Lösning av CO2 i vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #16
    Att växterna bubblar mer efter VB har inte med CO2 i kranvattnet att göra. Det beror istället på att det nya vattnet innehåller mer syre och att syret från växterna därmed inte löser sig i vattnet utan istället syns som bubblor.
    (Därmed inte sagt att det inte finns kranvatten som innehåller vesäntliga mängder CO2, men det får nog räknas som ovanligt)

    Du säger förhållandet melan KH, pH och CO2, och det är nog där många misstar sig lite.
    Det enda CO2-tabellen talar om är hur man ska ställa in sin pH controller, alt. hur man ska läsa av sitt pH test, för att veta att man nått sitt målvärde på ~30ppm CO2 (eller om man nu har något annat målvärde)

    Normalt sett är det inte att pH sjunker för mycket som är problemet, utan det är istället att CO2 nivåerna blir för höga som kan ställa till det för fiskarna.

    Har man ett "högt" KH värde så har man i 99 fall av 100 ett "högt" pH värde, så visst, pH kommer då inte bli lika lågt när man tillsätter CO2.

    Man ska alltså inte använda tabellen tex så här:
    Ok jag har KH 2,0 och pH 7,5. Om jag vill ha 30ppm CO2 kommer pH att hamna på 6,3. Men mina fiskar vill ju ha pH 7 som lägst så jag höjer KH till 10 så blir det bra.

    Ovanstående funkar inte. Det man KAN göra är att Höja KH till 10, men då kommer också pH att öka. Man kan dock ta dessa "nya" värden för KH och pH (efter höjning) som utgångspunkt för att läsa av vad pH "ska" hamna på om man tillsätter ~30ppm CO2.

    Hur man än vrider och vänder på det så motsvarar en tillsats av ~30ppm CO2 en säkning av pH på ungefär 1 grad.


    För att återgå till ditt problem, gör ett test i ett glas med vatten.
    Mät först pH.
    Blås sedan med ett sugrör ett par minuter.
    Mät pH igen. Nu borde du fått en sänkning på minst 1 grad pga CO2 i utandningsluften.

    Gör samma test med gas från din flaska/tub.
    Får du ingen sänkning har du inte CO2 i flaskan/tuben.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2894

      #17
      Vad jobbigt!
      Testade innehållet i CO2-flaskan för Sodastream. Jodå, visst verkar det vara CO2 som kommer ut. Körde ett test med kranvatten med ett ph på 7,5. Efter låtit slangen från regulatorn bubbla i maklig takt i burken en stund kunde man mäta ett ph på 6. Då har man alltså konstaterat detta. Nästa åtgärd var att testa en tredje reaktor, vilket blev Aquatic Natures "Tornado" som är för akvarium på upp till 1000l. Verkar väldigt lovande först med ett patenterat dubbel roterande system. Men sen visar det sig att reaktorn blir mer och mer fylld av gas och att det "roterande systemet" stannar. Så här får man precis som tidigare dra ner på tillförseln av CO2 för att inte allt skall kollapsa. Verkar helt hopplöst att styra ph till rätt nivåer. Vad gör man???

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #18
        Du kanske skall fråga dig var all CO2 tar vägen... Har du tex tokmycket växter, en sump, eller kraftig cirkulation på ytvattnet? Kommer koldioxiden verkligen i akvarievattnet?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2894

          #19
          Nej, problemet som jag nämnt tidigare verkar vara att gasen har svårt att lösa sig i akvarievattnet. Akvariet är nystartat sen två veckor nu. med nytt grus mm. och mycket växter är det inte. Ej heller någon sump eller kraftig cirkulation på ytvattnet. Den grundläggande frågan är alltså ifall något i vattnets kemiska sammansättning kan påverka upptaget av en gas som CO2? Kör nu CO2 med en frekvens av ca. en bubbla per halvminut för att inte reaktorn skall "fyllas" med CO2. Akvariets storlek är ca. 180l. Rent teoretiskt borde man ju lätt kunna köra ner ph till önskat värde med med den reaktorn och en pump på 1000l/tim.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2894

            #20
            Va gott!
            Äntligen börjar det hända saker. Kör sedan ett par dagar med reaktor för av typ membran från Aqua Medic, efter i princip ha givit upp hoppet när det gällde att få ut rätt mängd CO2 i vattnet. I morse kunde jag mäta ett ph på 6,8 och nu på kvällen ligger det på ph 7. Växterna har börjat "bubbla" och det börjar att se lovande ut. Akvariet har varit igång tre veckor nu efter nyinredningen och det har väl "mognat" en aning. Känns rätt bra att slippa en reaktor som kräver en kraftig pump och som kan vara jobbig att göra ren.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #21
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Va gott!
              Äntligen börjar det hända saker. Kör sedan ett par dagar med reaktor för av typ membran från Aqua Medic, efter i princip ha givit upp hoppet när det gällde att få ut rätt mängd CO2 i vattnet. I morse kunde jag mäta ett ph på 6,8 och nu på kvällen ligger det på ph 7. Växterna har börjat "bubbla" och det börjar att se lovande ut. Akvariet har varit igång tre veckor nu efter nyinredningen och det har väl "mognat" en aning. Känns rätt bra att slippa en reaktor som kräver en kraftig pump och som kan vara jobbig att göra ren.
              Har du någon länk till reaktorn i fråga? Har liknande problem du har haft.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #22
                http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/2/reactor%20100/ Har ju bara testat denna i några dagar så tiden får utvisa hur bra den blir på sikt. Just nu verkar det fungera förträffligt. Funderar på att skaffa en magnetventil för tidstyrning av CO2. Skall studera vilka ph-svängningar jag får mellan morgon och kväll. Har inte brytt mig om detta tidigare, men byte av engelsksjösten till kalkfritt grus kan kanske påverka.

                Kommentar

                Arbetssätt...