Anubis tappar blad, vad kan vara fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Anubis tappar blad, vad kan vara fel?

    Jag har fått riktigt fina, stora anubisar och de börjar att tappa bladen och jag undrar vad som kan vara för fel jag gör?

    Bladen lossnar från roten, de liksom ruttnar bort vid rotfästet... anubisen är "fastsatta" mellan rötter och sten så roten är inte nergrävd i sanden, jag har ganska bra belysning och göder med pmdd.

    Det lustiga är att alla anubisar jag har haft (i olika kar) har mer eller mindre betett sig på samma sätt, jag ger snart upp med denna växt...

    Hjälp mig att hjälpa och rädda mina anubisar
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    obegripligt.....mina kunde jag misshandla hur som helst.

    de tyckte bara livet var tråkigt när all näring var borta från karet.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag har för mej att anubias (nana?) mer eller mindre alltid tappar sina gamla blad. Sedan kan man ha en längre stam med blad i ena änden. Det är ju inte någon riktigt submers art mer en sumpväxt iofs likt många andra akvarieväxter.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Jag har för mej att anubias (nana?) mer eller mindre alltid tappar sina gamla blad. Sedan kan man ha en längre stam med blad i ena änden. Det är ju inte någon riktigt submers art mer en sumpväxt iofs likt många andra akvarieväxter.
        Ok, det kan ju vara de gamla bladen som tappas, det kommer några nya men inte lika många som tappas.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          en sak som slog mig när jag satt här och tänkte på mina gamla anubias.

          ibland när de hade blitt för stora, så hade jag i slutändan bara blad i ena delen
          av roten, jag brukade då dela på roten ner till 5 cm långa stänger, plantera tebax,
          gärna med en lerkula under roten, tog sig alltid som fasen.

          kan det vara så att de behöver lite ansning ibland för att gilla läget ?

          jag vet inte...någon mer expert i ämnet får bekräfta / dementera.....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            det var ju inte så länge sedan du satte dit dom, så dom kaske har fått ett litet hack eller blivit knäckta så det är därför dom ruttnar.
            men om det är i alla kar så vet ej

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              jag har också nana men mina har alldrig tappat blad (inte vad jag vet/kan minnas) men det kan ju bero på som Kensa skriver att jag klipper av de äldsta bladen lite då och då för att jag vill inte att de ska bli för stora.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ursprungligen postat av freddi36
                det var ju inte så länge sedan du satte dit dom, så dom kaske har fått ett litet hack eller blivit knäckta så det är därför dom ruttnar.
                men om det är i alla kar så vet ej
                Kanske blivit lite knäckta....men försöker ju vara försiktig...
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  ja det är ju inte lätt för växterna när man trycker ner alla i en balja med vatten medans man gör om i karet

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Växterna har haft gott om plats från det jag fick dem tills jag startade mitt 220 liters, det fick en hel 50 liters balja att dela med några vallesnerior
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      du har ingen fisk som tuggar på dom?

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Ursprungligen postat av freddi36
                        du har ingen fisk som tuggar på dom?
                        Nä, de liksom ruttnar...

                        Men men jag får ge dem ett tag det kan ju vara så att de föryngrar sig
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          det skall till en hiskelig firre som tuggar sönder anubias.

                          tror inte boråskvinnans apor / småmalar tuggar anubias.


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa

                            tror inte boråskvinnans apor / småmalar tuggar anubias.


                            .

                            Sant
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              • April 2002
                              • 1103

                              #15
                              Råkade ut för exakt somma sak när jag köpte ett gäng anubias för något år sedan. Sökte en del på nätet och det var inte en helt ovanlig företeelse. Det verkar som om det oftast drabbar anubias efter att de bytt miljö. De kan se hur fina ut som helst, och sedan bara börjar bladstammen mjukna och lossna längst inne vid rotstocken.
                              Malmö Akvarieförening
                              no hope, no harm, just another false alarm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...