Nitrit kontra nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockholger
    • September 2011
    • 78

    Nitrit kontra nitrat

    Hur ligger det till med förhållandet mellan nitrit och nitrat. Undrar om nitrit bildas ur nitrat eller tvärtom eller om det inte alls hänger ihop.
    Har ännu efter åtta veckor inte uppmätt nåt nitrit och nitrat ligger stabilt på 10-25 så det är ingen fara för tillfället, men kan ändå vara bra att veta omutifallattlixom. Kan man på nitratnivån se om nitrit är på g?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nitrifikationen ser ut som följande, Ammonium - nitrit - nitrat! Har du mycket nitrat kan man anta att nitrifieringen fungerar eftersom nitrat är slutprodukten av nedbrytningen, är nitratnivån däremot väldigt låg när det är dax för delvattenbyte så kan det vara trouble in paradise
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Nitritspikarna brukar vara som värst runt 2-4 veckor i mitt fall, sen borde det ha blivit stabilt. Städar man för noga, gör rent pumpen och ett stort vattenbyte så kan man få bekymmer igen.

      Kvävecykeln är det mest spännande jag vet för övrigt
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Håller med Mathias om att kvävecykeln är spännande och fascinerande! Tar man sedan med kol cykeln och kanske rent av gör en tandem av dessa så har man ett bra upplägg för brainstorming!

        Åheims förklaring är i princip korrekt och den jag själv brukar använda i akvarium sammanhang.

        Men för att få till en cykel så skall det gå tillbaks så att säga. Den här förklaringen skall egentligen kallas Nitrifierinngs process.
        Kör vi runt hela cykeln så skall vi ha med N (Kväve) i gasform också. Då blir det riktigt intressant efter att Nitrifiering är avklarad och denitrifieringen startar då går det lite bakåt igen och som ett mellansteg blir det Nitrit av Nitratet.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Rockholger
          • September 2011
          • 78

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Nitrifikationen ser ut som följande, Ammonium - nitrit - nitrat! Har du mycket nitrat kan man anta att nitrifieringen fungerar eftersom nitrat är slutprodukten av nedbrytningen, är nitratnivån däremot väldigt låg när det är dax för delvattenbyte så kan det vara trouble in paradise
          Principen i sig är inte svår att förstå, men leder ändå till en fråga.
          Nitrit bildar nitrat. Alltså borde man inte kunna finna nitrat i ett kar där det inte finns nitrit, eller resonerar jag sådär dumt nu igen?
          Undrat också vad som är en sund nivå på nitrat.
          Har läst att den ej bör överstiga 75, stämmer det?

          Kommentar

          • Rockholger
            • September 2011
            • 78

            #6
            Förresten tack för era svar, jag är imponerad över era kunskaper och engagemang på det här forumet.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              25 ppm nitrat håller jag mig på för växternas skull.

              Omvandlingen sker automatiskt när du har fått igång bakterierna, det är det de gör förenklat. Nitrit-->Nitrat-->Växtnäring. En ständig process. (extremt förenklat)

              Har man ett kar utan växter, till exempel malawi så får man lätt hjälp av alger istället, mycket alger. De är din bästa kompis då de berättar hur karet mår. Det här kan Bosse förklara, det är han bra på, otroligt bra till och med
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Rockholger
                • September 2011
                • 78

                #8
                Så nitrit ombildas till nitrat innan det blir mätbart om jag fattar rätt.
                Jag har klarat mig utan några nitritproblem såhär långt, trots att jag tidigt bestämde mig för att inte använda några som helst kemikalier i uppstarten (peppar peppar). Men som ni nämnt, ämnet är intressant så man vill ändå försöka förstå processen.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  http://www.akvarietorget.se/artiklar/KC.pdf

                  :
                  )
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Rockholger
                    • September 2011
                    • 78

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Underbart

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Läs inte ihjäl dig bara, man blir lätt mätt på alla formler.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Rockholger
                        • September 2011
                        • 78

                        #12
                        Formlerna hoppar jag så länge, men texten verkar förklara sambanden på ett vettigt sätt. Precis vad jag behöver.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Riktig Höjdare även om jag naturligtvis inte håller med om allt!
                          En viktig del som inte riktigt påpekas förens på slutet är växter och algers inverkan på kvävet. Vad som dock påpekades är vikten av att ta bort biomassa i form av växter och alger för att minska mängden Kväve och annat.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rockholger
                            Så nitrit ombildas till nitrat innan det blir mätbart om jag fattar rätt.
                            Jag har klarat mig utan några nitritproblem såhär långt, trots att jag tidigt bestämde mig för att inte använda några som helst kemikalier i uppstarten (peppar peppar). Men som ni nämnt, ämnet är intressant så man vill ändå försöka förstå processen.
                            Ingen rök utan eld!
                            Ammonium = veden
                            Nitrit = lågorna
                            Nitrat = röken
                            Så för att få rök måste du ha ved som du tänder på!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              25 ppm nitrat håller jag mig på för växternas skull.

                              Omvandlingen sker automatiskt när du har fått igång bakterierna, det är det de gör förenklat. Nitrit-->Nitrat-->Växtnäring. En ständig process. (extremt förenklat)

                              Har man ett kar utan växter, till exempel malawi så får man lätt hjälp av alger istället, mycket alger. De är din bästa kompis då de berättar hur karet mår. Det här kan Bosse förklara, det är han bra på, otroligt bra till och med
                              Med Malawi skall man snegla på salt sidan en hel del. Enligt mig är dessa fiskar känsliga för hela kväve biten alltifrån Ammonium till Nitrat. Dom kanske inte dör av lite Nitrat men det gillas inget vidare! Så vattenbyten och rejäla sådana är vad doktorn rekommenderar!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...