Analys av djupborrad brunn.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Visst kommer det att falla men nog finns det ändå en del buffertkapacitet i det vattnet.
    dKH ligger ju åtminstone 3 ggr så högt som där jag bor t.ex.
    Förklara närmare Kjell!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Inger H
      Förklara närmare Kjell!

      //Inger
      Alkaliniteten ligger i intervallet för "Hög alkalinitet" på denna sida http://www.krc.su.se/documents/Alkalinitet.pdf vilket innebär "Tillräcklig alkalinitet" för att även i fortsättningen bibehålla acceptabel pH-nivå".
      Risk för ras av pH är det när alkaliniteten ligger på ca. 50.
      Men visst borde säkert pH att falla från den orimligt höga nivån den ligger på nu. Har du mätt pH-värdet i akvariet några dagar efter vattenbyte?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Det är bara att prova, finns ju alltid sätt att sänka om det behövs, eller välj fisk efter vattnet.
        Osmos fungera ju som sagt också.



        Se på det vattnet jag har 420 mot dina blivande 130 i alkalinitet och jag har kört pansarmalar i det som har ynglat.
        Senast redigerad av flygrc; 28 November 2014, 20:35.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Alkaliniteten ligger i intervallet för "Hög alkalinitet" på denna sida http://www.krc.su.se/documents/Alkalinitet.pdf vilket innebär "Tillräcklig alkalinitet" för att även i fortsättningen bibehålla acceptabel pH-nivå".
          Risk för ras av pH är det när alkaliniteten ligger på ca. 50.
          Men visst borde säkert pH att falla från den orimligt höga nivån den ligger på nu. Har du mätt pH-värdet i akvariet några dagar efter vattenbyte?
          Kjell, detta vatten kommer vi att flytta till nästa år i augusti är tänkt. Så inget är kollat än, bara denna vattenanalys

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #20
            Alkaliniteten ligger i våra termer på ett dKH av 6 men jag tror inte det mesta av alkaliniteten utgörs av bikarbonat/karbonat utan är sk hydroxidalkalinitet vilket i så fall gör att pH kommer sjunka snabbt. Men vattnet är för mig nästan omöjligt att kunna vara ett naturligt vatten - pH på 10,1, väldigt lite kalcium och magnesium och KH på 6. Natrium 55 och klorid på 3,7 mg/l. Allt taget tillsammans tyder på att vattnet är är kemiskt manipulerat med NaOH.

            Jag tvivlar på att miljö och hälsa skulle godkänna detta vatten som livsmedel. Du bör kontrollera detta vatten igen och få reda på vart provpunkten är

            MVH Lasse
            Senast redigerad av Lasse; 28 November 2014, 20:46.
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #21
              Ursprungligen postat av flygrc
              Det är bara att prova, finns ju alltid sätt att sänka om det behövs, eller välj fisk efter vattnet.
              Osmos fungera ju som sagt också.



              Se på det vattnet jag har 420 mot dina blivande 130 i alkalinitet och jag har kört pansarmalar i det som har ynglat.
              Känner mig faktiskt lite gladare nu, efter all support

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #22
                Hämta en skvätt vatten om det är möjligt och mät hur det ser ut när det stått ett tag.
                // Annicka

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #23
                  Ursprungligen postat av Rufus
                  Hämta en skvätt vatten om det är möjligt och mät hur det ser ut när det stått ett tag.
                  Ja vi ska åka dit idag, så då kan jag kolla

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Henrik_A
                    • August 2010
                    • 146

                    #24
                    Be om ett nytt test på vattnet, ph är väldigt högt i förhållande till hårdhet sen visar det att det innehåller klorid vilket inte borde finnas naturligt i en borrad brunn.
                    Skulle gissa på att någon hällt i något i brunnen pga. ex. bakterier (klorid) sen ev. något för att höja ph.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #25
                      Klorid är rätt så naturligt förekommande, återigen ,jag har högre halt i mitt vatten och det funkar ju.

                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #26
                        Alltså nu får det vara nog med dumheter, vattnet är inte bra. Läs Lasses inlägg, om ni inte förstår vad han skrivit kan det sammanfattas med att någon sannolikt hällt lut i vattnet för att ta kål på bakterier. Om man gör det finns det kanske ett skäl till det.Det kan vara så enkelt som att det räcker med att tömma brunnen och låta vattnet rinna till igen men nuvarande mätvärden bör man ta en funderare på.Inget naturligt brunnsvatten ser ut så här.

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #27
                          Klorid är vanligt förekommande i brunnsvatten - särskilt nära havet. Det finns inte så ofta i borrade brunnar i Smålands inland men Småland är inte Sverige i helhet.

                          Du har 3,7 mg/l av klorid vilket innebär att ca 3,2 mg/l av Natriumet kommer från NaCl (huvudsakliga saltet i havsvatten). Återstår då ca 51 mg/l natrium (Na) som inte har sin kompis med i de redovisade ämnena. pH är högt vilket kan trotts allt innebära att en av natriumets kompisar förekommer i stor utsträckning - nämligen OH-jonen. Då från NaOH.

                          Att vattnet är påverkat av natriumhydroxid på något sätt är den enda logiska förklaringen. Problemet är att jag inte känner till någon naturlig bergart eller jordart som innehåller natriumhydroxid och det innebär att det måste ha kommit in i vattnet på annat sätt.

                          Vart ligger platsen - har du någon av Sundsvallstraktens tunga industri i närheten? Tänker då på pappermassatillverkning - där används natriumhydroxid i bland har jag för mig

                          MVH Lasse

                          PS: Håller med Tobbe R. Jag tvivlar på att det är ett naturligt brunsvatten men det kan finnas utsläppskällor av NaOH från industri
                          Senast redigerad av Lasse; 29 November 2014, 14:50.
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #28
                            Jag tror att du behöver reda ut det här - inte bara med utgångspunkt från dina fiskar utan för hela familjen. Kräv ett nytt prov på de vattenkemiska parametrarna - det kan vara en billig investering

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #29
                              Nu blir jag ju skakis igen Lasse, du verkar veta vad du pratar om. Ska visa sambon vad du har skrivit.

                              I alla fall så kollade jag PH-värdet i dag med JBL:s dropptest. Provet fick stå i ett par timmar innan jag kollade.
                              Det visade på det minsta värdet enl. JBL 7,4- 9,00 PH-test - i ärlighetens namn så fattar jag ingenting?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #30
                                Du skall inte bli skakis - det går att reda ut. Provet kan ha varit en engångshändelse (eller ditt senaste ). Har du en KH test? Ta då ett KH på vattnet och redovisa det här. Kan du tala om vart ungefär platsen ligger och om det finns pappersmassaindustri i närheten. Den första testen skulle kunna vara tagen nästan var som helst i Norrland - om det nu inte var för pH och natriuminnehållet.

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...