Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MCFCdaniel
    • June 2013
    • 3

    Hej, tack för råd, satte jag två lager lack i tisdags så det är så svårt som det kommer att bli nu.

    Behöver jag lägga den i vatten nu med ph tester varannan dag?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      ne det tycker jag inte. jag satte dit min i karet o sen fyllde upp. sen gjorde jag 100% vatenbyten varannan dag i nån vecka eller så. sen startade jag karet. men visst kan det vara bara att hålla koll på ph lite.

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        Ursprungligen postat av MCFCdaniel
        Hej, jag ville fråga om 2-komponent Hagmanns Klarlack EP-V är säker att använda på min bakgrund? Det var det närmaste jag kunde hitta till lacken du föreslog i din guide. Här är länken till produkten.

        Avancerad ytbehandling för golv, tak och fordon. Besök vår webbplats för mer information om våra golvfärg, takfärg, spray, och bilvårdsprodukter. Välkommen!


        Några råd skulle vara mycket uppskattat och hur länge jag ska låta det härda. En vän som gjorde hans bakgrund som arbetar med akvarier sa att han lämnade sin bakgrund ur vatten för ungefär en månad och sedan sköljde ner ett par gånger innan du installerar den. skulle detta vara ett säkert alternativ?

        också ledsen för min svenska, jag är ursprungligen från Wales.
        - Jag är ganska säker på att alla 2-komponents lacker är utfällningssäkra. Blandar du härdare i angiven mängd så reagerar de båda ingredienserna till ett dött material. Jag har byggt tre-fyra bakgrunder där jag använt vilken 2-komponents golvlack somhelst, och lät bakgrunden ligga en natt i vatten i badkaret innan montering. Inga problem alls att montera och fylla karet direkt efter det.

        Kommentar

        • MCFCdaniel
          • June 2013
          • 3

          De två komponenterna blandades lika. Tack för informationen, har jag köpt några lackmuspapper för pH-test, så kommer att sätta bakgrunden i vattnet i morgon och ta några ph tester innan den går in i akvariet. Tack igen för info, ska jag visa en bild när den är klar.

          Kommentar

          • Brusquini
            • April 2013
            • 5

            En sista fråga innan jag slutför mitt projekt.
            Man skall ju lacka i minst två omgångar och det verkar ju som om det inte kommer att gå åt hela mängden lack, så givetvis vill jag blanda kanske 1/4 sats. I vilket förhållande blandar ni EpolanV?
            På burken till själva lacken står att den innehåller 0,8 liter, men inget på härdaren.
            Skall det blandas 4+1?
            Skall det mätas i vikt eller med dl-mått för att det skall bli rätt?

            Jag vet också att det skall torka i 24 timmar, men har för mig att jag läst nånstans att om man inte vill mellanslipa skulle man inte vänta så länge. Någon som vet hu länge man skall vänta mellan de olika omgångarna?
            Senast redigerad av Brusquini; 29 June 2013, 21:32.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              Ursprungligen postat av Brusquini
              En sista fråga innan jag slutför mitt projekt.
              Man skall ju lacka i minst två omgångar och det verkar ju som om det inte kommer att gå åt hela mängden lack, så givetvis vill jag blanda kanske 1/4 sats. I vilket förhållande blandar ni EpolanV?
              På burken till själva lacken står att den innehåller 0,8 liter, men inget på härdaren.
              Skall det blandas 4+1?
              Skall det mätas i vikt eller med dl-mått för att det skall bli rätt?

              Jag vet också att det skall torka i 24 timmar, men har för mig att jag läst nånstans att om man inte vill mellanslipa skulle man inte vänta så länge. Någon som vet hu länge man skall vänta mellan de olika omgångarna?
              En liten lathund http://proffs.nordsjo.se/wp-content/...ack_tds_se.pdf
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Brusquini
                • April 2013
                • 5

                Ursprungligen postat av åheim
                Tackar.

                Kommentar

                • GrezZeR
                  • January 2012
                  • 17

                  Jag har kollat på denna guiden för drygt ett år sedan när jag skulle börja bygga min bakgrund. Har inte blivit färdig än, dök tyvärr upp lite hinder på det privata planet när jag höll på med bygget. Men hade tänkt slutföra det nu under sommaren om allt går som det ska.
                  Man fick många bra tips av denna tråden och bra bilder att kolla på.

                  Kommentar

                  • Melusion
                    • November 2013
                    • 1

                    Hej!
                    Tack för ni la upp trådet och insperationet som jag fick!
                    Jag äger en 720 Liters Akvarium, jag har ett par Paroon Hajar och några mal, skulle jag köpa en pappers bakgrund skulle lilla pojken riva ner det hela tiden och skulle kosta mig en del under ett tag de skulle ske!
                    Jag såg många back to nature bakgrunder, och just den som är 200X60X60 CM skulle kosta mig mellan 7-8 000 kr!
                    Tack vare er och era tips så drog jag och köpte cellplast 70 som är 120X60 CM!, känndes som om jag dök in i ett hav av cellplast, cellplast 20, 30, 40, 50, 60!
                    Eftersom jag är lite klantig och viste jag skulle göra bort mig, så tog jag de tjocka cellplast som var 70!
                    Jag betalade 305 svenska kronor för de, och nu är jag rädd att jag har köpt fel typ av cellplast, jag är också rädd för få in färdiga projektet i akvariet!
                    Jag kan dela upp det i 2X (2st) 1 M och sedan skjuta in de i karet, eftersom mitt akvarium är ett aluminium akvarium så finns det 3 st aluminium bar/läktar som är fäst på toppen avkvariet,
                    jag har dessutom 4 st 600 liter per hour innefilter som trycker på vatten, min svärmor är indian och är jätte duktig hantverkare så jag tänkte bjuda hem henne så hon får hjälpa mig med färgen och måla på!
                    Jag är förvirad och vet inte hur jag ska börja, finns det någon människa som kan hjälpa mig att komma igång?
                    Tack på förhand

                    Kommentar

                    • mellanslag
                      • August 2013
                      • 43

                      Hej! Jag har en fråga om färgerna ni använder. Det står i Gonzos inlägg att han använde färgrester. Är det vanlig målarfärg då eller akryl? Om man lackar bakgrunden, spelar det då ingen roll vilken färg man använder?

                      Vissa använder vattenfärg. Går det inte åt väldiga mängder för att få det någorlunda täckande? Finns det att köpa lite störra "kakor" med vattenfärg någonstans? Leksaksbutiker och mataffärer har så väldigt små pytsar med vattenfärg.

                      Hoppas ni kan guida mig rätt i denna djungel. Jag ska snart börja måla min egen bakgrund och behöver alla tips jag kan få
                      Senast redigerad av mellanslag; 13 March 2014, 07:33.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        vet inte vad gonzo använde faktiskt. han har dock använt mycket färgpigment.

                        kollat på tex pandurohobby?
                        Välkommen till Panduro! En DIY-värld full av färg, garn, papper, lera, pärlor, tyg, DIY-kit med mycket mera vare sig du är nybörjare eller pysselproffs.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...