Analys av djupborrad brunn.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Så här såg analysen ut när den gjordes för länge sedan:

    Reaktion pH: 7,0
    Total hårdhet: 7,1
    Järn mg/L: 0,42
    Klorider mg/L: 48
    Syreförbrukning: "Godtagbar"
    Korrosionskontroll: "Anm.värd"
    Oxidationsprov: "Utan Anm."

    Akvarievänligt?

    "Total hårdhet" är inte samma sak som Kh eller?
    Senast redigerad av Mr Woods; 07 January 2015, 21:03.

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Njaa, jag är nog inte så ängslig av mig... Jag vet att vattnet är drickbart, men frågan är ju om det är lämpligt i akvarium?

      Firman som testat det för tidigare ägares räkning ansåg då att vattnet konstigt nog både behöver "avsyras, avhärdas, samt befrias från färg och lukt". Dessutom påpekade man att järnhalten var "anmärkningsvärd" och att vattnet var "svagt aggresivt" samt "något syreförbrukande"...

      Just det här med "avsyras" och "avhärdas" samtidigt får jag inte ihop!
      Det är inte så att avsyras inte har något med syre O att göra? Kanske har med syra att göra?

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
        Det är inte så att avsyras inte har något med syre O att göra? Kanske har med syra att göra?
        Naturligtvis, men hur kan det finnas ett vatten som är hårt och surt samtidigt?
        Sedan tycker jag ju i och för sig inte att pH 7 är för surt för mitt akvarium...

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          Förorening kanske inte var det mest pedagogiska ordet. Påverkat kanske är bättre. Alltså, en djupborrad brunn och diverse bakterier och jox, det är lite knepigt. Kombinerat då med extremt högt pH i nån mätning. Den tanke som då slår mig är att brunnen inte är tät utan att det rinner ner ytvatten som ger de här bakteriehalterna mm. Och att nån tyckt att det känts tråkigt och hällt i nåt för att desinficera som gett det höga pH-värdet. Det här är bara en känsla, det är inte alls på något sätt bevisat att det måste ligga till så men det kan finnas skäl till misstanke. Och därmed till att kolla upp brunnen ordentligt, är det fackmässigt gjort det hela? Enligt nutida standard? Eller skulle det fara väl av lite underhåll?

          Det är en sak, de där värdena tycker jag ger skäl till att undersöka. En annan sak är om vattnet är olämpligt för akvarie och hushåll så som det är nu. Det tycker inte jag är några problem, det finns folk med långt värre vatten som lyckas avla fram både barn och fisk.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Så här såg analysen ut när den gjordes för länge sedan:

            Reaktion pH: 7,0
            Total hårdhet: 7,1
            Järn mg/L: 0,42
            Klorider mg/L: 48
            Syreförbrukning: "Godtagbar"
            Korrosionskontroll: "Anm.värd"
            Oxidationsprov: "Utan Anm."

            Akvarievänligt?

            "Total hårdhet" är inte samma sak som Kh eller?
            Total hårdhet är inte samma sak som Kh. Den totala hårdheten har en del att säga om hur mycket mineral det finns, som kalcium mm medan karbonathårdheten säger en del om hur motståndskraftigt vattnet är mot svängningar i pH. Rätt förenklat men nåt däråt.

            Jag tror att det man menat med att avsyra är att syresätta vattnet för att fälla ut järn som det är onödigt mycket av. Järn blir tråkigt om det är för mycket, det blir fula fällningar t ex. Man kan då ha ett filter där vattnet luftas, man kan använda permanganat. Efter att järnet fällts ut kanske man behöver justera hårdheten. Fast beskrivningen är märklig, känns inte så seriöst.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jag tjatar på om denna fråga, som jag inte riktigt har fått klart för mig. Bygert; hur tror du att vattnet skulle ha sett ut om fastigheten hade bebotts kontinuerligt och inte som det har varit dom senaste åren - bara några enstaka veckor om året?
              Jag menar som så, att om vattnet är stillastående under så långa perioder och brunnen inte fylls på med nytt vatten hela tiden, så kan inte mätvärdena bli därefter då? Hoppas att du begriper mitt babbel

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                Jag håller med Bygert - det är lite konstiga värden. De första proven indikerade ett vatten från riktigt urberg i inlandet (låg halt kalcium och klorider, väldigt mjukt vatten). Det senare provet indikerar att det ligger lite närmare havet med en del kalksten (kalcium plus lite klorider samt medelhårt vatten). Tror inte de här skillnaderna handlar om dålig genomströmning - det är två olika typvatten - jag tvivlar på att de är tagna i samma brunn. Ditt vatten - enligt senaste testen är ganska perfekt för Malawi, tanganyiker, levandefödare samt centralamerikanska ciklider. Ditt pH på 8,3 är helt förklarligt till ett KH på ca 8 (1 i KH är lika med ca 21 mg/l HCO3). Här har vi ett vatten som verkar vara naturligt i jämförelse med det gamla provet. Det är inga problem att hålla fiskar i det här vattnet men jag skulle testa med några räkor eftersom det är ett mätbart kopparvärde. Har du sett någon missfärgning på sanitetsporslinet? Kalciuminnehållet kan skapa en del förkalkningsproblem i kaffekokare, disk-, tvätmaskiner och annat. Ett avhärdningsfilter samt om du skaffar en reversed osmos (RO) så kan du ha vilka fiskar som helst och dina hushållsmaskiner kommer att må bra. Om du skall köra med RO så blandar du helt enkelt lite "orginalvatten" med RO vattnet så kan du hålla det mineralinnehåll du vill. Avhärdning (du tar bort kalcium) är inte bara bra för dina hushållsmaskiner utan också för din RO- apparat. Se bara till att avhärdningsfiltret blir av zeolittyp och inte några magneter på ledningarna (en teknik som är vanlig i Europa och som tyvärr börjar komma hit också) Den tar inte bort något kalcium - bara ändrar formen så att den inte bildar kalksten så lätt med karbonaten - men vid upphettning återgår den till ursprungsformen och man får problemen ändå

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Jag såg nedan när jag har hållit på att kolla på lite olika lösningar för ett litet reningsfilter som jag kan ha när jag fyller på vatten i karen och det kan ju ha en viss betydelse för dig Inger:

                  "Montering av vattenfilter och sanering av en brunn är avdragsgillt såsom ROT-avdrag. Avdraget gäller för arbetet, inte filter och tillhörande material"

                  Från denna sidan: http://www.dinbyggare.se/communicate...e.aspx?id=6033

                  Här finns t.ex. en hel del info att läsa om de olika reningspaket om det nu skulle vara av intresse: http://www.clearlyofsweden.se/vatten...--c-193-1.aspx
                  Senast redigerad av Webo; 08 January 2015, 13:44. Anledning: lagt till mera info
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Lasse
                    Jag håller med Bygert - det är lite konstiga värden. De första proven indikerade ett vatten från riktigt urberg i inlandet (låg halt kalcium och klorider, väldigt mjukt vatten). Det senare provet indikerar att det ligger lite närmare havet med en del kalksten (kalcium plus lite klorider samt medelhårt vatten). Tror inte de här skillnaderna handlar om dålig genomströmning - det är två olika typvatten - jag tvivlar på att de är tagna i samma brunn. Ditt vatten - enligt senaste testen är ganska perfekt för Malawi, tanganyiker, levandefödare samt centralamerikanska ciklider. Ditt pH på 8,3 är helt förklarligt till ett KH på ca 8 (1 i KH är lika med ca 21 mg/l HCO3). Här har vi ett vatten som verkar vara naturligt i jämförelse med det gamla provet. Det är inga problem att hålla fiskar i det här vattnet men jag skulle testa med några räkor eftersom det är ett mätbart kopparvärde. Har du sett någon missfärgning på sanitetsporslinet? Kalciuminnehållet kan skapa en del förkalkningsproblem i kaffekokare, disk-, tvätmaskiner och annat. Ett avhärdningsfilter samt om du skaffar en reversed osmos (RO) så kan du ha vilka fiskar som helst och dina hushållsmaskiner kommer att må bra. Om du skall köra med RO så blandar du helt enkelt lite "orginalvatten" med RO vattnet så kan du hålla det mineralinnehåll du vill. Avhärdning (du tar bort kalcium) är inte bara bra för dina hushållsmaskiner utan också för din RO- apparat. Se bara till att avhärdningsfiltret blir av zeolittyp och inte några magneter på ledningarna (en teknik som är vanlig i Europa och som tyvärr börjar komma hit också) Den tar inte bort något kalcium - bara ändrar formen så att den inte bildar kalksten så lätt med karbonaten - men vid upphettning återgår den till ursprungsformen och man får problemen ändå

                    MVH Lasse
                    Gillar ditt svar Lasse , men som du säger så verkar det konstigt med den första analysen.
                    Nej, jag har kollar efter kalkbeläggningar, men inte hittat några. Däremot så har vi det där vi bor nu. Avhärdningsfilter låter bra, men RO dyrt.
                    Då kan vi skippa funderingarna kring genomströmmningen i alla fall.
                    Tack,

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Webo
                      Jag såg nedan när jag har hållit på att kolla på lite olika lösningar för ett litet reningsfilter som jag kan ha när jag fyller på vatten i karen och det kan ju ha en viss betydelse för dig Inger:

                      "Montering av vattenfilter och sanering av en brunn är avdragsgillt såsom ROT-avdrag. Avdraget gäller för arbetet, inte filter och tillhörande material"

                      Från denna sidan: http://www.dinbyggare.se/communicate...e.aspx?id=6033

                      Här finns t.ex. en hel del info att läsa om de olika reningspaket om det nu skulle vara av intresse: http://www.clearlyofsweden.se/vatten...--c-193-1.aspx
                      Jag har redan kollat dessa sidor (en massa andra också), tack ändå Webo för hjälpen

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Total hårdhet är inte samma sak som Kh. Den totala hårdheten har en del att säga om hur mycket mineral det finns, som kalcium mm medan karbonathårdheten säger en del om hur motståndskraftigt vattnet är mot svängningar i pH. Rätt förenklat men nåt däråt.

                        Jag tror att det man menat med att avsyra är att syresätta vattnet för att fälla ut järn som det är onödigt mycket av. Järn blir tråkigt om det är för mycket, det blir fula fällningar t ex. Man kan då ha ett filter där vattnet luftas, man kan använda permanganat. Efter att järnet fällts ut kanske man behöver justera hårdheten. Fast beskrivningen är märklig, känns inte så seriöst.
                        Tack för ditt svar!

                        Nej, jag tycker också att analysen är lite märklig, trots att den är gjord av ett stort och välkänt företag som ville sälja en filterlösning som på den tiden skulle gå loss på drygt 40.000.-
                        Jag hittar inte papperen nu, men vill minnas att man påpekade vattnets agressiva egenskaper på rör och hushållsmaskiner (trots detta kör jag fortfarande en varmvattenberedare från 1981...), samt att hårdheten skulle utgöra ett problem när vattnet blandas med tvål eller tvättmedel och skapa en beläggning som fastnar på allt som vattnet kommer i kontakt med. Det sista är delvis sant...

                        Så med andra ord kanske jag skall fortsätta att hämta akvarievattnet på jobbet, pga järnhalten samt att vattnet är något syreförbrukande (mikroorganismer?)?

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Så här såg analysen ut när den gjordes för länge sedan:

                          Reaktion pH: 7,0
                          Total hårdhet: 7,1
                          Järn mg/L: 0,42
                          Klorider mg/L: 48
                          Syreförbrukning: "Godtagbar"
                          Korrosionskontroll: "Anm.värd"
                          Oxidationsprov: "Utan Anm."

                          Akvarievänligt?

                          "Total hårdhet" är inte samma sak som Kh eller?
                          Det vattnet hade inte jag druckit av.

                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Jag har redan kollat dessa sidor (en massa andra också), tack ändå Webo för hjälpen

                            //Inger
                            Ok. det var dock inte så mycket på sidorna utan det med rotavdraget jag tänkte kunde vara intressant :-)
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Webo
                              Ok. det var dock inte så mycket på sidorna utan det med rotavdraget jag tänkte kunde vara intressant :-)
                              Japp rotavdrag är viktigt

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                När det gäller bakterier och lite sånt så kan det ha betydelse att vattnet stått rätt still. Det kan bli bättre med lite omsättning på det. För den kemiska sammansättningen borde det inte ha nån så stor betydelse. Men det är bara att pröva, följ upp med en ny analys när det gått några månader med normal förbrukning.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...