Helkarsbilder och inredning

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    • September 2006
    • 5973

Börjar med en gammal bild.

När jag återupptog det här med akvarier vintern 2005 så upptäckte jag hur mycket det hade hänt vad gäller växter. Jag riv startade med CO2 på tub direkt samt PMDD.

Jag ville få fram en Amazonas flodlagun, med mycket växter och Apistogramma som smög omkring där inne.

Det här är resultatet ca 40 dagar efter starten av akvariet. Det är ett 180 liters kar.
    Bifogade filer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

Kommentar

• freddi36
      • December 2010
      • 2882

riktigt nice med all grönska

Kommentar

• Nasso
        • November 2010
        • 719

Här kommer mina kar!

Räk / yngel
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2121.JPG
Visningar: 1
Storlek: 243,4 KB
ID: 2134077
        Mitt yngelkar. Går en massa ancistrus och en del black mollys. Finns dessutom en hel hög körsbärsräkor. Rötterna så att ancistrusarna har lite att gnaga på. Växterna verkar räkorna gillar. Det befinner sig precis överallt i hela karet. Vallisneria och en liten javaormbunke på roten. Den andra växten vet jag inte vad den heter. Under sandbotten ligger det kattsand. Dåligt med ljus och ingen co2 eller näring tillsätts. Växterna verka må bra ändå. Kokosgrottan vet jag inte riktigt varför jag har där. Passar inte riktigt in. Är ingen inne i den men ancistrusarna verkar gnaga på den för den blir kalare och kalare.

Namn: IMG_2123.JPG
Storlek: 212,6 KB
ID: 2134076
        Har räksäkrat mitt innerfilter genom att trä på en sån där påse som det är tänkt att man ska ha filtermedia i sitt ytterfilter i. Funkar fintfint. Innan jag hade detta så fick jag inga räklingar. Nu kryllar det av dem. Måste rengöras ganska ofta dock så filtret tappar kapacitet på 1-2 veckor till nästan stillastående.

Tanganyika

I detta karet går det 2 st julidochromis transcriptus och 4 st lamprologus multifasciatus.Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1690.JPG
Visningar: 2
Storlek: 333,2 KB
ID: 2134082
        Jag började bygga stenröset med en skiffersten i botten. I denna silikonades de två stora stenarna fast i botten. Sen försökte jag bygga så många små gångar som möjligt mellan resten av stenarna i röset. Jullarna kan ta sig från en sida av röset till den andra. Det finns många in och utgångar och de ploppar ut huvudet lite var som helst. I botten, under sanden, lade jag lite mindre stenar för att multisarna inte ska gräva ända ner till glaset.

Namn: IMG_2124.JPG
Storlek: 222,1 KB
ID: 2134078
        I med sand och multisarna gräver på för fullt. Ena änden av karet är alltså inrett för jullarna och andra för multisarna. Lite pluttiga vallisneria i ena hörnet. Får se om det tar sig.

Namn: IMG_2126.JPG
Storlek: 259,5 KB
ID: 2134079
        Ingångar i ena änden av stenröset. Försökte bygga en lite större grotta mellan de två stora stenarna. Det ligger en snäcka där. Har en multis som är lite utmobbad. Försökte ge den en tillflyktsort överst på de stora stenarna då hon brukar vara där. I tacksamhetens tecken rev hon ner snäckan. Mellan stenen i förgrunden till höger och den högra stående stenen har multisarna grävt ut. Tror de kommit ändå ner till skifferstenen där. De gräver lite överallt....

Namn: IMG_2127.JPG
Storlek: 254,2 KB
ID: 2134080
        En julle som tittar ut ur ett hål i högra delen av stenröset.

Namn: IMG_2127_1.JPG
Storlek: 219,9 KB
ID: 2134081
        Här tittar bägge jullarna (ett par) ut ur sitt röse. Multisarna har ett revir precis här utanför så det är nog dem som de håller koll på.

Sällskapskaret

180 L blandat. Ancistrus lekpar, koppartetror, black mollys, mosaikgurami, marmorgurami, sterbai pansarmalar, siamesiska algätare, kuhlii ålar. Kör med pmdd och mäsk.

Namn: IMG_2128.JPG
Storlek: 261,5 KB
ID: 2134083
        En översiktsbild. Svärdsplantan i mitten har blivit lite väl stor tack vara pmdd. Är en hel del tofsalger i akvariet. Till höger finns en "köpegrotta". I mitten lite sten. Till vänster en rot med lite ihåligheter där kuhlii-ålarna gillar att hålla till. Går även att gömma sig och simma under roten. Gott och blandat med växter. Anubias gillar kuhlii-ålarna att simma runt bland rötterna i.

Namn: IMG_2129.JPG
Storlek: 349,9 KB
ID: 2134084
        Grottan är väl inte superrolig. Mest guramisarna som bara simmar där igenom ibland. Mossan som sitter på grottan har jag inte satt där. Vet inte var den kommer ifrån Har kommit med någon annan växt. Började med att det stack ut något grönt där som jag trodde var en alg och sen har den tagit sig.

Namn: IMG_2130.JPG
Storlek: 218,9 KB
ID: 2134085
        Roten tar stöd mot en krukskärva. Det var tänkt att det skulle bli en grotta där men den faller bara ihop när fiskarna är där inne och gräver. Funkar inte alls bra. Har tömt den på grus ett par gånger men den bara fylls på igen. Ancistrusen har lekt där en gång. Såg riktigt trångt ut för honom..

Namn: IMG_2131.JPG
Storlek: 252,5 KB
ID: 2134086
        Så han flyttade till slottet Har har ancistrusarna lekt två gånger. Han håller äggen längst upp i vänstra hörnet och har kroppen neråt. Man ser inte honom om man inte lyser. Är inte särskilt förtjust alls i slottet. Algigt är det också. Jag pillar inte så mycket i karet dock, det får vara som det är. Eftersom ancistrusarna gillar slottet så får det vara kvar. Annars hade det nog åkt ut.

Namn: IMG_2132.JPG
Storlek: 265,1 KB
ID: 2134087
        Tar man kort med blixt så ser man hanen och ett yngel.Thats all folks!
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

Kommentar

• c90368
          • September 2006
          • 5973

Några år senare blev det ett 400 liters kar på samma ställe där 180 litaren i förra inlägget stod.

De här karen stod i köket, så varje gång man gick in i köket så kom man från ingenting rakt in mot vänster sidan av akvariet, vilket störde och stressad fiskarna.

Så här löste jag det problemet.

Så här såg akvariet ut när man kom in i köket. En rejäl buske med växter skymmer hela vänstra hörnet.

Namn: Helbild_vänster_400.JPG
Storlek: 672,3 KB
ID: 2134088

Ser man det från höger så ser det ut så här. Det öppnar sig hela vägen in i hörnet, för att fiskarna ska kunna smita bakåt/inåt om de trots allt blir rädda.

Namn: Helbild_höger_400.JPG
Storlek: 766,0 KB
ID: 2134089

Tittar vi lite närmare in i hörnet så ser man att hela botten är full av stenar och rötter. Eftersom jag i stort sett bara hade små fiskar, så slank de ner mellan stenarna och gjorde vad fiskar brukar göra när man inte ser dem.

Namn: Stor_detalj_vänster_400.JPG
Storlek: 614,8 KB
ID: 2134090

En närbild på hörnet, det är flodstenar som har slipats i forsar, inhandlade i akvarieaffär.

Namn: Liten_detalj_vänster_400.JPG
Storlek: 589,2 KB
ID: 2134091

Ja, så tänkte jag när det fanns ett problem som stressade fiskarna, det fungerade alldeles utmärkt och jag tycker att det blev ganska snyggt också.
          /Maths

Kommentar

• PiaJo
            • August 2009
            • 13001

Här kommer mitt bidrag till inspiration.

Detta är mitt 220 liters, det är med bottenfilter och filterkammare bakom bakgrunden.
            Har aquarellelysrör i båda ramperna, jag har en ramp som är 110 cm lång med 2 rör i och en på 60 cm med 1 rör i.

När jag inredde detta kar så ville jag att det skulle finnas många gömställen och "gångar" i och under rothögarna, har stora lavastenar under rötterna för att bygga lite på höjden med.
            Bifogade filer
            /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• c90368
              • September 2006
              • 5973

Mitt 400 liters idag, har flyttat en gång sen de förra bilderna togs. Fortsätter i ungefär samma stil.
              Bifogade filer
              /Maths

Kommentar

• PiaJo
                • August 2009
                • 13001

Här kommer bilder på mina andra kar (tänkt bort alla reflexer bara )

1. 54 liters där det är en glödlampsramp som ljus och ett innerfilter och rådasand, inredningen är mot SA och skulle gillas av dvärgciklider.

2. 30 liters Dennerle-kub, går endast räkor där i, bottenfilter och filter bakom bakgrunden. Fanns ingen speciell tanke bakom denna inredning.

3. 105 liters Asien kar, fiskar och växter från Asien, med råda sand och ett (kasst) innerfilter (dock går det några Libertymollysar där just nu med)
                Detta kar skall göras om till ett SA kar till hösten med bottenfilter.
                Bifogade filer
                /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• pernilla78
                  • November 2010
                  • 303

Ursprungligen postat av Nasso
                  hannesc: Ah! Där fanns en. Den ska lusläsas! Hur har jag missat den? Jag sökte men sökte på fel saker
                  Jag vill att denna tråden ska ha mer fokus på inredning och inte bara helhetsbilder. Lite närbilder på grottor, hur man löst att dölja teknik bakom inredning, placering av växter, lite hemmagjorde grottor/moduler/bakgrunder mm.

Kjell: Absolut. Finns många godbitar om inredning i tex. mats tråd om akvariestugan. Problemet är bara att den tråden är 120 sidor lång och handlar om en himla massa annat också!
                  Kanonbild att dra igång det hela med!
                  tråden akvariestugan jorde att mannen fick mata lilltösa,lägga na å inpå natta vid 3 draget kunde ja pusta ut av läsning på ett par timmar men en kan ju inte bara lägga ner de,man liksom sögs in i varje del ))))
                  corydoras ancistrus äppelsnäckor
                  segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                  310 L SA
                  10 L nano räkkar med white pearl

Kommentar

• Freda
                    • May 2011
                    • 9

Jätte kul tråd . Alltid kul att se hur andra inreder sina akvarium, det ger en massa nya tips.
                    Själv har jag ett SA på 420 L

Kommentar

• Shepard
                      • March 2003
                      • 13992

Ursprungligen postat av PiaJo
                      Här kommer bilder på mina andra kar (tänkt bort alla reflexer bara )

1. 54 liters där det är en glödlampsramp som ljus och ett innerfilter och rådasand, inredningen är mot SA och skulle gillas av dvärgciklider.

2. 30 liters Dennerle-kub, går endast räkor där i, bottenfilter och filter bakom bakgrunden. Fanns ingen speciell tanke bakom denna inredning.

3. 105 liters Asien kar, fiskar och växter från Asien, med råda sand och ett (kasst) innerfilter (dock går det några Libertymollysar där just nu med)
                      Detta kar skall göras om till ett SA kar till hösten med bottenfilter.
                      Snygga kar, de är lika snygga i verkligheten
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

Kommentar

• macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

Har haft så många olika akvarium genom åren men detta är mitt senaste som jag är mycket nöjd med .
                        Bifogade filer
                        MVH macke_fisk

Kommentar

• freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

nu har jag också hittat hit

mitt kar är ett 60liters med innriktning på sydamerika. framförallt fiskarna. växterna kommer lite från här och lite från där.
                          jag har en BTN slimline röd gnejs/basalt som bakgrund. i ena hörnan har jag gjort en filterkammare. där finns en doppvärmare och en eheim compact 300 pump som pumpar vattnet genom ett raster, sen genom filtermatrial.
                          lysröret är ett Life-Glo från Hagen.
                          karet har varit igång sedan februari i år tror jag har glömmt exakt när jag startade det.

Namn: 002.jpg
Storlek: 139,3 KB
ID: 2134104

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 3
Storlek: 138,9 KB
ID: 2134103 bakgrunden+filterkammare

såhär ser karet ut idag.
                          tanken är att nu när jag har bytt lysrör (gjorde det förra veckan) så ska alla växterna ta fart i växandet så det blir lite mer lummigt. innan har det inte växt så mycket. men jag kan redan nu se att dom tar fart för min H. zosterifolia har växt 3cm sen förra veckan. göder med PMDD.

när jag innredde så tänkte jag göra det så bra som möjligt för apistosarna, mycket grottor och så. innredningen består därför av ett stort stenröse av lavasten där det finns en massa olika gångar där dom kan få vara ifred. röset är uppbyggt snett bakåt upp mot bakgrunden så pristellorna får plats att simma framför.

Namn: fredriks bilder 004.jpg
Visningar: 3
Storlek: 175,8 KB
ID: 2134099 sorry för kvalitén, försök tänka bort reflexerna.

innvånarna är; 1 par Apistogramma Macmasteri
                          11 st pristellor.
                          en liten ancistrus som ska flytta när den blir för stor. har den bara för att dom är så bra algätare.
                          och sen får jag inte glömma alla malaysiska sandsniglar som kryper omkring under sanden.

Namn: fredriks bilder 026.jpg
Storlek: 149,2 KB
ID: 2134100 hanen

Namn: fredriks bilder 007..jpg
Storlek: 132,5 KB
ID: 2134102 hanen igen

Namn: fredriks bilder 027.jpg
Storlek: 181,2 KB
ID: 2134101 honan

växterna är lite blandat; anubias, anubias coffefolia, H. zosterifolia, tiger valle, någon okänd cryptocoryne, en flytormbunke, andmat. tror det var allt..
                          Senast redigerad av freddi36; 13 June 2011, 19:32. Anledning: fel bild

Kommentar

• freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

mitt killikar

Namn: fredriks bilder 001.jpg
Storlek: 212,7 KB
ID: 2134106 riktigt dålig bild men den bästa jag kunde få. eftersom karet är 6-kantigt så blir det en massa reflexer innuti karet och då fattar kameran inte ett skit och så blir bilden som ett enda bluuur...

innredning; ormhassel/trolhassel pinnar (vet inte vilket det är, någon?) med javamossa och javaurmbunke winderlöv på

julas blästersand på botten blandat med ca 1/4 rundad engelsksjösten. det för att jag helatiden har tänkt skaffa elephantsnäckor men det har inte blivit av.

en mindre rot med javaormbunke på.

några cryptocoryne bekeetii

hassel löv

en jädra massa flytväxter.

Teknik; två små glödlampor till belysning. duger till javaurmbunke och cryptocoryne. mossan hade det lite segt i början men den kommer..
                            en tetratec doppvärmare som nog alldrig har varit på. det blir så varmt under rampen ändå.
                            en aqael fan+1 innerfilter. riktigt dåligt men duger bra till tre fiskar

Innvånare; tre aphyosemion australe (kap lopezkilli). 1 hane 2 honor
                            2 anatome helena snäckor (snigelätande snäcka)
                            1 zebrasnäcka
                            en hel drös med kaxiga körsbärsräkor. dom skiter fullstänndigt att killisarna är framme och nafsar på dom!

detta karet fick jag i julklapp förra året. gjorde en omminnredning i april innan mässan i malmö
                            byter vatten 1 gång i veckan. försöker hålla det hyffsat "low tec" för det är ju knappast någon belastning.

göder med PMDD. innan även med easycarbo men har slutat med det för räkornas bästa.

Kommentar

• Nasso
                              • November 2010
                              • 719

Freddi och macke: jag har också det filtret i tanganyika karet, kolla bilderna tidigare. Det blir mycket bättre om man plockar bort filterkåpan och låter filtermattebiten vara i direktkontakt med vattnet. Dagens tips
                              /Emil Andersson
                              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

Kommentar

• Mats Bryzell
                                • February 2007
                                • 18959

Wow! Det här blev en riktigt kul, intressant och inspirerande tråd. Jag hade mina aningar om fina inspirationstips i början av tråden - men jisses vad mycket bra idéer man kan hämta här - oavsett hur driven man är som "inredare". Riktigt härligt att kolla på!

Det kan bli spännande senare om diskussioner om olika inredningsdetaljer dyker upp - lite hur och varför sådär!

Kommentar

Arbetssätt...