Analys av djupborrad brunn.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Sitter just och tänker, att det inte är bra att veta för mycket. Tur att jag har en sambo, som aldrig ser några problem över huvud taget . Måste googla på UV-filter till brunnar, sen väcka Håkan och berätta vad du har skrivit .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Rufus
      Funderar på att om vattnet är ofarligt att dricka så borde det var helt ok för många fiskar att leva i.
      Så kan det vara, men det kan också vara tvärtom. Dvs ett drickbart vatten kan mycket väl vara dåligt som akvarievatten-
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Så är det nog Inger, men man har den hjärna man har UV-filtret fungerar ju så att vattnet strömmar igenom en manick där vattnet utsätts för ett starkt UV-ljus som dödar mikroorganismer och bakterier. Det sköter sig självt egentligen. UV-lampan har en viss livslängd och på deras variant så står på en display hur många dagar det är kvar till ett lampbyte. Tror de lade under 5000:- på denna åtgärd och att en ny UV-lampa som byts när den gamla är förbrukad skulle kosta ca 1500:-. För deras del räcker en lampa i ca ett år. Så 1500:- blir driftskostnaden per år för deras del. Så mitt förslag att du letar efter en bra vattenreningsfirma så kommer du att se att det nog går att ordna.
        Min syrra hade ett vatten som var uruselt. Det var uran och allt möjligt i det. Men hon har nu en hel liten verkstad i ett skåp som i stort sätt sköter sig själv. De lade nog 25000:- på deras automatiska reningsverk och har riktigt bra vatten nu med mycket låga driftskostnader.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jo jag förstår att det funkar som dom UV man har till akvariet - kanske kan använde det jag har . 25000 skulle nog få min kära sambo att gå i taket är jag rädd.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            Vattenreningsfirmorna har filter som kan ta bort det mesta och fixa till ett bra vatten. Ta kopior av ditt restresultat och begär in offerter från olika firmor. Glöm inte att kolla referenser innan ni beställer.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Fanbyalperna
              Vattenreningsfirmorna har filter som kan ta bort det mesta och fixa till ett bra vatten. Ta kopior av ditt restresultat och begär in offerter från olika firmor. Glöm inte att kolla referenser innan ni beställer.
              Ja, jag har ju förstått nu att allt går att fixa till . Tyvärr så drar jag i väg lite väl fort åt det negativa hållet ibland (ofta).

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                Startade du inte nåt litet akvarium för att se vad lite olika fiskar säger?
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Startade du inte nåt litet akvarium för att se vad lite olika fiskar säger?
                  Nej, vi kommer inte att flytta förrän till hösten

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Nej, vi kommer inte att flytta förrän till hösten

                    //Inger
                    Kan du inte få säljaren till att betala ett sånt reningsverk som Bluewing skrev om? Eftersom vattnet har problem och inte är optimalt ens för människor? Isf så är det ju perfekt och du får bra vatten till er och fiskarna :-)
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Webo
                      Kan du inte få säljaren till att betala ett sånt reningsverk som Bluewing skrev om? Eftersom vattnet har problem och inte är optimalt ens för människor? Isf så är det ju perfekt och du får bra vatten till er och fiskarna :-)
                      Webo, vattnet är tjänligt fast med anmärkning för oss människor.

                      Enl. Livsmedelsverket så "bör provet tas efter normal användning och omsättning av vattnet". Detta prov är inte taget "efter normal användning av vattnet".
                      Fastigheten har bara används några enstaka veckor dom sista åren. Vattenprovet tog vi, efter att ha haft alla kranar igång ett tag (mindre än en timme) Så, förmodligen skulle väl analysen visa annat resultat efter "normal användning" - vad vet jag?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Nu ska vi vara positiva tills det blir bevisats något annat..
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Rufus
                          Nu ska vi vara positiva tills det blir bevisats något annat..
                          Bästa inlägget hittills Rufus, tack för det

                          Börjar faktiskt att känna mig ganska så trött på mig själv i denna tråd - frågor, undringar och frågor igen
                          Kanske så kommer vi inte så mycket längre...

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Vad kostade analysen Inger?
                            Känner mig lite sugen på att testa mitt vatten! Jag har börjat tröttna på att släpa 25-litersdunkar nämligen...

                            Mitt vatten är också "tjänligt, med anmärkning"...

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Vad kostade analysen Inger?
                              Känner mig lite sugen på att testa mitt vatten! Jag har börjat tröttna på att släpa 25-litersdunkar nämligen...

                              Mitt vatten är också "tjänligt, med anmärkning"...
                              Den kostade 1800:-
                              Men Johan du vill inte veta, man blir liksom lite stirrig och googlar "hej vilt" vad det och det betyder...

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Den kostade 1800:-
                                Men Johan du vill inte veta, man blir liksom lite stirrig och googlar "hej vilt" vad det och det betyder...

                                //Inger
                                Njaa, jag är nog inte så ängslig av mig... Jag vet att vattnet är drickbart, men frågan är ju om det är lämpligt i akvarium?

                                Firman som testat det för tidigare ägares räkning ansåg då att vattnet konstigt nog både behöver "avsyras, avhärdas, samt befrias från färg och lukt". Dessutom påpekade man att järnhalten var "anmärkningsvärd" och att vattnet var "svagt aggresivt" samt "något syreförbrukande"...

                                Just det här med "avsyras" och "avhärdas" samtidigt får jag inte ihop!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...