mer växtidentifikationshjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    mer växtidentifikationshjälp

    Tre växter till, vars lilla lapp saknades, o jag kan bara inte stå o titta på dom varje dag utan att veta vad dom heter;-)..

    Bild 3 tror jag är en hygr diffiformis...men det mystiska med den är att när jag köpte den var bladen runda, lite taggiga...men de nya bladen som kommer nu, ser mer klassiak ut som på en hygr diffiformis...de där flikiga...någon skrev nåt om att det finns två versioner, undervattens o övervtattens...eller???

    den andra är en cryptocoryne tror jag, men vilken??

    Bild 1 ingen aning...men den växer dåligt trots Co2 o pmdd...får en känsla av att det inte är en riktig undervattensväxt eller att den inte tar upp näring via bladen...ja, det kanske är samma sak. Känner på mig att den åker ut på sikt, om den inte tar fart snart. den rotar sig inte heller, utan har lossnat flera ggr. Då skall tilläggas att det mesta andra växer som tusan.

    en fråga till...undantaget från tillväxten är mina limn aromatica...som förvisso växer, men inte går det fort...det gör att algerna tar över på de nedre bladen...jag har kortat ner den flera ggr, för att bara ha kvar nya unga tillväxthungriga blad...men ganska snart blir det alger igen på de nedersta. kanske jag har för lite ljus...
    o aoprop det..så öppnar jag en tråd om det separat ang en fråga jag har om det också

    tack på förhand, alla kunniga akvarister
    Bifogade filer
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    1:a ser obekant ut, du kanske är på rätt spår och den är en sump.
    Är inte så bra på olika cryptos och de kan ju variera ganska mycket i färg beroende på förutsättningar.
    Den 3:e är mycket riktigt H. Difformis. De odlas emerst och ser då ut så som dina nedre blad, väldigt lik jordgubbsplanteblad och luden stam. När de kommer i vattnet ställer de om och får flikiga blad, med dina förutsättningar kan bladkronan bli riktigt vid, räkna med minst 10cm. Kanontrevlig växt det där som brukar skjuta mycket nya sidoskott av sig själv.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Både 1:an och 3:an ser ut att vara odlade emerst (över vatten) och har annorlunda blad än de kommer att ha under vatten. Jag tror nog att 1:an är en riktig undervattensväxt trots allt.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        tack för svar..då är det en hygr diffiformis odlad ovan vatten. O som sagt, den har redan ställt om sig. Coolt!
        Crypto wendti..?????

        Kommentar

        Arbetssätt...