Nitrit kontra nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #76
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jag kör ju med vanlig slang från duschen, kör blandare-slang-kolfilter-slang, borde funka flådigt
    Om du inte har super delux kopplingar som Janne så ha filtret i badkaret elller liknade utifall att. Sen är det bara te och gasa
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #77
      Ha ha ha, jag gillar både hängsle och livrem plus att jag är rätt så noga med det jag gör ,sedan är jag nog lite av en pedant.Janne malawi.forum24.se


      Ursprungligen postat av bossep
      Om du inte har super delux kopplingar som Janne så ha filtret i badkaret elller liknade utifall att. Sen är det bara te och gasa

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #78
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ha ha ha, jag gillar både hängsle och livrem plus att jag är rätt så noga med det jag gör ,sedan är jag nog lite av en pedant.Janne malawi.forum24.se
        Skrattar!
        Ja du ser ut att ha fin ordning på det du gör. Jag brukar faktiskt försöka få till det också men för att testa blir det ofta lite hipp som happ. Pedant är jag inte utom med vissa saker.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #79
          Äh, det är ju i badrummet. Max en plastback från ikea

          Sålänge det funkar är jag görnöjd. Har ju bara 5 kar igång, då är det okej att va
          Nöjd med det lilla
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • swerik
            • November 2011
            • 53

            #80
            Kvävecykel

            Nitrifikation (nitrit till nitrat) kräver syre för omvandlingen, bakterierna som sköter detta heter nitrobakter, dom tömmer vattnet på syre och skapar nitrat, sen tar en bakterie som heter nitrosomonas över och kör något som kaööas denitrifikation, kräver syrefri miljö (anareob) samt en kolkälla typ vodka för att fungera, när den är klar har man gjort nitrit till nitrat, och sen nitrat till ren kvävgas som luftas bort, skriver från mobilen. Det är segt som helvete, fråga gärna något
            et vino veritas

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #81
              Ursprungligen postat av swerik
              Nitrifikation (nitrit till nitrat) kräver syre för omvandlingen, bakterierna som sköter detta heter nitrobakter, dom tömmer vattnet på syre och skapar nitrat, sen tar en bakterie som heter nitrosomonas över och kör något som kaööas denitrifikation, kräver syrefri miljö (anareob) samt en kolkälla typ vodka för att fungera, när den är klar har man gjort nitrit till nitrat, och sen nitrat till ren kvävgas som luftas bort, skriver från mobilen. Det är segt som helvete, fråga gärna något
              Jag tror vi avhandlade kvävecykeln i början av tråden. Kanske du kan tag dig tid att titta igenom och sedan kommentera? Det är alltid bra med flera vinklar.
              Just Nitrobacters vara eller inte vara kan vara intresant med fler vinklar på.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • swerik
                • November 2011
                • 53

                #82
                Ursprungligen postat av bossep
                Jag tror vi avhandlade kvävecykeln i början av tråden. Kanske du kan tag dig tid att titta igenom och sedan kommentera? Det är alltid bra med flera vinklar.
                Just Nitrobacters vara eller inte vara kan vara intresant med fler vinklar på.

                ålright, pallade inte med att läsa 5 sidor från telefonen, tänkte mest att jag slänger in lite fakta bara, kanske någon som uppskattar,
                Men insåg nu att jag beskrivit fel...

                Nitrifikationen är en 2stegs process,
                steg 1:
                Nitrosomonas fixar amonium till nitriat, nitrobacter fixar nitrat till nitrat..
                för att effektivt omvandla amonium till nitrit vill man ha ett pH som är mindre än 7.
                et vino veritas

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #83
                  Du knyter ihop tråden på ett fantastiskt sätt! Haha
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Rockholger
                    • September 2011
                    • 78

                    #84
                    Ursprungligen postat av swerik
                    ålright, pallade inte med att läsa 5 sidor från telefonen, tänkte mest att jag slänger in lite fakta bara, kanske någon som uppskattar,
                    Men insåg nu att jag beskrivit fel...

                    Nitrifikationen är en 2stegs process,
                    steg 1:
                    Nitrosomonas fixar amonium till nitriat, nitrobacter fixar nitrat till nitrat..
                    för att effektivt omvandla amonium till nitrit vill man ha ett pH som är mindre än 7.
                    Malawi föredrar högre ph än så. Innebär det att Malawikar bör ha tätare och större vb än andra akvarier?

                    Kommentar

                    • swerik
                      • November 2011
                      • 53

                      #85
                      Ursprungligen postat av Rockholger
                      Malawi föredrar högre ph än så. Innebär det att Malawikar bör ha tätare och större vb än andra akvarier?
                      nja, min förklaring tillämpar man vid kväverening på reningsverk osv, vilket betyder att du släpper ut behandlat vatten i tex sjön när du kört det genom processen en gång, samt att man har utsläpps krav från myndigheter osv...
                      i ett akvarium pågår en kväverening dygnet runt, med samma vatten och behöver då inte vara 100% optimal

                      Bara gissar och tänker fritt nu, med huvudet på kudden
                      et vino veritas

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #86
                        Jag jobbar också med vattenrening bland mycket annat. Det är som swerik säger lite skillnad.
                        Men båda världarna har en hel del att lära från varandra.
                        Dock är kväve cykeln alltid den samma men vi går ofta tillväga lite olika. I ett reningsverk går det mesta vattnet igenom 1 gång som swerik säger medans vi låter det snurra runt i ett akvarium.
                        Den största skillnaden är att vi avbryter cykeln efter Nitrifiering i ett akvarium. Vi ersätter helt enkelt denitrifieringen med vattenbyten.
                        Ovanstående stämmer på ett akvarium utan en massa växter. Tar vi med växterna blir det en helt annan sak. Då lyfter vi ut näringsämnen när vi rensar och gallrar. Detta kan då liknas vid denitrifiering fast vi tar bort en massa annat med såsom fosfor och kol.

                        Just nu jobbar jag med 2 saker.
                        1 är att använda flytväxter för att lyfta ut kväve och fosfor från en starkt förorenad sjö. Vi är fortfarande i ett testskede och har plockat ut ca 100 000 ton biomassa under ett år. Just nu testar vi att röta växterna(1,5 ton per dag) och göra biogas och flytgödsel av dessa. Det intressanta är att vi kan göda med kväve för att absorbera mer fosfor. Att sedan en hel massa kol försvinner ur vattnet är en extra bonus vi inte räknat med. Det försvinner mer kol än vad växterna kan tänkas ta till sig. Troligtvis beror detta på bakterie aktivitet i rotsystemet.

                        2 Vi håller på att bygga ett relativt litet system för odling av Tilapia. Där återcirkulerar vi vattnet genom sandbäddar där vi har grönsaker. Detta kan kanske liknas med ett våtmarks system på steroider. Skillnaden är att vi skördar biomassa konstant. Vi har också traditionell de nitrifiering och polering efter sandbäddarna.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #87
                          Jag MÅSTE åka till Guatemala, bjuder du på kaffe efter nyår?
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #88
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Jag MÅSTE åka till Guatemala, bjuder du på kaffe efter nyår?
                            Absolut, troligtvis kan jag bjuda på egenodlat! Troligtvis får jag hit en Norrman eller två som vill ut och fånga fisk!
                            Skall du hänga med?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #89
                              Det låter jäkligt kul! Ska kolla med regeringen här hemma och se ifall hon släpper iväg mig en vecka eller två

                              Efter jul finns det gott om tid
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #90
                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Det låter jäkligt kul! Ska kolla med regeringen här hemma och se ifall hon släpper iväg mig en vecka eller två

                                Efter jul finns det gott om tid
                                Nu är vi riktigt OT!
                                även om det finns mycket Nitrit och Nitrat i Guatemala!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...