag ser är att algväxten generellt ökat sen jag började med pmdd o alternantean blad är rätt så algbeklädda. Faktum är att nu börjar även vattenspikbladet se mysko ut.....
                          Den hade garanterat ökat mer utan PMDD.. Växter som svälter är riktiga algsvampar.

                          Varför ger fosfatbrist prickiga grönalger?..har läst att detta är signifikant. Har det en del på cryptoc undulata..men det kom också efter pmdd, så nån fosfatbrist nu har jag ju inte.
                          Om du har prickalger så doserar du förmodligen lite i underkant, vilket även stämmer bra med om du får algangripna äldre växtdelar.

                          Jag vill inte vara skeptisk men ser vad jag ser...jag har dock sett massor av fantastiska kar med pmdd regimen på nätet...så jag hoppas detta beror på nåt annat än pmdd..
                          Ja. Har du sett någon snygg växtburk som körts näringsbegränsat?

                          Du kan säkert rota reda på någon gammal farbror som kör sina växtburkar utan CO2/PMDD, men då kommer näringen från hög fisklast/övermatning/få vattenbyten istället..


                          för det går ju läsa rätt många som har problem o får alger efter att dom börjat.
                          Dom är försvinnande få om du betänker hur många som 1) inte klagar 2) berättar hur bra det funkar.

                          Får man det inte att funka så är det tyvärr ofta skit bakom spakarna. De olika typer av människor som misslyckas är sådana som 1) tror att dom kan göda lite som dom vill på känn 2) häver i kopiösa mängder PMDD för att dom tror att dom har Ferrari-akvairum 3) kör relativt växtfritt 4) Kör mer ljus än vad dom klarar av..

                          Nitrat kan själkvklart ge alger, o även fosfat..det är näringsämnen som algerna kan ta upp. Jag tror det är fel att gå ut med att säga nitrat ger inte alger..
                          Problemet är att du alltid har nitrat och fosfat i akvarier i nivåer som är långt över algernas behov och du kan inte göra något åt det..

                          det jag menar är att visst funkar konceptet att nitrat o fosfat gör att växterna trivs o därmed konkurera ut algerna till stor del...men det förutsätter ju då just växter som tar upp nitraten,
                          Du vet ju att det inte stämmer. När växterna trivs har du 5-10 ppm nitrat hela tiden i akvariet. Dom tar inte ifrån algerna något nitrat.

                          Hur förklarar du det?

                          Pmdd dosering eller vilken n o p dosering som helst, tror jag kräver rätt mkt av växternas beredskap att ta upp detta...kanske dom måste ha rotat sig först?
                          Växterna tar hellre upp näringen med sina blad.

                          en del växter har ju en startsträcka innan dom börjar växa?
                          Ja, har du kört växterna näringsbegränsat utan nitrat och fosfat en längre tid kommer det ta några veckor att få igång dom igen.

                          ser vi en skillnad på nya o etablerade kar hur dom svarar på pmdd?
                          Nej inte direkt. Etablerade kar har större förmåga att ta udden av ammoniumspikar vilket leder till större motståndskraft mot algodling. Men vad gäller växterna så brukar dom oftast bara behöver någon/ett par veckor innand om kommer igång.
                          I nyetablerade burkar innebär det att ofta algerna är snabbare igång än växterna. Men växterna svarar alltid ungefär lika snabbt på PMDD.

                          Mina växter svara väldigt olika, en del inte alls
                          Du kör ganska försiktigt med ljuset vilket gör att dom förmodligen svarar ganska långsamt. Speciellt om du är nybörjare på att lösa upp CO2. Där är det *ingen* som kan säga sig vara duktig nämligen - hur många års erfarenhet dom än har.

                          Är det något du ska titta över om du har algproblem är CO2:n. Är den okej så kommer du inte kunna stoppa växterna.

                          Det är ju så att växter inte vill dö. Dom vill växa.

                          Dvs får du dom inte att växa så gör du något general fel, och du har tre variabler som du gör fel på: Näring, Ljus eller CO2.

                          Mina alger är demokratiska, de sitter jämnt fördelat över hela karet. Zoobutikskillen trodde också att de 50% vattenbyten i veckan snarare lockar till sig mer alger. Vad tros om den teorin?
                          Utan CO2 är jag lite benägen att hålla med dom. Då är det betydligt bättre att skippa vattenbytena helt - om du är ute efter ett växtakvarium vill säga.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #14
                            ok...utförligt svar defdac..tack för att du tar dig tid

                            Koldioxiden: jag kör ju med ph kontroller o reaktorn har inga problem med att lösa såpass mkt koldioxid att jag ligger på ph 6.95...vilket med mitt kh är en koldioxidhalt i vattnet runt 30 ppm...o då slår den ifrån ibland som ett tecken på att jag har en lagom bubbeltakt inställd skulle jag tro..dvs lite högre. Jag har mätt GH också, som ligger nht högre än KH...för en felkälla här skulle kunna vara att den alkalinitet jag mäter inte utgörs av karbonater till den majoritet som är brukligt...DÅ stämmer isåfall inte koldioxidtabellen..o det skulle betyda att jag kör för lite koldixoid. men, eftersom GH ligger mkt nära mitt KH, tilkar jag det som att min alkalinitet är i stort sett samma som KH värdet, o att koldioxidtabellen därmed stämmer rätt bra.

                            beträffande alternanthean så var den otroligt fin fram till jag började med pmdd...jag får inte ihop det.

                            dey jag menade med nitrat, var inte att växterna skall ta nitrat från algerna..utan jag var inne på växternas förmåga att ta upp nitrat. Alternenathena kanske är dålig på att ta upp nitrat...därför vinner algerna över växtbladen när vi får ett vatten med lite mer nitrat i..?...vissa av mina växter svarar nämligen jättebra på pmdd...

                            eller så är det som du skriver...jag har kört med låga näringsvärden så länge..så det tar ett tag innan växterna anpassar sig..läs lär sig ta upp nitrat...fast..nu är det ju ändå mer än 4 veckor sen..o jag ser en trend åt det sämre hållet för varje dag.

                            Jag har ingen förklaring på detta...det jag sett sedan jag skrev, är ytterligare algväxt, fler växter stannat upp..grönt vatten..mkt mkt snabbare algåterväxt på rutorna...o jag har ändå rätt mkt växtmassa..o jag har snabbväxare..o jag har rätt koldioxidnivå med en bra reaktor som utan problem löser koldioxiden till mitt inställda ph...jag har ett högt kh som möjliggör mer koldioxidlösning...jag har ett kh som sannolikt utögrs av just ett Kh o inte andra joner....
                            så...jag får inte ihop det...är mkt ledsen över detta, för jag vill såklart också ha den där sprudlande PMDD burken!..

                            Nåväl...nu har jag gjort så här...slutat med pmdd, byter 30% vatten i veckan..doserar bara mikrogödning, halv dos till o börja med...
                            Jag har utöver detta avlägsnat alla algiga blad...vilket har resulterat i att Alterna har stympats rejält...
                            Det jag redan ser är att vattnet är klarare, o mindre återväxt av alger på rutor o rötter...det bubblar fortfarande...fast i ärlighetens namn ngt mindre....
                            jag provar detta nu..bli inte besviken defdac..jag måste lära mig av mig själv...jag kommer säkert prova igen, men måste få båten på rätt köl...karet såg faktiskt väldigt fint ut när jag körde med bara koldioxid o mikrogödning...

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              för en felkälla här skulle kunna vara att den alkalinitet jag mäter inte utgörs av karbonater till den majoritet som är brukligt...DÅ stämmer isåfall inte koldioxidtabellen..o det skulle betyda att jag kör för lite koldixoid
                              Ja, ett vanlig fel är om man har ett annat buffertsystem i vattnet - t ex om man filtrerar över torv eller har jordbotten.

                              Är man osäker kan man ta sitt akvarievatten i en liten kopp och blåsa i 5 minuter med ett sugrör och mäta pH:t. Då har man ca 60 ppm CO2 i vattnet och man kan jämföra med CO2-tabellen om det ser ut att stämma. En "Krausekalibrering". Droppchecker funkar också men då får man vara medveten om att den är ganska seg att reagera - däremot ser man ju efter några timmar om droppcheckern verkar visa samma pH som man rattat in på controllern.

                              Jag föredrar att gå på bubbeltakt helt. Jag vet ungefär vilken bubbeltakt som får mina fiskar att flåsa vid ytan vid en viss cirkulation och kör lite lägre än det. Jag vet även att min reaktor (ytterfiltret) är relativt konstant med att lösa upp gas så oavsett vad pH:t är så vet jag att det kommer ner CO2 till växterna.

                              beträffande alternanthean så var den otroligt fin fram till jag började med pmdd...jag får inte ihop det.

                              dey jag menade med nitrat, var inte att växterna skall ta nitrat från algerna..utan jag var inne på växternas förmåga att ta upp nitrat. Alternenathena kanske är dålig på att ta upp nitrat...därför vinner algerna över växtbladen när vi får ett vatten med lite mer nitrat i..?...vissa av mina växter svarar nämligen jättebra på pmdd...
                              Det är en verkligt knepig växt. Som sagt så verkar en del ha en ganska snäv övre gräns för nitratvärdena för att den inte ska stunta/krulla ihop sig. Sedan visar Tom Barr en Alternanthera han drivit upp med 50 ppm NO3 och blir förvirrad.

                              Jag skulle behöva köpa växten igen och testa vidare. Ludwigia glandulosa tycker jag också reagerade på liknande sätt.

                              Alternenathena kanske är dålig på att ta upp nitrat...därför vinner algerna över växtbladen när vi får ett vatten med lite mer nitrat i..?...vissa av mina växter svarar nämligen jättebra på pmdd...
                              Ja, om det är någon form av nitratkänslighet så kan det vara så. Jag har dock oftast sett det som ihopskrynkling av nya skott.

                              Jag har ingen förklaring på detta...det jag sett sedan jag skrev, är ytterligare algväxt, fler växter stannat upp..grönt vatten..mkt mkt snabbare algåterväxt på rutorna...
                              Det stående tipset är att inte fokusera på algerna utan på växternas vigör. När dom börjat växa med den hastighet bra CO2-halt och bra näringsnivåer med PMDD ger dom möjlighet till så brukar det inte ta lång tid innan algerna ger med sig.

                              Du kommer ju inte kunna näringsbegränsa bort algerna ändå om du inte allvarligt ska sätta käppar i hjulen för växterna.

                              jag provar detta nu..bli inte besviken defdac..jag måste lära mig av mig själv...
                              Visst är det så. Jag själv har aldrig godtagit det Tom Barr predikat utan att testa de teorier han framlagt själv först.

                              En lite förutsägelse vad som kommer hända i fallet med enbart mikrogödning och CO2: Växterna kommer börja växa markant saktare med lite mindre syreutveckling och mer alger på gamla blad. Äldre blad kommer sakta bli sämre och i skuggiga partier kommer dom lossna och skapa betydligt mer mulm. Kaliumbrister iform av små prickhål kommer vara vanligt.

                              När det gått några månader och du nollat kvävenivåerna tillräckligt länge är risken för Cyanoodling maximal. Om dom inte redan börjat krypa fram längs framrutan så kommer dom göra det vid första bästa ammoniuminstabilitet.

                              Efter några år av dålig tillväxt, Cyanoslamsugande var och varannan dag och ett cyanoluktande akvarierum kommer du tillslut börja snegla på KNO3-påsen...
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...