Ancistrus med svullen mage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan82
    • September 2010
    • 89

    Ancistrus med svullen mage

    Hej,
    min nya hane ligger upp och ned på botten och flämtar. Hans mage är ganska uppsvälld. har han förstoppning pga foder han inte e van vid eller vad tror ni? vad kan man göra åt saken? Såg nu att han bajsade en tunn tunn sträng svart avföring, på rygg.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Låter inte så bra om det gått så långt :/ Har läst om ett fåtal som tillfrisknat, men de flesta dör... Tyvärr.... De kan få förstoppning av felaktigt foder ja, t.ex av foder med för mycket animaliskt innehåll.

    Kommentar

    • Johan82
      • September 2010
      • 89

      #3
      Hm. skulle ju förklara saken. började med röda mygglarver för de andra fiskarna i karet förra veckan. Om han satt i sig sånna så.... dumfan.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        dom ska tillstörsta del ha vegetarisk föda, såsom algewafers som finns att köpa i affären. annars så äter dom gärna, gurka, och andra grönsaker som sallad och zukini.

        tror att det är en väldigt liten chans att den klarar sig uppsväld mage och att den ligger på rygg är inga goda tecken.

        Kommentar

        • Johan82
          • September 2010
          • 89

          #5
          Jag har matat med algtabletter hela tiden. den måste ha velat testa nått nytt... Får avvakta och hoppas på det bästa. klämma på magen är inget att rekommendera antar jag?

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            Ursprungligen postat av Johan82
            Jag har matat med algtabletter hela tiden. den måste ha velat testa nått nytt... Får avvakta och hoppas på det bästa. klämma på magen är inget att rekommendera antar jag?
            tror inte det.
            låt den vara och se vad som händer. tror dock inte det finns så mycket att göra

            Kommentar

            • Johan82
              • September 2010
              • 89

              #7
              NU e honan på honom och bråkar/flyttar på honom. han ligger typ helt still på rygg på botten och andas snabbt. Precis kom han in i grottan jag har. Hmm... fan ska jag göra?

              Kommentar

              • Johan82
                • September 2010
                • 89

                #8
                Ser att fenorna verkar ha börjat gå sönder också. Dels spruckit i ändan av dem men också i mitten på dem. dvs små avlånga hål i ryggfenan.

                Kommentar

                • Johan82
                  • September 2010
                  • 89

                  #9
                  Det här är min andra ancsistrus som blir sjuk / far illa på ett halvår. Köpte en annan hanne i vintras. han fick glasartade bubblor på kroppen som spräcktes å sen blev sår. Han dog efter nån vecka. Min hona som jag haft sen i somras klarar sig finfint dock. Märkligt.

                  Kommentar

                  • Johan82
                    • September 2010
                    • 89

                    #10
                    Och där tog jag beslutet och avlivade stackarn. Fy va ledsamt. Honan simmar runt nu och letar efter honom...

                    Kommentar

                    • pernilla78
                      • November 2010
                      • 303

                      #11
                      de ä hemskt för haft samma problem ang blåsorna på en stooor hona ja hoppades skulle föra lite yngel vidare men du får se de som mercy att du hjälpte honom..å som sagt detta meärtor å gurka ger ja mina som fredags mys å dom älllskar de..hade även mygglarverförr men gett mi me de så waffers,grönsaker å flingor får dom alla leva på å inga döda el förstoppade men ibland som di har man otur bara..beklagar
                      corydoras ancistrus äppelsnäckor
                      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                      310 L SA
                      10 L nano räkkar med white pearl

                      Kommentar

                      • Bass
                        • October 2010
                        • 379

                        #12
                        Tjenare!
                        Kolla in denna video på min Ancistrus http://www.youtube.com/watch?v=qSp9e...e_gdata_player

                        Han var så här ett tag men blev bra av sig själv efter några dagar.

                        Kommentar

                        • pernilla78
                          • November 2010
                          • 303

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bass
                          Tjenare!
                          Kolla in denna video på min Ancistrus http://www.youtube.com/watch?v=qSp9e...e_gdata_player

                          Han var så här ett tag men blev bra av sig själv efter några dagar.
                          ja ibland kan man få de bra men ibland när de ä så som på din video kan de va svårt att inte tillslut ge dom frid..men ibland kan en ha lite is i magen så kan de ordna si..
                          corydoras ancistrus äppelsnäckor
                          segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                          310 L SA
                          10 L nano räkkar med white pearl

                          Kommentar

                          • Maud Andersson

                            • March 2012
                            • 2

                            #14
                            En ung ancistrus har just fått lämna akvariet med en mage stor stor och rund. Jag är glad att ni har skrivit om fenomenet här så att jag vet hur jag ska fortsätta om jag skaffar fler ancistrus. Tji animalier, med andra ord. Det är synd om djuren när de hamnar hos newbies. Flingfodret alla våra fiskar får innehåller såväl animaliska produkter som vegetariska. Ingen på affären sade att det kan bli såhär. Nu vet jag bättre.

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #15
                              Vad bra att ni skriver om sådant här så att vi övriga kan ta del av det och lära oss.
                              Jag hade en ancistrus som bara tvärdog en natt. Hittade den, en hanne (Rutger) tror jag att det var, liggandes på botten nedanför framrutan. Den hade så att säga "trillat av pinn", eller snarast, "trillat av glaset". Hittade inga yttre fel på den och den var som jag vet helt frisk innan. Den var bara väldigt död. Tråkigt, för jag hade hoppats på att det var ett par jag hade. Nu är Rut änka men ser inte ut att sörja för det...
                              Även jag ger mina firrar gröna ärtor och majs som fredagsgodis och det älskas av alla firrar. Drar av skalet på både ärtor och majs och mosar dessa lite innan jag lägger det i vattnet för allas bästa. Slöjisarna äter ärtor så att de blir alldeles gröna i munnen. Vattnet kan bli lite grumligt efter denna festmåltid. Men det tar filtret hand om..
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...