Nitrit kontra nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    #46
    Jag skall ta ett par kort senare idag på min lilla odling, så ska ni ser hur jag har det.Janne

    malawi.forum24.se

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #47
      Aldrig grönalger, inga kisel och varken pensel eller tofsalger i något stadie i en malawibalja? Då är du i det närmsta unik Jan-Olov
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #48
        Här har ni ett par kort, hur det ser ut i min klädkammare just nu, det är 18 st akvarium på ca 2500liter sammanlagt, som drivs av enbart en membranpump på 100 watt plus en glödlampa som är på 25 watt, jag brukar ha lågenergi på 6 watt, men den gick sönder för ett par dar sen.
        Det går ganska mycket fisk i baljorna, inga alger och inga växter, dom skulle aldrig överleva i det ljuset, det enda jag gör, det är vattenbyte en gång i veckan, ingen rengöring av filter inga motorpumpar som inte startar och som det blir varmt på sommaren utav.[
        En väldigt lättskött odling.Janne

        malawi.forum24.se

        UOTE=malawijanne;1556341]Jag skall ta ett par kort senare idag på min lilla odling, så ska ni ser hur jag har det.Janne

        malawi.forum24.se[/QUOTE]
        Bifogade filer

        Kommentar

        • malawijanne
          • October 2006
          • 504

          #49
          Ett par bilder till.Janne malawi.forum24.se
          Bifogade filer

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #50
            Nu har jag inte direkt letat efter dessa små rackarna, men jag är väldigt noga att ha minst tre st ancistrus i varje balja, tyvärr så får dom inga rötter att glufsa i sig, men dom trivs utmärkt och det blir mycket yngel på mina malar, dom går tillsammans med mina ynglen avelsmalarna.Janne

            malawi.forum24.se



            Men kan du se några kiselalger, tofsalger eller grönalger?
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Aldrig grönalger, inga kisel och varken pensel eller tofsalger i något stadie i en malawibalja? Då är du i det närmsta unik Jan-Olov
            Bifogade filer

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #51
              Ursprungligen postat av Rockholger
              Ser jag fram emot. Tackar
              Fakta I artikeln ser jag som korrekt, cykelförlopp, formler, etc. Vad jag blev lite förvånad över var sågningen av nitrobacter. Om detta är rätt har hela världens vattenrenings folk fel! Inte första gången i så fall men det bör kollas upp och är mer en akademisk fråga!

              Jag tycker också nitrifierings och denitrifierings begreppen borde förklaras lite bättre eller mer logiskt. Jag tycker man skall börja med hela processen och sedan bryta ned den. Men det är svårt att få till och skrämmer kanske en del läsare.
              Frånsätt detta tycker jag artikeln är en av de bästa om inte den bästa jag läst.

              Malawi och vattenbyten (växtlösa akvarier):
              Om vi förutsätter att Malawi inte gillar kväve i någon form så tyder det på att man skall byta mycket vatten ofta! Helt enkelt för att lyfta ut så mycket kväve man kan. Eftersom Malawi är, i nämnd ordning olika känsliga för Ammonium, Nitrit, Nitrat. Så bör man ha ett bra och fungerande nitrifierings filter och helst en hel del alger i akvariet för att få bort så mycket Ammonium och därmed Nitrit som möjligt.

              Problemet som jag ser det med stora och frekventa vattenbyten är diverse kemikalier som vattenverken pytsar i. Vad jag nu kommer att skriva har inga vetenskapliga belägg men har utkristalliserats från mina och andras erfarenheter.

              Klor är inte speciellt farligt för fisken och i de normala mängder som används av vattenverken.

              Kloramin är troligtvis inte heller direkt skadligt för Malawi. Men jag är inte helt säker här. Eftersom man vet att kloraminer är en förening av klor och ammoniak så vet vi att det senare är giftigt!

              Både klor och kloramin är tillsatt för att döda bakterier. Bakterier är det som omvandlar kvävet i våra filter till mindre skadlig form. Så om vi byter mycket vatten tillsätter vi också mer bakteriedödande ämnen. Här är kloramin betydligt mer skadligt än ren klor! Detta beror på att det stannar aktivt mycket längre. Vilket i sin tur gör att vi hela tiden har bakteriedödande ämnen i vattnet. Vilka logiskt sätt sätter ned funktionen av våra filter.

              Eftersom jag tycker att man skall ta bort skadliga ämnen i stället för att neutralisera dem så funkar ett aktivt kolfilter alldeles utmärkt för detta om man har det kopplat till påfyllningsvattnet. Jag använde den metoden när jag odlade Malawi och jag bytte otroliga mängder vatten framför allt i yngel och tillväxt burkar.

              Är man inte lika petig kan man använda askorbinsyra för att neutralisera klor och kloramin.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Janne,
                Jag tvivlar inte en sekund på att dina burkar funkar utan alger! Det såg lika dant ut i mina tillväxt och yngelburkar. Sköter man vattenbytena och använder bra vatten så är det klockrent. Men bommar man ett eller 2 vattenbyten…. Det blir alltså lite fisens mosse utan alger och/eller filter.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #53
                  Jag tror det var Kensa som i en annan tråd skrev.
                  Det har dött mer fisk på grund av felaktiga tester och stickor än av lite halvskralt vatten.
                  Det ligger MYCKET i det!

                  Om man som Janne (tror jag) byter mycket vatten baserat på fodermängd och fisktäthet så behöver man inte testa för mycket. Det funkar ungefär som PMDD och EI i växtburkar. Man halverar helt enkelt kvävet innan det når skadliga nivåer.

                  Jag vill också påpeka att det är ganska stor skillnad på en fiskodling och ett akvarium i vardagsrummet som skall se snyggt ut och där man kanske inte har en bra golvbrunn (tror inte Janne har golvbrunn i garderoben men det är nog löst på något smart sätt).

                  Om ni såg min nuvarande fiskodling skulle ni nog häpna och slå er för pannan. Ingen vacker syn men det funkar!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Rockholger
                    • September 2011
                    • 78

                    #54
                    Summa summarum av svaren borde bli ungefär: vb en gång i veckan och det är inte jättekinkigt hur mycket vatten man byter. Å ena sidan kan man byta i princip hur mycket som helst. Å andra sidan kanske man inte ska byta för mycket för att undvika alltför mycket av tillsatser från vattenverket. Vb en gång i veckan ca 20-40% borde bli lagom.
                    Vattentester i utbildningssyfte och när man märker att nåt är galet, och då i form av dropptester.
                    Gödning till mina få växter kan jag skippa.
                    Sen kommer jag nog att fortsätta plugga sambanden i akvariemiljön, men inte börja ändra på det som faktiskt verkar funka.
                    Vad säger ni govänner, låter det klokt?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #55
                      japp!
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Rockholger
                        • September 2011
                        • 78

                        #56
                        Nu är man ju duktigt sugen att dra igång ett kar till, men då får jag själv flytta ut isf för att få plats. Ett växtkar kanske, eller nåt att driva fram yngel i eller iaf ett nano i hyllan under vitrinskåpet

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #57
                          Ursprungligen postat av Rockholger
                          Summa summarum av svaren borde bli ungefär: vb en gång i veckan och det är inte jättekinkigt hur mycket vatten man byter. Å ena sidan kan man byta i princip hur mycket som helst. Å andra sidan kanske man inte ska byta för mycket för att undvika alltför mycket av tillsatser från vattenverket. Vb en gång i veckan ca 20-40% borde bli lagom.
                          Vattentester i utbildningssyfte och när man märker att nåt är galet, och då i form av dropptester.
                          Gödning till mina få växter kan jag skippa.
                          Sen kommer jag nog att fortsätta plugga sambanden i akvariemiljön, men inte börja ändra på det som faktiskt verkar funka.
                          Vad säger ni govänner, låter det klokt?
                          Skulle vara att ett kolfilter är väl värt den lilla investeringen! Då kan du byta 90 % i veckan om du vill!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #58
                            http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001 + patron funkar Bosse?
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #59
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Ja jag testade det i Sverige i somras och det verkade fungera. Hade i och för sig inga bra testgrejor men det såg ut att fungera. Sen finns det nog patroner att stoppa i som är bättre än Julas. Sätter man sedan in 2 st så kan man flytta det sista till position 1 när man byter filter. Sedan skall man nog ta det lite piano när man fyller och har ett sånt filter. Hur som hällst tar ett sånt bort en hel massa skit som kan vara i vattnet.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #60
                                det är ett billibilligt sätt att komma igång med mecket, det är mer så jag tänker. Upplever jag att det är det bästa i världen efter ungen så kanske det är värt att köpa ett mer ordentligt system.

                                Det är ju främst till yngel och så jag vill kunna rena vattnet ordentligt, de andra överlever ju uppenbarligen Fick för övrigt macmasteri-yngel ikväll, överlever ett enda så skall jag fira med en ordentlig skvätt ifrån mäsken jag blandade idag
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...