Struktur eller blått, det är frågan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #16
    Så här ser det ut nu, vattnet börjar klarna upp. Det tar nog ett tag innan det blir så där kristallklart som man är van vid. Jag flyttade med ytterfiltret så det verkar ge bra effekt för vattenkvaliteten. Får se om det blir någon nitrittopp efter någon vecka samt efter en månad. Men jag kommer hålla koll på det. Dessa fem firrar är "testpiloter".

    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #17
      Samma vy men vattnet helt klart nu, tacka eheim 2075 för det:

      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #18
        Det blev ju jættesnyggt, gillar hyllan dær :P
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #19
          Tack!

          Jag önskar jag kunde mer om aquascaping, kikade litet efter en rot eller så. Och kanske binda upp växter på den. Men det fick bli att slänga över båten från förra akvariet efter diskning för att få bort de värsta skäggalgerna. Så småningom kanske...
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #20
            ett påpekande bara: din anubias tycker inte om att vara nedgrävd. rotstocken kan i värsta fall ruttna och gå av

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #21
              Tack freddi, han på butiken påpekade det också. Han sa att man bör binda upp den på en rot.
              Dock har jag haft framgång med nedgrävda anubias i förra karet, det kom nya blad för glatta livet, så möjligen att risken är överdriven?
              Jag skulle dock vilja scapa karet mer, tyvärr vet jag inte hur man gör.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #22
                Du kan binda fast Anubiasen på något lämpligt ställe på vraket, växten bryr sig inte. Gillar din enkla inredning.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #23
                  Dock har jag haft framgång med nedgrävda anubias i förra karet, det kom nya blad för glatta livet, så möjligen att risken är överdriven?
                  nja det beror nog på vilket bottenmaterial man har. om det är engelsk-sjösten så kan det nog funka att ha den nedgrävd ett tag för det är såpass luftigt mellan gruskornen. men om man har sand så funkar det nog inte så länge, sanden är mycket kompaktare så den kväver anubiasen fortare. sen är anubias en mycket "slow" växt så den reagerar inte så fort kanske?
                  en sak är säker iallafall, om din anubias börjar bli blek eller ljusare på rotstocken måste du ta upp den och klippa bort det ljusa för då har den börjat ruttna.

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #24
                    Nånting är fel med akvariet. Guldfiskarna är tokstressade och står och trycker mot varandra nära botten. Jag tror det är för ljust med all vit bakgrund, möjligen för varmt också. Doppvärmaren har inte varit inkopplad sen start ändå ligger tempen på 26-27 grader. Möjligen att det är T5-lysrören i kombo med reflektorerna som alstrar så mycket värme. Har testat med öppet fönster kvällstid, utan synbart resultat.

                    Testade ikväll att släppa i några svarta neontetror, de verkade stormtrivas. I förra karet stod guldfiskarna under konstberget mitt på dagen och latade sig, övrig tid simmade de lugnt omkring. Där var det blå bakgrund och ymnig växtlighet. I nya karet står de och hovrar precis över botten och gör ibland märkliga utfalls simningar så gruset virvlar. Jag får prova några dagar till, annars bör jag nog sätta tillbaks dem tills växterna växt till sig litet i karet. Har funderat på att ta bort reflektorerna också. Men då kommer väl algerna som ett brev på posten istället.
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #25
                      Jag hittade en ganska enkel lösning, som faktiskt verkar fungera: Jag monterade av reflektorerna!

                      Guldfiskarna, som av någon anleding varit känsligast, lugnade ned sig och verkar nu nästan kommit tillbaks till sitt gamla lugnare jag.

                      Det blev väl för ljust helt enkelt, med vitaktig bakgrund, ljust grus, små växter och sprillans T5-rör med reflektorer. Jag tror jag testar så här ett tag så kan jag alltid återmontera reflektorerna när det börjat växa till sig.
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #26
                        Första försöket att infoga en bild som goldmedlem.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Kapten Zoom; 30 April 2011, 15:14.
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #27
                          gick ju bra

                          Kommentar

                          Arbetssätt...