Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    Sv: Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

    Ursprungligen postat av SneakySteve
    Jag kan lägga in lite bilder på mitt bakgrundsbygge. Min består utav:

    Frigolit
    Finbetong
    Vattenfärger
    Flügger EP-V
    Grenar från naturen
    Silikon.

    Tycker att vattenfärger var kanon att använde, både billigt och enkelt. Målade på betongen när det hade torkat och kapslade sedan in det hela med två-tre lager lack. Var lite svårt att komma åt med lack överallt så det kanske inte blev hundraprocentigt. Den har varit i karet i några månader utan konstigheter. Finns tom ett avskaft märke utan lack från det att jag la i roten men detta har inte påverkat varken pH eller fiskarna.

    Bilder
    [ATTACH]55813[/ATTACH][ATTACH]55814[/ATTACH][ATTACH]55815[/ATTACH][ATTACH]55816[/ATTACH][ATTACH]55817[/ATTACH][ATTACH]55818[/ATTACH][ATTACH]55819[/ATTACH]
    Kanon! Din är äckligt snygg!

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #32
      Material:
      Frigolit
      silikon
      kniv(helst en ned vasst och tunt blad)
      husfix
      diverse färg
      biltema lack (misstag som jag ser det nu)
      En far (som klener på färgen)
      nop funkar inte nu heller att få in några bilder nu skiter jag i detta bilderna går få in på mina trådar utan problem helvete jag har försökt 5ggr nu med att få in bilder här nu..... nu får det fan va.....
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #33
        kanske gör ett nytt försök i kväll men krånglar det då så bli det inget... jag har nyss testat att lägga upp bilderna i min tråd och det funkar hur bra som helst både att lägga in dom och ta bort dom varför inte här???????????????
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #34
          asså jag lägger in bilder såhär. tok enkelt.

          trycker på "gå till avancerad" nere till höger-->trycker på gemet-->trycker på "lägg till filer"-->väljer bilden--->"ladda upp"-->klar.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #35
            Ursprungligen postat av hannesc
            ja då är man orimligt snål. ska man lacka så bör man ta en som är erkänt bra. tex epolan V eller epotex

            gonzo körde ju med båtlack från biltema tror jag. o det blev vitt i karet. dvs inte alls lika bra!

            så om man ska lacka så lägg pengar på det.
            - Vill bara inflika - för att inte kasta onödiga pengar i sjön - att det går bra med en "vanlig" 2-komponents golvlack. Med rätt proportioner lack+härdare, har man ett dött material utan något som urlakas i vätska. Jag har byggt 3 bakgrunder med vilken golvlack somhelst sålänge det är 2-komponent, och har aldrig behövt laka- eller vädra ur efter en fullhärdad lackning. Inget släpp i vattnet och inga ledsna fiskar : )

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #36
              så gor jag me ju asså med bilderna...
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • SneakySteve
                • July 2010
                • 425

                #37
                Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

                Ursprungligen postat av hannesc
                Kanon! Din är äckligt snygg!
                Haha äsch då din är inte så pjåkig din heller! (; men detta var min första så vissa grejer skulle man nog ändra till nästa
                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #38
                  Ursprungligen postat av SneakySteve
                  Haha äsch då din är inte så pjåkig din heller! (; men detta var min första så vissa grejer skulle man nog ändra till nästa
                  ja absolut, nästa bakgrund ska sitta i mitt kar.
                  förutom det så är den perfekt
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #39
                    Den bakgrunden vill vi se här...
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      #40
                      Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

                      Ursprungligen postat av MrH
                      ja absolut, nästa bakgrund ska sitta i mitt kar.
                      förutom det så är den perfekt
                      Haha jasså? Ge mig mått, önskemål om inriktning och en budget så ska vi nog kunna ordna den saken.. (;
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #41
                        testsar att få upp lite bilder igen...
                        Material:
                        frigolit
                        vass kniv
                        värmepistol
                        silikon
                        husfix
                        diverse färg rester
                        biltema lack (missnöjd med den)
                        raster
                        akvarium
                        skaparglädje


                        jag började med att limma ihop frigoliten,
                        sedan va det bara att börja skapa efter ett tag tyckte jag det blev lite tunnt så jag limmade på mer frigolit för att få till mer struktur på det hela.. efter karvandet det dags för lite smältning av frigolit topparna, på så vis blir ni av med bös samt vass struktir och att det blir en lite hårdare yta, ta det försiktigt med värmepistolen, när det börjar smälta så går det fort, dags för husfix, blandades till lämplig tjocklek och det är tycker jag, som halvfärdig vispgrädde, sedan bara att klabba på och redan här är det viktigt att tänka på hur du gör med penseln, alltså tänk lite på hur sten, rötter, och de du vill att den ska likna ser ut i strukturen och försök få till den med penseln, även hur ni vill ha skuggningarna för när det kommer ljus uppifrån så syns allt.
                        när detta är klart dags för färg läggning och här sätter bara fantasin stopp, tänk på att skuggningar bildar ett djup i bakgrunden, man kan använda sej av mörkare färg just i sprickor och mellan sten/rötter.. en sak till gör gärna ett färg prov om ni har tid och ork för det blir alltid ljusare än man tror i ett väl upplyst akvarium...... nu gjorde jag så att jag målade med färgen direkt på bakgrunden, till denna använde jag inte förgpigment utan riktig förg. man kan även blanda förgen i husfixen och på så sätt färgsätta direkt, tänk då på att det bästa resultatet får man om man börjar med den mörkaste färgen och sedan jobbar er fram den ljusaste.. att tänka på om ni kollar på bilderna så ser ni att jag använt mej av massa färger, det är lite överkurs.. igentligen behövs kanske 2 max3 olika pigment då är det lättare att få de resultat man önskar..... och en sak till tveka inte om ni tänker försöka att göra er egen bakgrund, om det inte blir bra så har ni iallafall försökt..
                        denna bakgrunden kostade mej 400 så det är inte stora pengar det handlar om om det lyckas och ni slipper gå och lägga tusenlappar i zooaffären, dom kan ni lägga på fisken istället...... så lycka...
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av gonzo44; 25 September 2012, 11:26.
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #42
                          nuuu snackar vi

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #43
                            kolla funkade =))
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • Majkie88
                              • August 2012
                              • 215

                              #44
                              Fan va snygga bakgrunder ni gör!! Längtar som fan tills jag flyttar in i nya lgh och kan starta upp mina kar igen. Då blir de bakgrundsbygge!

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #45
                                tack tips är att inte stressa. ta det lugnt. tog månader att göra min. i huvvet typ. sen när jag väl visste hur jag ville ha det gick det fort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...