Analys av djupborrad brunn.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Analys av djupborrad brunn.

    Vi har hittat et paradis, som vi kommer att flytta till nästa år i augusti förhoppningsvis.
    Idag har jag tagit del av vattenanalys på denna djupborrade brunn, som gjordes 2011. Jag blir kallsvettig minst sagt
    Fick lite panik, höga PH-värden förföljer mig, men detta PH på 10,1 får mig att "typ" att - min hobby känns som ett minne blott, vad gör jag?
    Alla värden kommer här, så snälla ni som har koll, hur ser det ut?
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #2
    Det borde väl gå att ta ner ph:t på nåt sätt? Fast det är ju rejält högt...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Men om du pratar med en firma som jobbar med dricksvattenkvalité så brukar det ju finnas filter och olika sätt att styra vattenvärdet till det mesta? Det kanske inte är så dyrt?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Men om du pratar med en firma som jobbar med dricksvattenkvalité så brukar det ju finnas filter och olika sätt att styra vattenvärdet till det mesta? Det kanske inte är så dyrt?
        Dricksvattenkvaliten är ok, men resten då Ska ju liksom vara kvalité för akvariefiskar också.
        Finns inga billiga lösningar på sånt här skit Johnny.
        Blää, känns deppigt, trots paradiset, som förstås har prio ett...

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Men om man skaffar några regntunnor och hittar sniklösningar gällande PH-sänkning då?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #6
            Jag hittade trådar där man diskuterade ekextrakt men jag fattar inte det här med buffring och allt det men kanske det går att kolla upp? Och jag läste också att ph:t kan sjunka om man häller upp det och låter det stå ett tag. Men som sagt jag är inte så insatt [emoji15]

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Men om man skaffar några regntunnor och hittar sniklösningar gällande PH-sänkning då?
              Det där med regntunnor och en massa annat, det känns så himla tungjobbat Johnny, jag har inte kunnat smälta detta ännu. F**n detta är ju min stora hobby, som jag kanske måste lägga ner snart. Vem kunde ana detta, inte jag i alla fall.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Jag tycker inte det ser så farligt ut, att Ph är högt behöver inte betyda så mycket om det inte har buffringsförmåga att hålla det värdet.
                dh är väl inte så högt och lite saltsyra i vattnet så gissar jag på att ph trillar ner fort.
                Hoppas du får svar av någon som verkligen vet, jag hade lagt ut frågan på plantswap, där har jag tidigare fått de riktiga kemisvaren.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Lite värde att jämföra med, vattnet jag har till mina akvarium.
                  Första kolumnen är råvatten.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: trelleborgvatten.JPG
Visningar: 1
Storlek: 60,3 KB
ID: 2164956Klicka på bilden för större version

Namn: vattentrelleborg.JPG
Visningar: 1
Storlek: 61,0 KB
ID: 2164957
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Bobby
                    • March 2002
                    • 351

                    #10
                    PH kommer sjunka som en sten i det vattnet. Det finns knappt nån buffer i det vattnet. Lite kraftigare cirkulation i vattnet så ordnat pH snart till sig.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Låter inte som det är omöjligt ändå trots allt tråkigt som jag har sett framför mig.
                      flygrc; saltsyra - jag är omöjlig ang. vattenkemi.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Låter inte som det är omöjligt ändå trots allt tråkigt som jag har sett framför mig.
                        flygrc; saltsyra - jag är omöjlig ang. vattenkemi.

                        //Inger
                        Behövs inte såg jag när jag jämförde med de vattenvärde jag har.
                        När jag slabbade med saltsyra fick jag hjälp
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Behövs inte såg jag när jag jämförde med de vattenvärde jag har.
                          När jag slabbade med saltsyra fick jag hjälp
                          http://www.plantswap.se/viewtopic.ph...hilit=saltsyra
                          Invecklat värre...

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bobby
                            PH kommer sjunka som en sten i det vattnet. Det finns knappt nån buffer i det vattnet. Lite kraftigare cirkulation i vattnet så ordnat pH snart till sig.
                            Visst kommer det att falla men nog finns det ändå en del buffertkapacitet i det vattnet.
                            dKH ligger ju åtminstone 3 ggr så högt som där jag bor t.ex.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              #15
                              Annars finns det ju alltid utvägen med osmos. Då kan du få hur mjukt fint vatten du vill..
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...