Nitrit kontra nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Jag saltar inte i malawikaret, men jag har ju växter.

    Jag har hört att man kan få problem med ammonium om man gör delvattenbyten på 40-50% vid högt ph, stämmer detta?

    Jag fick en rolig siffra en gång i tiden, antingen byter man 10% eller så byter man 90% :P Jag byter i alla fall gott och väl 50% i veckan, de ser ut att må bra i alla fall

    Något jag ser ibland är att fisken kliar sig lite efter vb, det finns kanske ett samband mellan det jag tidigare skrev? Fränt om du kan reda ut detta Bosse
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Rockholger
      • September 2011
      • 78

      #17
      Har nu läst sidan Mathias länkade till (tack ännu en gång). Några frågor infinner sig.
      Bosse skrev att han håller med om det mesta men inte allt.
      Vad är det du inte håller med om som skulle kunna ha praktisk betydelse för mitt Malawikar?
      Och IOM detta undrar jag om artikeln beskriver etablerad kunskap på området eller om det kan finnas delar där den beskriver en av flera "sanningar".
      En sak jag reagerade på var det som behandlade vb.
      Det beskrivs där som att man kan i princip byta hur lite eller mycket vatten som helst utan nämnvärd skillnad på resultatet. Är alla överens om detta?
      Ytterligare en sak jag undrar över är mina nitratnivåer.
      Enligt det som sägs och texten i artikeln så borde rimligen nitratnivåerna öka med tiden om inte vb sker då nitrat måste avlägsnas mekaniskt.
      Mina nivåer är inte högre en vecka efter vb än de är direkt efter detsamma.
      Nu är det så att jag använder dessa illa omtyckta stickorna fortfarande och jag är medveten om att exaktheten i dessa kan vara sådär, men jag borde ju i vilket fall se en förändring i värden även med dessa.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Nja, med växter i karet borde den minska.

        När jag göder så mäter jag nitratvivåerna mitt i veckan, ser då att nitraten minskar då kör jag i mer. Jag har bara växtkar egentligen, malawikaret blev en liten avstickare. Nitratet är ju livsnödvändigt för växten. Hur mycket växter har du? Jag kan nog anta varför du ligger på en normalnivå hela tiden, en lagom mängd fisk och växter som äter det de orkar, men för lite växter för att nolla systemet.

        När jag gör mitt vb så vet jag att jag nollar mina nivåer (i princip) Då måste jag göda igen för att växterna skall få allt de behöver. Dock växer det som fan i mitt malawikar också, dock blir växterna inte lika gröna och fina då de får äta det som finns naturligt i karet utan gödning. Är du med?
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 19 November 2011, 12:06.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Jag är på väg ut på jobb så skriver lite om några timmar eller i morgon.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Rockholger
            • September 2011
            • 78

            #20
            Ursprungligen postat av bossep
            Jag är på väg ut på jobb så skriver lite om några timmar eller i morgon.
            Ser jag fram emot. Tackar

            Kommentar

            • Rockholger
              • September 2011
              • 78

              #21
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Nja, med växter i karet borde den minska.

              När jag göder så mäter jag nitratvivåerna mitt i veckan, ser då att nitraten minskar då kör jag i mer. Jag har bara växtkar egentligen, malawikaret blev en liten avstickare. Nitratet är ju livsnödvändigt för växten. Hur mycket växter har du? Jag kan nog anta varför du ligger på en normalnivå hela tiden, en lagom mängd fisk och växter som äter det de orkar, men för lite växter för att nolla systemet.

              När jag gör mitt vb så vet jag att jag nollar mina nivåer (i princip) Då måste jag göda igen för att växterna skall få allt de behöver. Dock växer det som fan i mitt malawikar också, dock blir växterna inte lika gröna och fina då de får äta det som finns naturligt i karet utan gödning. Är du med?
              Jag är med. Jag har inte mycket växter alls, ett par tre plantor vallisneria och typ tre anubias. Har dom bara av rent estetiska orsaker.
              Antalet fiskar är 19 Mbunas och en liten Pleco. När jag skrev att jag inte använt kemikalier kanske jag ljög. Jag använder mig av Easylife Profito för växternas skull vid vb, doserar enligt anvisningarna.
              Kännslite märkligt att nivåerna är konstant normala med dessa förutsättningar, speciellt med tanke på att karet är relativt nystartat.
              Matar gör jag med Aquatic nature Afr. Cichlid energyfood M. De får ca två kulor per individ dagligen minus typ en fastedag i veckan. Det säger bara slurp-plask och maten försvinner på fem sekunder bokstavligt talat. Är jag för snål kanske?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                gödning i en malawibalja är överkurs, algerna kommer älska dig!

                Jag matar på mina rätt friskt, dock är de små än, 4-5 cm. Två gånger om dagen, ser bara till att mata i en minut och att inget hinner hamna på botten..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Rockholger
                  • September 2011
                  • 78

                  #23
                  Menar du att de få växter jag har klarar sig lika bra utan gödning så skippar jag den. Angående matning följer jag råden jag fick av den jag handlade av. Har stort förtroende för honom, han har varit i fiskbranschen många år. Förstår att det är svårt att ge råd angående matning då det säkert skiljer mycket mellan olika foder hur mycket man ska ge.

                  Kommentar

                  • Rockholger
                    • September 2011
                    • 78

                    #24
                    Gjorde förresten vb nyss. Bytte lite mer än vanligt, ca 40%, för att lättare komma åt plantor mm. Mätte nivåerna före och efter. Ingen skillnad på värdena, nitrat ca10. Är inte det iaf liiite strange?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Inte med stickor, det är
                      Rena skräpet oftast. De växterna du har klarar sig bra utan. Jag har Vallisneria americana gigantea i mitt kar och det växer bra utan gödning. Algerna kliver gärna in om du inte är försiktig.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Rockholger
                        • September 2011
                        • 78

                        #26
                        Jag vet att stickor inte är det bästa precis, men även om värdet i sig kanske är fel borde man väl kunna se förändring i nivåerna.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #27
                          Nope. Men jag förstår hur du menar! Y
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Rockholger
                            • September 2011
                            • 78

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Nope. Men jag förstår hur du menar! Y
                            Haha, got your point. Stickor suger.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #29
                              Det finurliga är ju att varje sticka kan vara individuell. Lurigt det här. Mina gav utslag på nitrit, 3 olika dropptester friade mig.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #30
                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0926.jpg
Visningar: 2
Storlek: 80,4 KB
ID: 2137304

                                Här kommer en liten bild på algodlingen a-la malawikaret. Tänkte det kunde vara kul att se något annat. Detta är helt fritt från gödning.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...