Total rengöring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amandus
    • February 2006
    • 36

    Total rengöring

    Hej akvariet har varit igång i sex år nu, det jag undrar över är om man skulle ta och spola rent akvariet, det finns mycket smuts ackumulerad i sanden. Eller vad är det som gäller?
    //Bengt
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    jag gorde rent hela mitt kar idag och jag tog ut allt, växter fiskar sanden och ersätte sanden med ny ren sand. sen var det bara att sätta tillbaks allt igen. ett tips rengör inte filtret när du gör såhär för då förlorar akvariet för mycket bakterier som måste finnas för att bryta ner växtdelar och fiskskit.

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Hej
      Vad har du tänkt göra med karet? total makeover eller bara "rengöring" för om du bara vill rengöra karet så ska du låta bli.
      Tips är att dammsuga upp smutsen som är synligt, resterade kan du låta bli
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • amandus
        • February 2006
        • 36

        #4
        Jag tycker det luktar humus om vattnet och att växterna inte trivs något vidare.
        //Bengt

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Akvarier luktar lite jordigt Att växterna inte trivs kan bero på myckte, som t.ex för dålig belysning eller för lite gödningsämnen. Rengör du hela akvariet så förlorar du alla nyttobakterier och akvariet får betraktas som nystartat igen. Så gör som Nubi säger och slamsug bara botten lite om du tycker det finns mycket skit där

          Kommentar

          Arbetssätt...