Anubis tappar blad, vad kan vara fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #31
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Har sett samma sak rätt många gånger. Intressant om det är en slags sjukdom, typ Cryptocorynesjukan. Själv har jag kopplat det till att de förvarats för kallt en stund, det är efter "kyligare" förvaring jag sett fenomenet. Månne en av få saker Anubias är känsliga för?

    Det får till rätt extrema växtätare för att klippa Anubias. En del tetror gör det iof enkelt, typ "Silverdollar" och ffa Distichodus.

    Hilsen,

    /P
    Kyla är också något jag funderat över. Anubias är värmeälskande enligt vad jag läst mig till. Gruppen växter som Anubias hör till är bland de som sysslar med de landväxande varianterna tydligen ansedda att vara särskilt känsliga för omställningar och omplanteringar. När jag drabbas av min anubiasdöd hade jag ganska låg temp i akvariet, 21-23 grader.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #32
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Knappast, men de kan ha nytta av en pyttedos mikronäring (under förutsättning att du har ett någorlunda normalt kar).
      Vad är någorlunda normalt kar?
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #33
        Jag har inte haft tillfälle att testa mer kring kyla/tempförändringar, men det är en av de saker jag tror kan få dem att sas tappa friska blad. Ruttnar bara precis vid bladets fäste mot rotstocken, drar inte ens in näringen från bladen. Mina egna Anubias av olika varianter växer på, men långsamt. Inga blad som tappas. Månne testa på en rackare... det är 17 grader i verkstan.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #34
          Ursprungligen postat av gullefjun
          Vad är någorlunda normalt kar?
          Inte för starkt ljus, ingen extra koldioxid, hyfsad fiskbelastning (ca 1 cm fisk per liter vatten, småfisk), filtrering över innerfilter. Ungefär så.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #35
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Jag har fått svar från de ryska anubiasexperterna jag mailade i frågan. De menar att detta rör sig om en sjukdom, de kallar den 'Anubias rotting'. De skriver vidare att de håller på att skriva en liten informationstext om denna sjukdom, som de ska publicera. Dock efterlyser de bilder för att göra artikeln mer informativ. Jag har inte mina sjuka anubias kvar. PiaJo, kan du tänka dig ta några bilder på påverkade plantor och blad?

            Så här skriver de:
            Intressant!... Då hade min nog det..slängdes idag.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #36
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Inte för starkt ljus, ingen extra koldioxid, hyfsad fiskbelastning (ca 1 cm fisk per liter vatten, småfisk), filtrering över innerfilter. Ungefär så.
              Jag har 540L diskus, två ytterfilter (Fluval X5 o Fluval 405) och en T5 ljusramp (längtar tillbaka till T8) med fyra rör, men har bara två av dom igång. Ingen koldioxid.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #37
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Jag har 540L diskus, två ytterfilter (Fluval X5 o Fluval 405) och en T5 ljusramp (längtar tillbaka till T8) med fyra rör, men har bara två av dom igång. Ingen koldioxid.
                Låter någorlunda normalt med fiskbelastning/ljus, men "overkill" (bra!) på filtreringen. Hade använt en mycket liten dos mikronäring (t ex PMDD; Mikro+, Tropicas Plant nutrition eller liknande. Inget med kväve (N) eller fosfor (P) i. Bör räcka långt med 1/4 eller 1/5-del rekommenderad dos, om du bara har Anubias. Ligger du lågt i pH (under sju) kan du säkert klara Anubiasen fint med enbart 1/10 rekommenderad dos. Tillsätt gödning efter vattenbyte.

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #38
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Låter någorlunda normalt med fiskbelastning/ljus, men "overkill" (bra!) på filtreringen. Hade använt en mycket liten dos mikronäring (t ex PMDD; Mikro+, Tropicas Plant nutrition eller liknande. Inget med kväve (N) eller fosfor (P) i. Bör räcka långt med 1/4 eller 1/5-del rekommenderad dos, om du bara har Anubias. Ligger du lågt i pH (under sju) kan du säkert klara Anubiasen fint med enbart 1/10 rekommenderad dos. Tillsätt gödning efter vattenbyte.

                  Hilsen,

                  /P
                  Tack för hjälpen.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #39
                    Jag har inga bilder just nu men lovar att ta kort och lägga upp det så snart jag har ett eller flera flytande blad.
                    Tänkte att jag skulle ta kort i går när jag plockade bort ett blad men så glömde jag det
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #40
                      om du inte vill ha kvar dom eftersom det kan vara en sjukdomm, kan du då testa detta-klipp av alla bladen och låt den sen vara. skulle vara kul att se om dentar sig och blir frisk när alla bladen (som uppenbarligen är problemet) försvinner

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #41
                        Jag tror inte att det är en sjukdom, för då hade nog bladen trillat av ganska omgående.
                        Ställde frågan mest om det hade med ljuset, vattentempen eller växtnäringen att göra, har haft samma växtnäring i alla karen.

                        Har haft dessa sen i februari och det har kanske trillat av ca 1012 st blad, så egentligen är det inget stort problem. Växterna är mycket fina i övrigt.

                        Har sett även att det kommit nya blad så jag tror personligen nu efter att ha läst alla svar att det handlar om föryngring av bladverket eller att jag varit lite hårdhänt i "planteringen".
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #42
                          oavsett så håll oss uppdaterade på vad som händer, om dom blir friska eller sämmre

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #43
                            Ursprungligen postat av freddi36
                            oavsett så håll oss uppdaterade på vad som händer, om dom blir friska eller sämmre
                            Skall göra detta
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              • April 2002
                              • 1103

                              #44
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Jag tror inte att det är en sjukdom, för då hade nog bladen trillat av ganska omgående.
                              Ställde frågan mest om det hade med ljuset, vattentempen eller växtnäringen att göra, har haft samma växtnäring i alla karen.

                              Har haft dessa sen i februari och det har kanske trillat av ca 1012 st blad, så egentligen är det inget stort problem. Växterna är mycket fina i övrigt.

                              Har sett även att det kommit nya blad så jag tror personligen nu efter att ha läst alla svar att det handlar om föryngring av bladverket eller att jag varit lite hårdhänt i "planteringen".
                              Det är möjligt att vi inte drabbats av samma sak. Men även mina anubias fick nya blad samtidigt som det trillade av blad från rhizomet i andra änden. Och jag hade definitivt inte varit hårhänt med mina, jag hade bara satt ner dem i akvariet i sina originalkrukor ovanpå sanden, samma krukor som de vuxit upp i. Jag plockade dem själv direkt ifrån transportlådan när de anlände till min lokala affär så de hade inte heller farit illa där.

                              Det drabbade samtliga 6 eller om det var 8 plantor jag köpte vid samma tillfälle (det var medlemskväll för MAF-medlemmar i butiken, så priset var rejält rabatterat). Detta tycker jag talar emot att det skulle bero på ovarsam hantering av den enskilda plantan. I mitt fall drabbades även de anubias jag hade sedan tidigare efter att de nyinförskaffade börjat få problem. Detta tycker jag är ett indicie för att det är något smittsamt.

                              Varför skulle en sjukdom innebära att bladen faller av ganska omgående? Efter några timmars surfande i ämnet har jag insett att det finns kända infektiösa sjukdomar som drabbar denna grupp av växter, även sådana sjukdomar där bladen inte faller av alls.

                              Jag har hanterat Anubias väldigt ovarsamt tex i samband med omplanteringar inför MAFs akvarieutställningar, utan att de farit illa. Kanske kyla eller någon annan miljöfaktor i samband med transport/miljöbyte kan göra dem mer mottagliga för opportunistiska patogener som de bär på hela tiden.

                              En sökning på 'Anubias rot' ger många träffar på google. Standardförklaring som de flesta kommer med är att de inte tål att planteras nere i bottensubstratet - varpå många av de drabbade förklarar att de har de inte heller gjort. Jag gjorde det definitivt inte.

                              Det som framgår tydligt är att det nästan uteslutande verkar drabbar nyinförskaffade anubias.

                              Anubias rotting på Google:
                              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 06 April 2011, 19:46.
                              Malmö Akvarieförening
                              no hope, no harm, just another false alarm

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                • July 2010
                                • 1072

                                #45
                                Daniel,
                                mm, låter som en sjukdom om de Anubias du hade tidigare också drabbades - om inte tempen droppade för alla samtidigt? Vet att växter kan misshandlar rätt bra vid transport också, enten kastas omkring eller att tempen blir låg. Verkar kunna uteslutas i ditt fall iaf.

                                Pia,
                                de växterna du sparade, låg de i rumstemperatur ett tag? *nyfiken*

                                Anubias går fint att klippa ned, kapa rotstocken och låta bitarna driva i ytan. Med bara en gnutta tur har man ett nytt skott från varje nod. Sleva dock på tålamod, det går inte fort...

                                Hilsen,

                                /P
                                Bara döda fiskar flyta medströms

                                Kommentar

                                Arbetssätt...