Hål i huvudet-sjukan mm ?? Bild.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #31
    Jag går i skogen dagligen med hundarna, jag har bara inte tänkt på att titta efter alkottar innan Ska börja göra det nu Ungarna kan också titta när de är ute och härjar

    Pågåglarnas tillfrisknande går verkligen framåt med stormsteg. Den ena är nästan helt fri från sår, men jag gillar inte riktigt ögat på den största, det är lite svårläkt verkar det som. Det har iofs. blivit bättre, men jag gillar inte utseendet på det

    De har plockat sorgmantekltetran, men Zebrafiskarna simmar fortfarande runt och retar dem ...De är inte tillräckligt snabba för att få tag på dem tror jag ... Men det blir väl det också, när de återfått mer krafter
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #32
      Det går framåt med de "små" liven. Den ena äter för fullt, men den andra "pop-eye" vill inte riktigt äta. Han nosar dock på maten numera, men han vill inte ta n¨ågra tuggor ....så jag hoppas att han börjar äter snart.

      Ögat ser fortfarande lite infektwerat ut, men det har gått tillbaka något. Jag tror det kommer att läka helt så småningom.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0056.JPG
Visningar: 1
Storlek: 80,3 KB
ID: 2139540Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0057.JPG
Visningar: 1
Storlek: 84,1 KB
ID: 2139541Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0067.JPG
Visningar: 1
Storlek: 79,7 KB
ID: 2139542Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0069.JPG
Visningar: 1
Storlek: 76,6 KB
ID: 2139543"Pop-eye" Det har inte läkt helt, men jag tycker helt klart det ser bättre ut.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0058.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,0 KB
ID: 2139544Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0061.JPG
Visningar: 1
Storlek: 83,8 KB
ID: 2139545Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0062.JPG
Visningar: 1
Storlek: 93,1 KB
ID: 2139546Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0063.JPG
Visningar: 1
Storlek: 90,5 KB
ID: 2139547De ser överlag bättre ut. Och den ena har fått lite bättre hull tycker jag.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #33
        dom ser mycket bättre ut tycker jag fortfarande ganska slitna men endå bättre.
        om det fortsättersåhär blir dom nog helt friska om ett tag

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #34
          Jo, de behöver mera hull båda två. Den ena, som äter, ser man att den inte är lika insjunken längre, men Pop-eye är fortfaramnde skrämmande mager....men det är ju inte så konstigt, eftersom han inte äter nånting ....Hoppas han kommer igång med maten snart ...
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #35
            vad matar du med?

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #36
              Ursprungligen postat av freddi36
              vad matar du med?
              Allt och lite till jag bjuder både på strömmingfileer, räkmix, pellets och frusna räkor. Den friskaste verkar föredra pellets och räkmixen, den andra nosar på det jag släpper ner, men äter inte ....Inte än i varje fall ...
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #37
                Idag ska den största få flytta till 720 litern. H*n har repat sig helt, inga ärr kvar och h*n har ätit upp sig ordentligt Pop-eye har ätit de senaste 5 dagarna, visserligen bara små mängder, men h*n äter och hullet har bättrats betydligt på den Därmot vill inte ögat läka riktigt, så jag ska köra ytterligare ett större vattenbyte och en ny behandling mot bakterier när jag har flyttat över den andra. Känns onödigt att stressa den med behandling när den inte har några symptom alls kvar, på vad det nu var de hade drabbats av Ska även salta på vattnet i karantänen vid vattenbytet.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #38
                  Om jag var du skulle jag hålla fiskarna isolerade. Snubblade just över att det tydligen finns en antibiotikaresistent form av Aeromonas som angriper just påfågelsciklider som de kallar "bacterial pitting" eller "John Satisfaction syndrome", och symptomen är runda, HITH-liknande sår, det första på gällocket. Det ser väldigt mycket ut som om det är vad dina fiskar har: http://www.oscarfish.com/article-home/healthdisease/116-jss.html
                  Senast redigerad av Azur; 24 March 2012, 10:01.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #39
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Om jag var du skulle jag hålla fiskarna isolerade. Snubblade just över att det tydligen finns en antibiotikaresistent form av Aeromonas som angriper just påfågelsciklider som de kallar "bacterial pitting" eller "John Satisfaction syndrome", och symptomen är runda, HITH-liknande sår, det första på gällocket. Det ser väldigt mycket ut som om det är vad dina fiskar har: http://www.oscarfish.com/article-home/healthdisease/116-jss.html
                    Jag tror inte det. de har inte sett ut sådär, de har haft djupa inåtgående sår och ärr, som förövrigt är läkta nu. Den bilden du länkade till såg ut som det låg en form av tjock hinna eller beläggning på utsidan fisken. det har inte mina.

                    Här kommer lite kort på hur de ser ut idag

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0052.JPG
Visningar: 1
Storlek: 101,1 KB
ID: 2139761Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0055.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,0 KB
ID: 2139762Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0056.JPG
Visningar: 1
Storlek: 88,0 KB
ID: 2139763Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0059.JPG
Visningar: 1
Storlek: 85,7 KB
ID: 2139764Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0057.JPG
Visningar: 1
Storlek: 80,3 KB
ID: 2139765Pop-EyeKlicka på bilden för större version

Namn: DSC_0053.JPG
Visningar: 1
Storlek: 101,4 KB
ID: 2139766Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0054.JPG
Visningar: 1
Storlek: 113,6 KB
ID: 2139767Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0058.JPG
Visningar: 1
Storlek: 103,0 KB
ID: 2139768Den här tänkte jag flytta tioll stora akvariumet nu. Den har repat sig helt

                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #40
                      Ursprungligen postat av ciklidtok
                      de har haft djupa inåtgående sår och ärr, som förövrigt är läkta nu.
                      Aeromonas ger djupa sår, inte en hinna; det är en köttätande bakterie. Vanlig Aeromonas kallas "hole in the side disease" för att den kan ge hål rakt igenom kroppsväggen.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #41
                        dom har ju helt klart blivit mycket bättre dena ena ser ju mer eller mindre helt bra ut igen.
                        gillar färgen på dom. snyggt att det svarta är lite "sotigt" ut på det röda.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #42
                          Azur, du skrev att sjukdommen bara angriper påfågelciklider? då kan dom väl inte smitta dom andra fiskarna om ciklidtok flyttar över den som ser frisk ut?

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #43
                            Jag har kollat lite mer på den sjukdomen, och jag tror inte det är den. men jag kan ju köra en behandling på båda två för säkerhets skull, om det nu mot förmodan skulle vara det ?? Jag känner bara inte riktigt för att stressa och ytterligare behandla den friska återigen om det inte behövs ....Nu blev jag villrådig

                            Jo jag gillar också färgen. Honan jag har i det stora aklvariumet har samma färg/teckning, fast hon är mycket ljusare, mera mot ljusorange/aprikos
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #44
                              Den ena är helt återställd nu det finns inga tecken alls kvar av "vanvården". Pop-eye har också repat sig riktigt bra nu, hon har gått i medicinbad i ett litet akvarium i 4 dagar nu, hon ska gå där i 5 dagar, alltså tills imorron. Sedan ska jag göra tt 50% vattenbytet i baljan hon går i, så ska hon få gå ytterligare ett par tre dagar där, innan jag flyttar tillbaka henne till stora akvarioumet igen

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 427825_264715310285469_100002410050716_574390_552162150_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,3 KB
ID: 2140313Klicka på bilden för större version

Namn: 301796_264715286952138_100002410050716_574389_1312236026_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 41,7 KB
ID: 2140314

                              Så ser de ut i dagsläget. Pop-eye är överst på andra bilden. Korten är knäppt innan hon gick ner i medicinbadet, och nu har ögat läkt nästan helt på henne. Hon lever inte upp till namnet "pop-eye" längre
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              • linn-jo
                                • April 2012
                                • 23

                                #45
                                vilket jobb du har gjort med att få ordning på fiskarna! Dom ser jätte fina ut kul att läsa hela historien och att få se bilder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...