Analys av djupborrad brunn.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #46
    Ursprungligen postat av Webo
    Anmärkningarna betyder bara att nivåen är hög men håller sig innanför de gränser som finns. Där finns alltid en överste gräns och om den t.ex. är 1.7 så ligger värdet vid provtagningen nära den men inte över och är alltså ok, dock med just den anmärkning.

    Skickat med Tapatalk från min mobil.
    Så långt har jag förstått Webo.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #47
      Skumt nja - det man tycker när man ser analysen är att vattnet inte borde ha blivit så där naturligt, nåt har hänt. Och då frågar man sig vad som hänt och varför. Och vad som händer om det där vad det nu är slutar hända. Det är alltså nåt som är konstigt och då vill man ha det förklarat.

      En helt annan sak är om vattnet är bra. Det kan vara utmärkt vatten även om det manipulerats på nåt sätt, det kan till och med vara så att vattnet är bättre just för att nån mixtrat. På de stora vattenverken kan man hälla i både det ena och det andra för att få en bra dricksvattenskvalitet så det behöver inte vara fel i sig.

      Som akvarievatten är det där vattnet lite jobbigt men som dricksvatten kan det vara bra. Fast, även om vattnet är bra så skulle inte jag vara nöjd förrän jag fått en förklaring till hur värdena hamnat där de är nu. Nåt måste nästan ha hänt, frågan är bara vad.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #48
        Ursprungligen postat av Bygert
        Skumt nja - det man tycker när man ser analysen är att vattnet inte borde ha blivit så där naturligt, nåt har hänt. Och då frågar man sig vad som hänt och varför. Och vad som händer om det där vad det nu är slutar hända. Det är alltså nåt som är konstigt och då vill man ha det förklarat.

        En helt annan sak är om vattnet är bra. Det kan vara utmärkt vatten även om det manipulerats på nåt sätt, det kan till och med vara så att vattnet är bättre just för att nån mixtrat. På de stora vattenverken kan man hälla i både det ena och det andra för att få en bra dricksvattenskvalitet så det behöver inte vara fel i sig.

        Som akvarievatten är det där vattnet lite jobbigt men som dricksvatten kan det vara bra. Fast, även om vattnet är bra så skulle inte jag vara nöjd förrän jag fått en förklaring till hur värdena hamnat där de är nu. Nåt måste nästan ha hänt, frågan är bara vad.
        Nu kommer förmodar jag en dum fråga, men hur menar du med att vattnet är "naturligt"?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #49
          Naturligt, ja alltså inte utsatt för nån väsentligare mänsklig påverkan. I form av föroreningar eller att nån avsiktligt pytsat i nåt för att påverka vattnet. Mänsklig påverkan har vi överallt men här pratar jag alltså om nåt som direkt och synbart påverkat vattnet. Naturligt är inget klockrent ord, inte ursprungligt, opåverkat osv heller. Poängen är i alla fall att det där vattnet, det har knappast blivit så där av sig själv.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #50
            Ursprungligen postat av Bygert
            Naturligt, ja alltså inte utsatt för nån väsentligare mänsklig påverkan. I form av föroreningar eller att nån avsiktligt pytsat i nåt för att påverka vattnet. Mänsklig påverkan har vi överallt men här pratar jag alltså om nåt som direkt och synbart påverkat vattnet. Naturligt är inget klockrent ord, inte ursprungligt, opåverkat osv heller. Poängen är i alla fall att det där vattnet, det har knappast blivit så där av sig själv.
            Okey säger jag igen, tack!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #51
              Står det ingen anmärkning om pH:t?

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #52
                Ursprungligen postat av Lasse
                Står det ingen anmärkning om pH:t?

                MVH Lasse
                Nej!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #53
                  Jag ska erkänna att jag är helt borta på detta men frågar er som verkar ha koll, kan det ha använts material när en brunn görs som med tiden fälls ut i brunnsvattnet och försämrar det? Jag förstår att det finns regler om detta men om brunnen är äldre och borraren inte var så kunnig/noga? Ph höjande då, ej Fluorid.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #54
                    Jag tror att både jag och Bygert är ganska säkra på att det är NaOH inblandat och det har jag svårt att tänka mig vara inblandat i någon borrmetod. Vad gäller hydroxider så innehåller ju släkt kalk Ca(OH)2 hydroxid (som kan tänkas användas i pH höjande syfte) men analysen visar på väldigt låg Ca koncentration - men relativt hög natriuminnehåll.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #55
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Nej!

                      //Inger
                      Märkligt - titta här
                      Dricksvattenkvalitet - Tabell: X vattenverk
                      (gränsvärde för tjänligt med anmärkning, förutom fet+kursiverad text som innebär gränsvärde för otjänligt***)
                      Dricksvattnet bedöms som "tjänligt"* om det uppfyller Livsmedelsverkets krav. Om någon parameter inte uppfyller Livsmedelsverket krav bedöms
                      dricksvattnet som "tjänligt med anmärkning"** eller som "otjänligt"***.
                      *: "tjänligt" = dricksvattnet får användas som vanligt, bedömningen tjänligt är högsta betyg enligt Livsmedelsverket.
                      **: "tjänligt med anmärkning" = dricksvattnet får användas som vanligt men vattenverket ska informera om anmärkningen, utreda och åtgärda.
                      ***: "otjänligt" = dricksvattnet får utan föregående behandling ej användas till dryck och matlagning, övrig användning som vanligt.
                      not 1: gränsvärde påvisad = bakterien får inte alls förekomma i tjänligt dricksvatten.
                      Parameter Enhet Gränsvärde, vid vattenverket Gränsvärde, hos konsument Normal variation Avvikelse av betydelse (ja eller nej) Kommentar
                      Mikrobiologiska (bakterier)
                      Antal mikroorgansimer vid 22°C antal/ml 10 100 Bakterier som normalt finns i mark och sjöar.
                      Antal långsamväxande bakterier antal/ml finns inte 5000 Bakterier som normalt finns i mark och sjöar.
                      Clostridium perfringens antal/100 ml finns inte påvisadnot 1 Bakterier som normalt finns i sjöar och vattendrag, men kan också betyda påverkan från avlopp. Clostridium perfringens får vid analys av dricksvattnet ej påvisas.
                      Escherichia coli (E. coli) antal/100 ml påvisadnot 1 påvisadnot 1 Bakterier som indikerar påverkan från avlopp och/eller naturgödsel. E. coli får vid analys av dricksvattnet ej påvisas.
                      Koliforma bakterier antal/100 ml påvisadnot 1 påvisadnot 1 Bakterier som normalt finns i sjöar och vattendrag, men kan också betyda påverkan från avlopp. Koliforma bakterier får vid analys av dricksvattnet ej påvisas.
                      Kemiska
                      Aluminium (Al) mg/l Al 0,100 finns inte Förekommer naturligt i vatten. Används även i reningsprocessen.
                      Ammonium (NH4) mg/l NH4 finns inte 0,50 Förhöjd halt kan indikera påverkan av gödsel och/eller avlopp.
                      Fluorid (F) mg/l F finns inte 1,5 Finns naturligt i varierande halt i dricksvattnet. Halter upp till gränsvärdet har normalt en positiv effekt på tandstatusen.
                      Färg mg/l Pt 15 30 Organiska ämnen (t ex växtrester) och järn- & manganrester kan ge vatten färg.
                      Hårdhet °dH finns inte finns inte Läs på tvättmedelsförpackningen för korrekt dosering av tvättmedel. Mjukt vatten är på tvättmedelsförpackningen 0-6 °dH.
                      Järn (Fe) mg/l Fe 0,100 0,200 Kan ge färg och grumlighet.
                      Klor, total aktiv (Cl2) mg/l Cl2 0,4 finns inte Används för att ta bort bakterier. Kan vid förhöjda halter ge "badhuslukt."
                      Konduktivitet mS/m finns inte 250 Ett mått på salthalten i vattnet.
                      Lukt - finns inte svag Organiska ämnen (t ex växtrester) kan ge lukt och smak.
                      Mangan (Mn) mg/l Mn 0,050 finns inte Kan ge färg och grumlighet.
                      Nitrit (NO2) mg/l NO2 0,10 0,50 Förhöjd halt kan indikera påverkan av gödsel och/eller avlopp.
                      pH - finns inte <7,5 och >9,0 Dvs pH bör ligga mellan 7,5-9.
                      Smak - finns inte svag Organiska ämnen (t ex växtrester) kan ge lukt och smak.
                      Temperatur °C 20 finns inte Sommartid kan dricksvattnet ibland nå temperaturer uppemot 20°C.
                      Turbiditet FNU eller NTU 0,5 1,5 Grumlighet.
                      Det vill säga att ett pH ute hos konsument skall bedömas som tjänligt med anmärkning om det ligger över 9

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #56
                        Ja förstår, skulle det ha murats och används släkt kalk skulle det funnits mer Ca. Hoppas du Inger får detta utrett, tur det finns hjälp att få!
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #57
                          Kan det bli såhär om det har tillsatts någon form av pH höjande tillsats som är "normal" och sedan har vattnet stått en längre tid i ledningen/filtret?
                          Om nu inte fastigheten använts som permanentboende så kan det ju vara det som är fallet och om man börjar tappa som folk (läs akvarist ) så kommer värdena normaliseras?
                          Kanske är läge att tappa 3-400l och sen ta ett nytt prov om det är köpläge på fastigheten?
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #58
                            Lasse, så här står det som förklaring ang. PH som följde med analysen? Huvvet surrar av alla möjliga och omöjliga bokstavskombinationer just nu

                            //Inger
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Inger H; 01 December 2014, 20:50.
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #59
                              Ursprungligen postat av KristianE
                              Kan det bli såhär om det har tillsatts någon form av pH höjande tillsats som är "normal" och sedan har vattnet stått en längre tid i ledningen/filtret?
                              Om nu inte fastigheten använts som permanentboende så kan det ju vara det som är fallet och om man börjar tappa som folk (läs akvarist ) så kommer värdena normaliseras?
                              Kanske är läge att tappa 3-400l och sen ta ett nytt prov om det är köpläge på fastigheten?
                              Kristian, jag häger mig fast vid ditt svar som en bit av en "livlina" eller vad jag nu ska kalla det

                              Jag har skickat ett mejl till företaget, som gör analysen just om dom frågor som du har ställt - och som vi också har tänkt på, fast som väldigt okunniga om alla "bokstavskombinationer" tyvärr.
                              Återkommer när jag har fått svar.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #60
                                Vattnet är manipulerat på något sätt. Det är ganska klart. Däremot kan jag inte se att det är någon av mig känd metod - det verkar vara ren natriumhydroxid som används.

                                Man sätter tydligen två olika gränsvärden för vattenverk (<9,0) och enskilda hushåll (<10,5)

                                Finns det någon vattenreningsutrustning i huset

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...