Analys av djupborrad brunn.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bygert
    När det gäller bakterier och lite sånt så kan det ha betydelse att vattnet stått rätt still. Det kan bli bättre med lite omsättning på det. För den kemiska sammansättningen borde det inte ha nån så stor betydelse. Men det är bara att pröva, följ upp med en ny analys när det gått några månader med normal förbrukning.
    Tack Bygert, uppskattar verkligen era synpunkter väldigt mycket

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      Ursprungligen postat av Bygert
      När det gäller bakterier och lite sånt så kan det ha betydelse att vattnet stått rätt still. Det kan bli bättre med lite omsättning på det. För den kemiska sammansättningen borde det inte ha nån så stor betydelse. Men det är bara att pröva, följ upp med en ny analys när det gått några månader med normal förbrukning.
      Nu vet jag inte hur den här brunnen är placerad, som skåning ser jag dessa marker mera som fäbodar och ödemark. Här i sydsverige i lantbruksområden är det ett betydande problem med kväveläckage till egna brunnar. Det är ett så stort problem att spädbarnsföräldrar fick hämta vatten på apoteket, i alla fall var det så för mina brorsbarn för 30 år sedan. Till och med den kommunala vattentäkten på Österlen var otjänlig för spädbarn.

      Efter lång och onödig inledning, finns det risk för läckage från ytvattnet från lantbruk eller annan näring?

      Tobbe

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Om det är mig du frågar Tobbe, så nej inget lantbruk eller annan näring.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Vi fick erbjudande om en liten billighetsvariant av vattenanalys, självklart nappade vi. Så här ser den ut just nu i vårat blivande boende. Det finns endast vatten än så länge i källaren (p.g.a. renovering), vi lät kranar vara på i cirkus en timme innan innan provet togs. Vi har fått anmärkning på färg igen, men kanske den förbättras vid konstant flöde av vattnet?
          Gläds åt PH:t .
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Kan inget om dessa bokstavskombinationer men pH kan jag läsa av och det är ju gott om det inte är över 8 för framtida fiskval
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              För människorna i huset då - Radon-värdet ser lågt ut efter en timme men man borde vilja veta vad det är när man häller upp ett glas vatten till dryck. Det finns där en asterisk - vad motsvarar den? Är huset radon-mätt?
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av erikthur
                För människorna i huset då - Radon-värdet ser lågt ut efter en timme men man borde vilja veta vad det är när man häller upp ett glas vatten till dryck. Det finns där en asterisk - vad motsvarar den? Är huset radon-mätt?
                Förstår inte riktigt vad du menar, vet vad asterisk betyder.
                Det står; *Mätosäkerhet +/- 10-12%
                Radonhalten måste väl ändå vara detsamma i dricksglaset som i provflaskan, säger jag då som inte heller begriper så mycket av alla bokstavskombinationer.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  Har man radon i vattnet skall man spola ordentligt innan man dricker det. Men en timmes spolning är annat än när någon törstig vill ta sej ett glas. Radonhalten är rimligen högre om man inte spolar ut vattnet så ordentligt ni nu gjort. Radon är ju en gas som ständigt sipprar in från berggrunden. Till vattentäkten och även in i huset. Om huset är radonmätt brukar uppgift finnas registrerat hos kommunen tror jag. Om gränsvärden är överskrivna måste man förbättra ventilationen i huset. Mer information finns säkert hos kommunen.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Har man radon i vattnet skall man spola ordentligt innan man dricker det. Men en timmes spolning är annat än när någon törstig vill ta sej ett glas. Radonhalten är rimligen högre om man inte spolar ut vattnet så ordentligt ni nu gjort. Radon är ju en gas som ständigt sipprar in från berggrunden. Till vattentäkten och även in i huset. Om huset är radonmätt brukar uppgift finnas registrerat hos kommunen tror jag. Om gränsvärden är överskrivna måste man förbättra ventilationen i huset. Mer information finns säkert hos kommunen.
                    Men varför skulle det finnas radon i huset menar du? Känns liksom lite, att du "misstänker" radon - i så fall varför gör du det?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      ....sen så finns ingen "misstänksamhet" hos analysföretaget, där vi har gjort lite djupare analys i början av detta år.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        Nja - Radon är ett problem i Sverige - men mer eller mindre beror på var man bor. Jag bara kom och tänka på det när jag såg vattenanalysen. https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/radon/ för dom som vill veta mer.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Tack för visat intresse erikthur . Känner med mig själv, att jag inte kan fortsätta denna diskussion, eftersom jag inte är tillräckligt kunnig. Men som jag skrev tidigare, så litar jag på mitt analyslab. Är någonting helt fel, så kommer detta företag att höra av sig till oss (som nu enl. anmärkningar på två analyser) ang. färg på vattnet).

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...