Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    nu fhnkar det

    Kommentar

    • skoda-15
      • August 2010
      • 456

      Sv: Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

      En modul till klar och köpt piggment till husfixet i dag 120 för två burkar typ svart o röd brun .kolla min byggtråd o ge tips där vill inte skriva för mycket här nytt projekt med måtten 2300 * 500 * 450 har en bild där med alla fyra moduler på ca hela längden på akvariumet

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
      Senast redigerad av skoda-15; 27 February 2013, 18:34.
      375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
      180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
      35 liters cocon kub med guppy och black molly

      Kommentar

      • stefan.peterson
        • February 2007
        • 165

        Kanske slarvigt läst men...hur lång torktid efter lackandet innan vatten kontakt???

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          står på burken men 24 timmar minst.

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            Ursprungligen postat av gonzo44
            lite mer bilder på hur man kan göra denna gång med både frigolit och fogskum,
            vet inte om det behövs någom beskrivning lägger mest bara upp för att visa att det går göra på många olika sätt
            Imponerane, hur har kunnat missat detta så som jag kollat runt. Är dock snart klar med med bakgrund. Kommer inte i nivå med din på långa vägar, men det jag insett är att utöver bladkniv, så är gasol med spetig brännare helr ok. Skapar rundare former, men snyggt...

            Kommentar

            • stefan.peterson
              • February 2007
              • 165

              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              det är en väl förborgad hemlighet som enbart delas mellan medlemmar
              av akvariemurarna (underavdelning till frimurarna) om hur man undviker
              alger.

              så det kan vi tyvärr inte avslöja här.

              eller kan man det....?



              ähhh WTF...om dom utesluter mig så må det vara hänt.


              hemlighet nummer 1:

              se till att det inte blir några alger, eller iaf i måttlig mängd

              hemlighet nummer 2:

              se till att ha minst ett gäng med snabbväxande blommor i karet

              hemlighet nummer 3:

              ha rätt belysning, både i styrka och antal timmar

              hemlighet nummer 4:

              byt vatten varje vecka...slarva inte

              hemlighet nummer 5:

              göd blommorna på adekvat sätt

              hemlighet nummer 6:

              om du får för mycket alger så gör du fel och har obalans i karet.
              identifiera vad som är fel, rätta till det.

              hemlighet nummer 7:

              ha tålamod.




              så, nu är man väl utesluten ur föreningen...................



              .
              Dt finnes ett till, Mille Clear! Västkust båttenfärg...no algeas..

              Kommentar

              • skoda-15
                • August 2010
                • 456

                Sv: Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

                Så här ser mina moduler ut efter ett lager lack två komponent Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1364274413403.jpg
Visningar: 2
Storlek: 79,7 KB
ID: 2146807

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                35 liters cocon kub med guppy och black molly

                Kommentar

                • Brusquini
                  • April 2013
                  • 5

                  Fyller husfixet någon funktion förutom strukturen för att likna stenmaterial? Har det med hårdheten på ytan av bakgrunden så att fiskarna inte skall kunna gnaga hål eller det är epoxylacken som står för den?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    lättare att måla på än frigolit. mycket svårt att forma frigoliten så det ser naturligt ut utan husfixen. så ja det är för att få rätt struktur som ser naturlig ut.

                    Kommentar

                    • Brusquini
                      • April 2013
                      • 5

                      Ok, tack för svaret. Håller på att göra en bakgrund och blandade i svart färg i husfixen för att se så jag fick in det överallt i alla skrymslen och vrår. Är nu osäker om det blev tillräckligt med fix eller mest färg inne i vråna, men efter detta svaret kan jag strunta i vilket eftersom jag är nöjd med form och struktur och fr.o.m. nu enbart dekormåla så jag blir nöjd med färgen och sen epolanV för hållbarhetens skull.
                      Är lite nervös för att flytkraften i frigioliten skall dra loss glasen men vattentrycket i karet bör ju motverka drag/flytkraften i frigoliten =).

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        Sv: Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

                        Ursprungligen postat av Brusquini
                        Ok, tack för svaret. Håller på att göra en bakgrund och blandade i svart färg i husfixen för att se så jag fick in det överallt i alla skrymslen och vrår. Är nu osäker om det blev tillräckligt med fix eller mest färg inne i vråna, men efter detta svaret kan jag strunta i vilket eftersom jag är nöjd med form och struktur och fr.o.m. nu enbart dekormåla så jag blir nöjd med färgen och sen epolanV för hållbarhetens skull.
                        Är lite nervös för att flytkraften i frigioliten skall dra loss glasen men vattentrycket i karet bör ju motverka drag/flytkraften i frigoliten =).
                        Låter bra :-). Du behöver inte vara rädd att den ska dra sönder rutorna. Men va jävligt generös med silikon. Ta massa.

                        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • Brusquini
                          • April 2013
                          • 5

                          Någon som provat att sprutlackera epolanV?
                          Jag skrev till Nordsjö support och de rekomenderade det inte p.g.a. att det var väldigt alergiframkallande.
                          Tanken med att sprutlackera istället för att pensla för att vara säker på att man försluter varenda liten ojämnhet så att inte färgen och husfixet lakas ur i vattnet

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            Sv: Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

                            Ursprungligen postat av Brusquini
                            Någon som provat att sprutlackera epolanV?
                            Jag skrev till Nordsjö support och de rekomenderade det inte p.g.a. att det var väldigt alergiframkallande.
                            Tanken med att sprutlackera istället för att pensla för att vara säker på att man försluter varenda liten ojämnhet så att inte färgen och husfixet lakas ur i vattnet
                            Inte testat men har man möjlighet så funkar det säkert bra med. Kör 2 lager oavsett hur du lägger på det :-) om du penslar så pensla tunt

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • MCFCdaniel
                              • June 2013
                              • 3

                              Hej, jag ville fråga om 2-komponent Hagmanns Klarlack EP-V är säker att använda på min bakgrund? Det var det närmaste jag kunde hitta till lacken du föreslog i din guide. Här är länken till produkten.

                              Avancerad ytbehandling för golv, tak och fordon. Besök vår webbplats för mer information om våra golvfärg, takfärg, spray, och bilvårdsprodukter. Välkommen!


                              Några råd skulle vara mycket uppskattat och hur länge jag ska låta det härda. En vän som gjorde hans bakgrund som arbetar med akvarier sa att han lämnade sin bakgrund ur vatten för ungefär en månad och sedan sköljde ner ett par gånger innan du installerar den. skulle detta vara ett säkert alternativ?

                              också ledsen för min svenska, jag är ursprungligen från Wales.

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                ganska säker på att hagmans skulle funka. vågar inte svara på om den vitnar eller inte under vatten dock.

                                det räcker att låta den härda i ett par dagar. lägg på 2 lager lack

                                Kommentar

                                Arbetssätt...