Hål i huvudet-sjukan mm ?? Bild.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Ursprungligen postat av ciklidtok
    ANIMANIAC: Jag skulle aldrig ens komma på tanken att blanda malawi med andra ciklider, har aldrig gjort kommer aldrig att göra
    Inte du nej, det vet jag, men han du fick påfåglarna av hade dem ju tydligen med Malawi
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #17
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Inte du nej, det vet jag, men han du fick påfåglarna av hade dem ju tydligen med Malawi
      Jo det hade han, och gissa om han fick veta att han levde också, och att han borde koppla på hjärnan om han ska hålla på med akvarium
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #18
        Det är inte stor förändring, men dock är det en förändring på stackarna. Knäppte kort på dem nu

        Dottern hade 4 Zebrafiskar och en Sorgmanteltetra som hon har haft som ingångsfiskar i sitt akvarium, hon släppte ner dem till Påfåglarna nu, för att se om man kan trigga dem att börja äta...Grymt, jag vet, men hellre får dom svälja dem än att de svälter ....

        Nåja, här är lite kort som är knäppta alldeles nyss

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0051.JPG
Visningar: 1
Storlek: 88,4 KB
ID: 2139458Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0052.JPG
Visningar: 1
Storlek: 96,9 KB
ID: 2139459Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0053.JPG
Visningar: 1
Storlek: 86,4 KB
ID: 2139460Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0057.JPG
Visningar: 1
Storlek: 92,1 KB
ID: 2139461Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0055.JPG
Visningar: 1
Storlek: 71,4 KB
ID: 2139463Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0061.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,5 KB
ID: 2139464Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0064.JPG
Visningar: 1
Storlek: 96,4 KB
ID: 2139465
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Anki L
          • August 2011
          • 606

          #19
          har dom tagit fiskarna? Skulle ju vara bra om dom satte igång att äta. Håller tummar och tår!
          350 l

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #20
            dom ser faktiskt bättre ut

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #21
              ANKI L: De försöker ta dem, och bara det ser jag som ett framsteg Men de har inte fulla kraften, det märker man. Man får väl hoppas att de blir starkare när medicinen tar ordentligt.

              FREDDIE36: Ja, jag tycker faktiskt det. Det är som sagt ingen stor förbättring, men dock ....
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Jag tippar det är bakterieinfektioner, kanske ?aeromonas? det får de när de får småsår (t.ex. bett) i skitigt vatten. Om det ser ut som om såren håller på att sluta sig är nog det bästa att bara vänta & se till att vattenkvaliteten är på topp.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Jag tippar det är bakterieinfektioner, kanske ?aeromonas? det får de när de får småsår (t.ex. bett) i skitigt vatten. Om det ser ut som om såren håller på att sluta sig är nog det bästa att bara vänta & se till att vattenkvaliteten är på topp.
                  Jag tror också att det kan ha börjat där. En kompis till mig ringde idag, hon som tipsade mig om dessa två, och hon hade kollat Nitrit och nitrat i akvariumet, det blev fullt utslag på Nitrit på en gång, och nitraten var inte mycket bättre Jag har stenkolla på värdena i karet där de går nu, och det är inga problem alls. Och så tänker jag se till att det förblir Jag är optimist, jag tror det kommer att få dem helt återställd igen
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #24
                    Jag tycker inte det ser så farligt ut. Påfåglar är duktiga på att friskna till snabbt om bara förutsättningarna är de rätta. Pop-eye tror jag inte de har, påfåglar kan se ut så där om dom råkat ut för stryk. Kan gå tillbaks, kanske inte, men bör då ses bara som ett skönhetsfel. Ge dem en vecka i lugn och ro, med rent vatten och 25-26 grader. Det är ingen större idé att försöka mata om de inte verkar intresserade. Testa med lämpligt godis varannan var tredje dag tills de börjar äta. Levande lövmask kan vara lämpligt att testa med. När de väl äter behver dom matas upp ordentligt, men några veckor utan mat överlever de i värsta fall även om de är ganska tunna.

                    Medicinera inte i onödan. Det stressar dem mest, om det inte är absolut nödvändigt. Nödvändigt är det bara om du ser en tydlig försämring. Möjligen kan du slänga i lite alkottar, ungefär en per liter, fungerar ungefär som antibiotika men utan direkta biverkningar. Lägger du dem i en nätpåse (beg nylonstrumpa eller sån påse man köper en del frukt och grönt i) så är de lättare att fiska upp och täpper inte till filter och andra slangar. Efter två veckor kan du ta bort kottarna för då gör dom inte längre mycket nytta.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #25
                      Förutom den rad av behandlingar som du nog redan kör, så rekommenderar jag att försöka vitaminberika deras foder. Har själv kört Seras Fishtamin vid HIH och haft viss framgång.

                      Allt ser ut som en kombination av många olika saker...bett som har blivit infekterade av bakterier, möjligen även svamp...bettet vid ögat är säkert en bakterieinfektion. Vad de vita prickarna var vete fasen, men du verkar ha fått bort det, iallafall.

                      Försök att köra på något riktigt smask-foder till dom, gärna frysfoder eller rå fisk som du proppat full med fishtamin.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #26
                        Erik Åhlander skriver:

                        Jag tycker inte det ser så farligt ut. Påfåglar är duktiga på att friskna till snabbt om bara förutsättningarna är de rätta. Pop-eye tror jag inte de har, påfåglar kan se ut så där om dom råkat ut för stryk. Kan gå tillbaks, kanske inte, men bör då ses bara som ett skönhetsfel. Ge dem en vecka i lugn och ro, med rent vatten och 25-26 grader. Det är ingen större idé att försöka mata om de inte verkar intresserade. Testa med lämpligt godis varannan var tredje dag tills de börjar äta. Levande lövmask kan vara lämpligt att testa med. När de väl äter behver dom matas upp ordentligt, men några veckor utan mat överlever de i värsta fall även om de är ganska tunna.

                        Medicinera inte i onödan. Det stressar dem mest, om det inte är absolut nödvändigt. Nödvändigt är det bara om du ser en tydlig försämring. Möjligen kan du slänga i lite alkottar, ungefär en per liter, fungerar ungefär som antibiotika men utan direkta biverkningar. Lägger du dem i en nätpåse (beg nylonstrumpa eller sån påse man köper en del frukt och grönt i) så är de lättare att fiska upp och täpper inte till filter och andra slangar. Efter två veckor kan du ta bort kottarna för då gör dom inte längre mycket nytta.
                        Så du tror också att de kan repa sig helt , om de får gå ifred ?? Jag behandlar nu med Hexamita Discus, som tydligen tar de flesta kända bakterieangrepp på fiskar, jag har ektozonsalt i vattnet och jag har tillsatt vitaminer, också i vattnet. Ska jag avbryta den behandlingen, eller ska jag fortsätta med det ?? Vart kan jag få tag på alkottar, har de det i akvariebutikerna ??

                        JensA skriver:

                        Förutom den rad av behandlingar som du nog redan kör, så rekommenderar jag att försöka vitaminberika deras foder. Har själv kört Seras Fishtamin vid HIH och haft viss framgång.

                        Allt ser ut som en kombination av många olika saker...bett som har blivit infekterade av bakterier, möjligen även svamp...bettet vid ögat är säkert en bakterieinfektion. Vad de vita prickarna var vete fasen, men du verkar ha fått bort det, iallafall.

                        Försök att köra på något riktigt smask-foder till dom, gärna frysfoder eller rå fisk som du proppat full med fishtamin.
                        Jag har egengjord räkmix i frysen. Och den är ordentligt vitaminberikad, jag får försöka bjuda dem på det då och då, tills jag ser att de är interesserade av att äta riktigt, då får jag börja ge dem mat mer regelbundet så de fetar på sig bättre.
                        De vita prickarna som du såg på de första bilderna, var saltkorn som hade lagt sig utanpå fjällen efter att jag saltade på vattnet, så de har upplösts.

                        Jag ser en förbättring på dem för varje dag som går, de blir piggare och piggare De verkar heller inte störa sig på att de egentligen går alldeles för trångt. De är ensam i karet, förutom några zebrfiskar och en sorgmantelterta, som de inte har tagit än Jag kom på att jag har strömmingfilee i frysen också, färdigrensat och prydligt lagt i lådor ....Det ska jag också försöka bjuda dem på....Måste bara införskaffa mer Fishtamin, för den flaskan är slut nu ...
                        Senast redigerad av ciklidtok; 05 March 2012, 10:53.
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #27
                          Ursprungligen postat av ciklidtok
                          Vart kan jag få tag på alkottar, har de det i akvariebutikerna ??
                          Sitter längst ut på algrenar. Man plockar dom så här års så man har resten av året. Nej, men kan inte köpa dem.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Sitter längst ut på algrenar. Man plockar dom så här års så man har resten av året. Nej, men kan inte köpa dem.
                            Jodå, de finns att köpa http://www.aquaristic.net/Bekaempfun....html?qwizer=1.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #29
                              Al, hittar du kanske lättast där det finns vattendrag. Jag har just varit ute och plockat en kasse - jag gillar bernstensfärgat vatten.
                              Ta med dig dina beardisar på en skogsprommis, så hittar du säkert alkottar där också.
                              Så här ser dom ut.
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Erik Åhlander
                                • January 2006
                                • 1881

                                #30
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                OK då, Man Kan. Men är det inte att gå över ån efter vatten?

                                Den llilla exklusiva biotop som kallas för alkärr är också bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...