Struktur eller blått, det är frågan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Struktur eller blått, det är frågan!

    Jag har idag blå bakgrund i mitt vision 180. Måste säga att det är riktigt snyggt. Fiskarnas färg kommer fram på ett enastående sätt och växtligheten bak och på sidorna ramar in panoramavyn.

    Nu när nästa kar ska inredas, är jag kluven. Antingen går jag loss på BTN/Juwels egna element och ramar in med. Kanske försöker få till någon biotop eller så.

    Eller så kör jag på ett beprövat koncept med blå bakgrund och traditionell indredning låg/medel/hög växtlighet.

    Vad tycker folk om de olika alternativen?
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    utan tvekan en riktigt bakgrund! finns nog inget som slår det. visst, blått är väl fint men lite väl myclet "djuraffärs"-känsla över det.

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Ta en riktig, du kommer ångra dig sen annars och då blir det mycket merjobbb i onødan :P
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Jag har snackat med Hornbach, självklart har de typ 30% billigare pris även på Juwels bakgrunder mot övriga butiker. Så det lutar åt någon av deras bakgrund med inklätt innerfilter.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Håller absolut med om en "riktig" bakgrund (dock inte speciellt förtjust i juwels själv) men annars finns där ett alternativ som inte bara är blått.

          Kolla på Malawijannes blåa bakgrund här http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=3631.885

          Skulle aldrig kunna tänka mig ha blå bakgrund förrutom denna
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            usch. jwels bakgrunder är verkligen inte snygga. dåligt gjorda. du kommer ångra dig om du väljer deras tror jag. ta en riktig istället. visst är det lite pengar men faaasen så mycket bättre det är!

            jag har ju en aquaterra rockwall i mitt asienkar. Mycket nöjd med hur den ser ut! o jättelätt att jobba med

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Ursprungligen postat av tulle89
              Håller absolut med om en "riktig" bakgrund (dock inte speciellt förtjust i juwels själv) men annars finns där ett alternativ som inte bara är blått.

              Kolla på Malawijannes blåa bakgrund här http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=3631.885

              Skulle aldrig kunna tänka mig ha blå bakgrund förrutom denna
              Det där är Juwels poster! (som sitter upp och ned)
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                usch. jwels bakgrunder är verkligen inte snygga. dåligt gjorda. du kommer ångra dig om du väljer deras tror jag. ta en riktig istället. visst är det lite pengar men faaasen så mycket bättre det är!

                jag har ju en aquaterra rockwall i mitt asienkar. Mycket nöjd med hur den ser ut! o jättelätt att jobba med
                http://www.pwss.nu/home.php?cat=1255
                Ok, får se vad det blir. Pga dåliga silikonfogen måste ett nytt i bok beställas från Tyskland, så jag har 2 veckor på mig att fundera...
                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  mm. åk o kolla får du se hur dåligt gjorda de är. inte mycket att hänga i granen tyvärr.

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    Trots alla goda råd gjorde jag slag i saken och köpte Juwel Cliff White. Jag tycker det blev snyggt! Återstår att se hur det tar sig med grus och plantor. Det var ett ganska stort projekt att få på plats. Till att börja med har Juwel den hårdaste av cellplaster, så varje snitt tog typ 30 minuter. Jag förbrukade 3 mattknivar. Sen var det betydligt mer slip och kap än vad jag väntat. Men till slut fick jag dit allt. Jag är litet extra nöjd med filtret som jag nu silikonat så att inga firrar kan ligga och vila under. Hermetiskt slutet system! Närå. Sen tycker jag 260:an var större än väntat, ser riktigt mäktigt ut bredvid 180:an.

                    Här kommer några bilder på projekt och progress so far.






                    Ha det gott!
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      måste erkänna att det blev snyggare än vad jag trodde bra jobbat!"

                      Kommentar

                      • linusthaman
                        • April 2011
                        • 46

                        #12
                        skall du ha djup i karet så är BTN snyggast så det bara skriker om det... dock är en helsvart bakgrund inte långt ifrån i snygghet du får dessutom ett riktigt häftigt djup i karet

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          har du sett att ts redan satt in bakgrund

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #14
                            Tack, det blev helt ok tycker jag. Möjligen något för ljust, men det blir nog bättre när plantorna växt upp sig litet och det kommit litet alger på allt.

                            Jag såg faktiskt BTN slimline på zoomarknad, måste erkänna att de är snäppet snyggare. Nåväl nu sitter denna bakgrund på plats, så det är inte mycket att göra åt. Tycker att hyllan blev riktigt fin. Jag har tre växter på den nu.

                            Vad gäller grus har jag 1-2 mm ganska traditionell. Med tanke på allt vitt kanske svart grus varit snyggare.

                            Återkommer med bild på det hela när vattnet klarnat till sig litet.
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • linusthaman
                              • April 2011
                              • 46

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              har du sett att ts redan satt in bakgrund

                              jajjemensan satt o kollade på bilderna när jag postade... riktigt snyggt jag kör själv med BTN amazonas som var delad men reparerade den... dock så tycker jag själv om att få svar och postningar även efter frågan fått svar, det genererar ideér till nästa projekt ^^

                              Kommentar

                              Arbetssätt...