Att växterna bubblar mer efter VB har inte med CO2 i kranvattnet att göra. Det beror istället på att det nya vattnet innehåller mer syre och att syret från växterna därmed inte löser sig i vattnet utan istället syns som bubblor.
(Därmed inte sagt att det inte finns kranvatten som innehåller vesäntliga mängder CO2, men det får nog räknas som ovanligt)
Du säger förhållandet melan KH, pH och CO2, och det är nog där många misstar sig lite.
Det enda CO2-tabellen talar om är hur man ska ställa in sin pH controller, alt. hur man ska läsa av sitt pH test, för att veta att man nått sitt målvärde på ~30ppm CO2 (eller om man nu har något annat målvärde)
Normalt sett är det inte att pH sjunker för mycket som är problemet, utan det är istället att CO2 nivåerna blir för höga som kan ställa till det för fiskarna.
Har man ett "högt" KH värde så har man i 99 fall av 100 ett "högt" pH värde, så visst, pH kommer då inte bli lika lågt när man tillsätter CO2.
Man ska alltså inte använda tabellen tex så här:
Ok jag har KH 2,0 och pH 7,5. Om jag vill ha 30ppm CO2 kommer pH att hamna på 6,3. Men mina fiskar vill ju ha pH 7 som lägst så jag höjer KH till 10 så blir det bra.
Ovanstående funkar inte. Det man KAN göra är att Höja KH till 10, men då kommer också pH att öka. Man kan dock ta dessa "nya" värden för KH och pH (efter höjning) som utgångspunkt för att läsa av vad pH "ska" hamna på om man tillsätter ~30ppm CO2.
Hur man än vrider och vänder på det så motsvarar en tillsats av ~30ppm CO2 en säkning av pH på ungefär 1 grad.
För att återgå till ditt problem, gör ett test i ett glas med vatten.
Mät först pH.
Blås sedan med ett sugrör ett par minuter.
Mät pH igen. Nu borde du fått en sänkning på minst 1 grad pga CO2 i utandningsluften.
Gör samma test med gas från din flaska/tub.
Får du ingen sänkning har du inte CO2 i flaskan/tuben.
(Därmed inte sagt att det inte finns kranvatten som innehåller vesäntliga mängder CO2, men det får nog räknas som ovanligt)
Du säger förhållandet melan KH, pH och CO2, och det är nog där många misstar sig lite.
Det enda CO2-tabellen talar om är hur man ska ställa in sin pH controller, alt. hur man ska läsa av sitt pH test, för att veta att man nått sitt målvärde på ~30ppm CO2 (eller om man nu har något annat målvärde)
Normalt sett är det inte att pH sjunker för mycket som är problemet, utan det är istället att CO2 nivåerna blir för höga som kan ställa till det för fiskarna.
Har man ett "högt" KH värde så har man i 99 fall av 100 ett "högt" pH värde, så visst, pH kommer då inte bli lika lågt när man tillsätter CO2.
Man ska alltså inte använda tabellen tex så här:
Ok jag har KH 2,0 och pH 7,5. Om jag vill ha 30ppm CO2 kommer pH att hamna på 6,3. Men mina fiskar vill ju ha pH 7 som lägst så jag höjer KH till 10 så blir det bra.
Ovanstående funkar inte. Det man KAN göra är att Höja KH till 10, men då kommer också pH att öka. Man kan dock ta dessa "nya" värden för KH och pH (efter höjning) som utgångspunkt för att läsa av vad pH "ska" hamna på om man tillsätter ~30ppm CO2.
Hur man än vrider och vänder på det så motsvarar en tillsats av ~30ppm CO2 en säkning av pH på ungefär 1 grad.
För att återgå till ditt problem, gör ett test i ett glas med vatten.
Mät först pH.
Blås sedan med ett sugrör ett par minuter.
Mät pH igen. Nu borde du fått en sänkning på minst 1 grad pga CO2 i utandningsluften.
Gör samma test med gas från din flaska/tub.
Får du ingen sänkning har du inte CO2 i flaskan/tuben.
Kommentar