Nitrit kontra nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockholger
    • September 2011
    • 78

    #31
    Ja, det är ju verkligen helt ockuperat av alger.

    Kommentar

    • Rockholger
      • September 2011
      • 78

      #32
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Det finurliga är ju att varje sticka kan vara individuell. Lurigt det här. Mina gav utslag på nitrit, 3 olika dropptester friade mig.
      Åååååh, jag vet att jag måste skaffa dropptester för att seriöst kunna mäta värden. Har varit för snål/lat hittills.

      Kommentar

      • Ason
        • November 2010
        • 107

        #33
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        En vid första ögonkastet mycket intressant artikel - men vid närmare genomläsning finns där nog en hel del som inte stämmer?

        Om man går till "Nitrogen cycle" på engelskspråkiga Wikipedia - som artikeln rekommenderar - och sedan klickar sig runt bland länkorden så får man en delvis annan och tydligare bild - dock ej sammanställd till en text tyvärr. Det kanske är dags att göra en sådan på svenska för akvariebruk, eller finns det någon sådan som jag inte känner till?




        Det är intressant att läsa sådant här. Det har tillkommit mycket kunskap sedan man gick i skolan i mitten av förra seklet, och den är så lättillgänglig nu!

        /Bengt
        allting hänger ihop - frågan är bara hur

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #34
          Men du började med hobbyn på grund av ungen? Det gjorde jag i alla fall. Tjejen kom hem med ett 2,5 liters med två slöjstjärtar, då åkte jag och köpte vårt första "stora" kar. Jag var också försiktig till en början, sen blev det ett helt galet intresse över det hela. Nu har jag 4 kar, ett 240 juwel på ingång i mellandagarna. Det jag ville få fram med detta är att du lugnt kan hämta dina dropptester, du kommer behöva dem regelbundet snart
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Rockholger
            • September 2011
            • 78

            #35
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Men du började med hobbyn på grund av ungen? Det gjorde jag i alla fall. Tjejen kom hem med ett 2,5 liters med två slöjstjärtar, då åkte jag och köpte vårt första "stora" kar. Jag var också försiktig till en början, sen blev det ett helt galet intresse över det hela. Nu har jag 4 kar, ett 240 juwel på ingång i mellandagarna. Det jag ville få fram med detta är att du lugnt kan hämta dina dropptester, du kommer behöva dem regelbundet snart
            Sant. Den då fyraårige sonen hade utvecklat allergi mot pälsdjur och vi ville att han skulle bibehålla intresset för djur. Köpte ett 54liters i julklapp och sen var det kört. Detta är två år sen nu. Ungefär ett år har jag funderat på ett större kar. Men brist på utrymme har hejdat. Hade dock börjat snegla på nano med räkor istället. Så nu i augusti lägger frun fram DMs reklamblad och tycker att jag borde kolla i det. Direkt såg jag erbjudandet om 240litersakvariet jag sen köpte. Trodde såklart att det var det hon ville visa och att hon okejade en avvikelse från hennes syn på heminredning. Nu var det ju nanokaret på motstående sida i bladet hon ville visa mig men hade inte hjärta att säga det förrän långt senare
            Nu är problemet var granen ska stå, får förmodligen tillfälligt flytta ut halva tvbänken.
            Och ja, det får lov att bli ordentliga tester. Vilka behöver man till att börja med och vilka fabrikat rekommenderas?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #36
              i ditt fall är ph och kh viktiga att kolla ibland. Nitrit, Nitrat och Ammonium. Man behöver inte alla egentligen i mitt tycke.

              jag kör bara på kh och nitrit-test, jag ligger gärna på 10-14 i kh så det vill jag ha koll på

              Jag förstår tanken med barnet. vi hade en jack russel men han blev sur när vi fick barn, vi hade varit ensamma länge och man märkte att han blev sur redan när jag träffade tjejen. Så snöade jag in på detta istället, fin hobby

              Tetra och Jbl är rätt bra tycker jag
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Rockholger
                • September 2011
                • 78

                #37
                Ursprungligen postat av Ason
                En vid första ögonkastet mycket intressant artikel - men vid närmare genomläsning finns där nog en hel del som inte stämmer?

                Om man går till "Nitrogen cycle" på engelskspråkiga Wikipedia - som artikeln rekommenderar - och sedan klickar sig runt bland länkorden så får man en delvis annan och tydligare bild - dock ej sammanställd till en text tyvärr. Det kanske är dags att göra en sådan på svenska för akvariebruk, eller finns det någon sådan som jag inte känner till?




                Det är intressant att läsa sådant här. Det har tillkommit mycket kunskap sedan man gick i skolan i mitten av förra seklet, och den är så lättillgänglig nu!

                /Bengt
                Vad är det, kortfattat och så att även jag begriper, som inte stämmer och som har praktisk betydelse för mig?

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #38
                  Jag tycker så här, det har varit mycket prat om nitrit och nitrat, jag har aldrig mätt nitrat, jag mätte nitrit i början av min akvaristiska bana,för ca 45 år sen, men det slutade jag med. jag har aldrig kört med växter, det har funkat med 20, eller 30 eller 40 eller 50% vattenbyten i veckan.Så dessa värden har aldrig sagt mig så mycket eftersom jag aldrig har mätt dom, och vad jag själv vet så har aldrig mina fiskat dött av nitrit.
                  Så du kan ta det lugnt och sluta att ta dessa tester, och gör det inte märkvärdigare än det är att hålla fiskar.Janne

                  malawi.forum24.se

                  Ursprungligen postat av Rockholger
                  Åååååh, jag vet att jag måste skaffa dropptester för att seriöst kunna mäta värden. Har varit för snål/lat hittills.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #39
                    Det är för att du är van och vet hur man undviker nitriten och har full koll på matning osv.

                    De är ett asbra verktyg om man vill veta exakt vad som händer.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Rockholger
                      • September 2011
                      • 78

                      #40
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Jag tycker så här, det har varit mycket prat om nitrit och nitrat, jag har aldrig mätt nitrat, jag mätte nitrit i början av min akvaristiska bana,för ca 45 år sen, men det slutade jag med. jag har aldrig kört med växter, det har funkat med 20, eller 30 eller 40 eller 50% vattenbyten i veckan.Så dessa värden har aldrig sagt mig så mycket eftersom jag aldrig har mätt dom, och vad jag själv vet så har aldrig mina fiskat dött av nitrit.
                      Så du kan ta det lugnt och sluta att ta dessa tester, och gör det inte märkvärdigare än det är att hålla fiskar.Janne

                      malawi.forum24.se
                      Efter att läst runt på forumet en tid har jag förstått att du sitter inne med en oerhörd massa kunskap och erfarenhet inom akvaristik och dessutom är, förmodligen mer än vad som är bra för dig, frispråkig nog för att driva dina teorier i diskussioner på en nivå en annan inte ens är nära att förstå.
                      Stor kunskap och rättframhet är en inspirerande kombination som jag uppskattar.
                      Drömmen för mig är såklart att kunna driva akvarier på känsla och gehör som du en dag, men innan dess och på väg dit tror jag ( som Mathias skriver) att jag behöver handfasta hjälpmedel för att lära mig sambanden.

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #41
                        Ursprungligen postat av Rockholger
                        Drömmen för mig är såklart att kunna driva akvarier på känsla och gehör som du en dag, men innan dess och på väg dit tror jag ( som Mathias skriver) att jag behöver handfasta hjälpmedel för att lära mig sambanden.
                        Bra att du ser det så; hjälpmedel. Allra viktigast är dock att titta på karets invånare och utgå från det. När man sedan ser att något inte stämmer kan (och ska, i vissa fall) man använda olika tester för att lista ut vad som är fel men orsakerna får man ju leta fram i hur karet har skötts.

                        Det är ju inte säkert att fiskarna mår dåligt av ett högt nitrat och inte heller säkert att du får cyano p g a ett lågt nitratvärde. Ser karet ut att må bra ska man helt enkelt ha is i magen och fortsätta sköta karet som man gör istället för att börja ändra en massa pga att man mätt upp något värde som man tycker är "fel".

                        Kommentar

                        • Rockholger
                          • September 2011
                          • 78

                          #42
                          Ursprungligen postat av hawkse
                          Bra att du ser det så; hjälpmedel. Allra viktigast är dock att titta på karets invånare och utgå från det. När man sedan ser att något inte stämmer kan (och ska, i vissa fall) man använda olika tester för att lista ut vad som är fel men orsakerna får man ju leta fram i hur karet har skötts.

                          Det är ju inte säkert att fiskarna mår dåligt av ett högt nitrat och inte heller säkert att du får cyano p g a ett lågt nitratvärde. Ser karet ut att må bra ska man helt enkelt ha is i magen och fortsätta sköta karet som man gör istället för att börja ändra en massa pga att man mätt upp något värde som man tycker är "fel".
                          Exakt min åsikt och inställning. Nu har jag inte ändrat på nåt. Mitt "problem" är snarare att jag tycker att jag har alldeles för normala värden med tanke på omständigheterna. Sen är jag av naturen en nyfiken jäkel.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #43
                            visst är det besvärligt när det bara funkar?

                            se det som en cykel bara, gör du vb varje lördag och håller den rutinen så är du hjälpt av det. vattenbyte-dagen är festdag för mina malawi, då får man äta så mycket man orkar, morgon middag och kväll. Dock ingen mat på botten
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Rockholger
                              • September 2011
                              • 78

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              visst är det besvärligt när det bara funkar?

                              se det som en cykel bara, gör du vb varje lördag och håller den rutinen så är du hjälpt av det. vattenbyte-dagen är festdag för mina malawi, då får man äta så mycket man orkar, morgon middag och kväll. Dock ingen mat på botten
                              Vb-dagen är duschardagen för mina Mbunas. Då samlas nästan alla vid strålen när jag fyller på igen och verkar toklyckliga. Fast det är klart, de badar ju ganska mycket så de uppskattar väl omväxlingen.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                • October 2006
                                • 504

                                #45
                                Härligt att du tar det på rätt sätt, jag skriver mina inlägg oftast för att berätta om mina egna erfarenheter, och eftersom i detta fallet, så stämmer inte riktigt mina erfarenheter vad som skrivits i tråden.
                                Det finns andra sätt att driva akvarium på, framförallt vi som odlar och har odlat ciklider gör det på ett annat sätt, eftersom vi varken har alger eller växter i våra baljor.Sedan är det självklart aldrig fel att du vill lära dig o hur det funkar i en balja, men det finns faktiskt folk som läser tråden, och som kanske tror att man måste hålla koll på nitraten, eller att man måste ha växter och alger, så jag tycker att båda sätten måste komma fram hur man driver akvarium, för annars så tror jag vi att vi tappar en hel del nya akvarister, dom blir helt enkelt rädda att skaffa akvarium om det skall vara så svårt och märkvärdigt.Janne

                                malawi.forum24.se


                                QUOTE=Rockholger;1556291]Efter att läst runt på forumet en tid har jag förstått att du sitter inne med en oerhörd massa kunskap och erfarenhet inom akvaristik och dessutom är, förmodligen mer än vad som är bra för dig, frispråkig nog för att driva dina teorier i diskussioner på en nivå en annan inte ens är nära att förstå.
                                Stor kunskap och rättframhet är en inspirerande kombination som jag uppskattar.
                                Drömmen för mig är såklart att kunna driva akvarier på känsla och gehör som du en dag, men innan dess och på väg dit tror jag ( som Mathias skriver) att jag behöver handfasta hjälpmedel för att lära mig sambanden.[/QUOTE]

                                Kommentar

                                Arbetssätt...