1 månad har gått!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    1 månad har gått!

    Jag ville bara posta bilder på hur det utvecklat sig i nya karet. Jag är faktiskt riktigt nöjd med vattenkvalitet och hur växterna utvcklat sig. Dock inser jag att balans i akvriet är en dagskurs som kan ändra sig från dag till dag. Verkar svårt detta med akvarium! (puh)

    Trevlig helg!

    20 April
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC03868_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,3 KB
ID: 2181842
    20 Maj
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04082_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,0 KB
ID: 2181843
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ser ju skitmysigt ut förutom plastskeppet i mitten... men annans hur gytt som helst! väntar med spänning på nästa månads uppdatering!

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Tack!

      Hehe, ja skeppet är väl ingen höjdare. Har kollat litet på rötter, men inte hittat någon som skulle funka. Det finns ju konstgjorda också som är ganska snygga. Fast det blir ju litet same-same som skeppet. :-)
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vadå inte funka? det är ju bara bygga lite hur man känner för. hade ju vart skitsnyggt med typ redmoore som hänger uppifrån som rötter från ett träd tex.

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Ehum, hur gör man sånt? Jag är newbee på detta.

          Finns det länk till något snyggt exempel? Tack på förhand.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            inte så svårt, välj ut grenar i lämplig storlek och sen är det bara att välja om du vill ha dom som ett röse eller lite mer nogrannt, t.ex att dom kommer ner från ytan.

            när du ska ha dom som ett röse är det nästan bara att välja ut platsen och sen är det bara att lägga ner dom lite hursom.

            när du ska ha dom från ytan så välj grenar som är lite längre än ditt kar är högt, sen lutar du dom snyggt mot bakgrunden men med en liten bit av roten ska vara åvanför ytan. typ 1 cm bara, annars ser det konstigt ut om grenarna slutar 5 cm under ytan

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              exakt som freddi sa. man kan med borra igenom dom o hänga upp med tex ett buntband i nått stag om man har det.

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #8
                Är det första akvariet? Grattis i såna fall. Tycker du har fått till en kanonstart!

                Lite inspiration om hur man har byggt med trärötter, tror du får bläddra uppåt på sidan;

                TFH's comprehensive article library covers a broad range of aquarium plant info. Discover species profiles, aquascaping advice, and propagation techniques.
                Senast redigerad av tommy_g; 20 May 2011, 16:26. Anledning: stavfel

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Tack för tips om rötter. Ok, ska fundera på det där.

                  Re Tommy_G:
                  Nej det är 3:e. Men vi började så sent som oktober 2010 med ett ärvt gammalt 54 liters (typ 30 år gammalt). Funkade helt ok, men dottern ville inte ha det kvar i sitt rum. Så jag gjorde en uppgradering till ett 180 liters Juwel Vision i samband med att det flyttades till datorrummet.

                  Men det var väldigt repigt. Så i samband med att vi sålde segelbåten, fick jag tillstånd av "chefen" att uppgradera till ett större.

                  Tycker det är jätteskoj med akvariehobyn, är som en hel vetenskap detta med vattenkemi, växter, alger, fiskarnas trivsel mm. Och det är inget för stressade, det får ta sin tid för växter och fiskar att växa till sig. Och för akvariet att få balans. En bra inställning som troligen kan appliceras även IRL.

                  Sjukt snygga inredningar på länken du lade ut!
                  Senast redigerad av Kapten Zoom; 20 May 2011, 16:36.
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Ser riktigt lovande och är ännu et bevis på att akvarier bara blir vackrare med åldern (så länge de sköts).
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Jag gör en halvmånadsuppdatering. Är litet nöjd med hur växtligheten växer. Tack PMDD och flytande kol för det. Jag fick ansa ganska hårt idag.

                      5 juni:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04166_2_5juni.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,3 KB
ID: 2133899
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        vad är det för yngel i kassen?

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #13
                          en sak bara, din anubias kommer inte att må bra i längden av att vara nedgrävd. lägg den mellan nå´n sten eller så.
                          rotstocken måste vara åvanför gruset annars så kommer den att ruttna.

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #14
                            Tack för tipset om anubiasen.

                            Det är Mollysarna som ynglar för glatta livet. Notera yngelkassen på första bilden. Sen ingen på mellanbilden, nu är det dags igen. 12 st black molly yngel har jag räddat undan den här gången. Tror mig veta att det finns 1-2 till i innerfiltret.

                            Det jag funderar på, men känner mig litet skamsen över, är att enbart behålla de helt svarta. Och lämna de melerade till akvarielagret. Får se hur det artar sig, men akvariet har begränsad rymd och det går redan på högtryck.

                            Ev åker guldfiskarna ut snart, de ligger på blocket. De pallar inte värmen. Eller så genomför jag fläktprojekt som behandlats i granntråden. Hade inte kylaggregatet kostat 4000 så hade jag nog slagit till på ett sånt.
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • Kapten Zoom
                              • January 2011
                              • 814

                              #15
                              Ny uppdatering. Akvariet har nu varit igång i 10 veckor.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04808_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,2 KB
ID: 2134336

                              Litet lustigt med algerna. De växer på väggen, men slutar tvärt ca 10 cm från vattenytan.
                              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...