FÖRGIFTNING, Nysilikonat kar jämnte öppet 400L kar = Katastrof?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    FÖRGIFTNING, Nysilikonat kar jämnte öppet 400L kar = Katastrof?

    Jag och en kompis silikonade ett 300L kar i lägenheten tidigare idag. Höll på där vi fick plats, tyvärr jämnte 400L karet som är helt öppet. Kan ättikan som silikonet avger tas upp genom luften ner i ett annat kar?

    Jag gör just nu ett stående vattenbyte efter att ha upptäckt att varenda fisk i karet var uppe vid ytan och kippade luft, extra känsliga verkade de siamesiska algätarna vara.

    En stor siames var det som fick mig att reagera, karet var släckt men det plaskade ovanligt mycket så jag tittade till det. Den stora siamesen gjorde sina sista dödsryck åkte runt i karet och var död en minut senare. Diskusarna såg halvdöda ut, låg på sidan vid ytan och försökte kippa luft.
    Två av dem går nu i en balja med akvarievatten ifrån ett annat kar och färskvatten.

    Måste veta om det är detta som är problemet eller om det kan vara något annat. Om det nu är detta så behöver jag veta om filterbakterierna tar stryk av det...
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    #2
    Jag har svårt att tro att ättikan skulle ha gjort det här. Man har ju ättikan som lösningsmedel till akvariesilikon för att det är just miljövänligt.
    Men jag låter det vara osagt.

    Har du gjort vattentest nu när det blev så här?
    Om du har luftpump till karet så kan du ju sätta en filt eller liknande runt den så den inte suger in ättikånga och rätt ut i karet.

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Vattentesterna visar ingenting speciellt. Lite högt NO3 värde men det är inte så konstigt iom. en ganska hög fiskbelastning men det har jag koll på. Saken är att det kom så fruktansvärt fort, en går vanligen inte ifrån halvdöd till död på 1 minut. Då går det FORT.

      Ättika är giftigt. Anledningen till att akvariesilikon fungerar bra för akvarium är att det inte innehåller några antimögelmedel, Ättikan dunstar när silikonet härdar, hade du haft i fisk och vatten i ett kar som inte härdat färdigt hade det inte varit så nyttigt.

      Ytrörelsen syresätter ju vattnet, det lär ha varit rätt mycket av "ättiks-ångan" i luften i lägenheten så frågan är bara om den är vattenlöslig, i så fall är det väl inte så otroligt att den gått ner i vattnet..

      Är det det här som är felet är det lätt att vara efterklok..
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Tror faktiskt det är lungt nu, för tillfället i alla fall, frågan är om jag vågar sova någonting inatt...

        En stor siames samt en Apistogramma Bitaeniata strök med, är väldigt glad att jag hann få ur de två diskusarna som visade starka symptom illa kvickt, de har repat sig i hinken med rent vatten och skall släppa tillbaka dem i karet nu.

        Måste få veta vad detta kan ha varit. Det var väldigt snabbt och aggressivt! Svara om du har en aning, medveten om att "ingen" är dum nog att sitta här halv tre en måndagsnatt men tacksam för alla svar så snart som möjligt
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Antinge är det förgiftning som du säger, eller kanske dom blev så stressade när ni höll på precis jämte karet.
          Bara en tanke och absolut inget mer.
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Tack för svaret

            Stress är nog uteslutet i alla fall, diskusen brukar ju vara framme och "tugga" på mina händer när jag gräver runt i karet, får flytta dem fysikt med handen om de står i vägen xD

            Min första tanke var att CO2 controllern flippat ut men mätte PH med Åleds PH test och det visade samma PH som displayen på controllern.

            Nu måste jag försöka sova, även om det inte är lätt när man inte vet om det återkommer under natten...

            Kommer vädra ur lägenheten hela natten så det borde lösa sig hoppas jag!
            Senast redigerad av Sultanen; 15 December 2009, 02:59.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              är det slutet på co2 flaskan så kan det vara en orsak, siameser tål inTE ph dippar. (egen erfarenhet)
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Om han har en pH-kontroller så borde den blocka "end-of-tank dump" rätt bra.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Var som sagt det första jag tänkte på, att PH dropat drastiskt men tuben är fortfarande mycket kvar i och jag har som sagt controller Mätte ju PH utan att kunna konstatera någonting konstigt.

                  Imorse var fiskarna pigga och krya som vanligtm men känns ändå lite svårt att slappna av när man inte vet vad det var.
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...