Bygga eget akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slajf
    • August 2006
    • 29

    Bygga eget akvarium!

    Hej !

    På jobbet har jag fått ett BRA pris på glas.
    Då började man tänka om att beställa glaset via jobbet , glaset beskärs proffsigt enligt mina önskade mått) kan välja om jag vill ha färgat glas, laminerat eller härdad. Transport ingår i priset.

    Vilken glas lämpar sig till akvarium?
    Tänkte mig bygga en 300-400liters akvarium.

    Vilka mått är säkra och normala för sån typ av akvarium?
    Vill underlätta mig när jag ska köpa lampor efter.

    Vad kan doppvärmare, filtrar, lampor och pump kosta för en sån typ akvarium?


    Ge mig lite feedback nu!
    Senast redigerad av Slajf; 30 January 2009, 23:42.
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    normalt för ett sådant akvarium om man bygger själv skulle jag säga är 10mm floatglas... 150x60x50 blir snygga mått enligt mig, 450 liter...
    läs gärna trådarna om hemmabyggen av kar på forumet... ett urval finns om du scrollar neråt

    (om du nu får VILKET glas du vill tycker jag att du ska ta pilkington optiwhite... mycket snyggt utan grönton... men det tror jag inte du får för 150kr/m2)
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      80x80x50 skulle vara läckert...c:a 350L

      Här kan du leka lite med mått och sedan se volymen... http://henrik.eketjall.se/page/19/
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Slajf
        • August 2006
        • 29

        #4
        Ursprungligen postat av Vandal
        normalt för ett sådant akvarium om man bygger själv skulle jag säga är 10mm floatglas... 150x60x50 blir snygga mått enligt mig, 450 liter...
        läs gärna trådarna om hemmabyggen av kar på forumet... ett urval finns om du scrollar neråt

        (om du nu får VILKET glas du vill tycker jag att du ska ta pilkington optiwhite... mycket snyggt utan grönton... men det tror jag inte du får för 150kr/m2)

        Pilkingtons optiwhite, vad kostar den?

        Känner nämligen lite folk som jobbar där... Vad kostar m2?

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          det kostar "svindyrt" men är väldigt snyggt... har inte kollat upp priser själv då jag klarar mig med vanligt floatglas...

          det är ett glas som är mkt renare och inte är tonat, detta gör att man får en mkt bättre färgåtergivning i karet... vanligast är det i saltvatten...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Du kan ju välja laminat om det är bra tjocklek, runt 10mm laminat funkar.
            Sen till bakrutan kan du ju ha färgat mörkt glas det också i 10mm.
            Glöm ej täckglas skivor i 6mm.
            Då det gäller ljusramp o filter samt doppvärmare så räkna med runt 1500kr.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • JonasN
              • September 2008
              • 357

              #7
              Ett tips är att bestäm ungefär vilken storlek du vill ha, innan du beslutar dig om exakta mått så titta lite på vilken belysning du tänkt dig. Om du skall köra med T8 t.ex så är just 150cm en ganska korkad längd på en burk. Då Lysrören är exakt 150cm och med infästning etc bygger de vanligtvis runt 155cm.
              Detta är som sagt för T8. Sen finns det en annan tumregel när det gäller proportioner. Ett akvarium helst inte vara högre än vad det är djupt, då alla syresättning sker vid vattenytan, och man vill gärna att förhållandet vattenyta/volym skall vara så stort som möjligt.

              Kommentar

              • Dahla
                • January 2004
                • 218

                #8
                Du kan ju också fundera på om du ska ha en ramp liggande på akvariet.
                Ett öppet akvarium med ramp hängande från taket är grymt vackert!
                /Dahla
                Kungsbacka

                Kommentar

                • Slajf
                  • August 2006
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dahla
                  Du kan ju också fundera på om du ska ha en ramp liggande på akvariet.
                  Ett öppet akvarium med ramp hängande från taket är grymt vackert!

                  Nu har jag lite svårt att se det framför mig ?

                  Har du nån bild på det?

                  Kommentar

                  • Slajf
                    • August 2006
                    • 29

                    #10
                    UPDATE!!!! UPDATE FOLKET!!!! UPDATESSSSSSSS!!!!!

                    Har pratat idag med min "glasKille" på jobbet angående min beställning av glas till min framtida vägg-akvarium!

                    Jag tänkte mig följande mått på min vägg-akvarium : 1700*65*50 = ca 552Liter

                    * 10mm medans 12mm på botten. Bombsäkert?
                    (går att beställa tjockare om det skulle vara nödvändigt, kan beställa 6,8,10,12,14,16 , färgad glas i olika toner, härdad eller laminerad YOU NAME IT! )

                    Och det bästa av allt, hela karet kommer att vara i Optiwhite förutom bottenplattan! Optiwhite glas används bla till saltvattenkar och ska bara VÄLDIGT dyr.

                    Glaset kommer skäras av lasern med slipade kanter och hela köret, alltså den kommer att bearbetas proffsigt efter mina mått/önskningar.

                    Vad det gäller priset så lär jag få det billigt, därför börjar tankarna rulla lite över 552liter, men jag är rädd vad fastighetsskötaren i byggnaden säger så pass stora kar?

                    Nu vill jag ha proffsiga idéer från kunnig folk angående mina följande frågor:

                    Jag kan gå + eller - i mm på mina mått (1700x65x50) för att få ihopa belysningslampor, pump värmare osv osv.... Vilka mått är STANDARD inom mitt mått?

                    Härdad eller laminerat?
                    Har jag tillräckligt med tjocklek på glaset?

                    Och nu om någon verkligen har lite att göra, att sätta ihopa nån prislista på utrustning som jag behöver ...syftar på värmare, pump, belysning, sand osv osv osv osv ?

                    Kommentar

                    • Dahla
                      • January 2004
                      • 218

                      #11
                      Slajf: Sorry för att jag har varit frånvarande här en längre tid.
                      Hoppas inte jag svarar för sent.
                      Vad jag menar är att du fäster två (eller flera) krokar i taket och hänger ner kedjor som du sedan fäster upp rampen i.
                      Då får du ett öppet akvarium, som du även kan se in i ovanifrån.
                      Det skapar ju också lite andra effekter, så som luftfuktning och mindre kondens i rampen.
                      Mindre kondens i rampen är ju aldrig fel om du bygger en egen...
                      /Dahla
                      Kungsbacka

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #12
                        Vad jag vet så finns det en hel del heltäckande ljusramper i standardmåtten 150*50, 160*75 och 200*60. Detta är standardmått på ramper till 530L och 720L.

                        Detta är ju bara aktuellt för dig om du tänker ha heltäckande ramp.

                        /Roger
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Kan vi andra lägga beställningar på billigt glas genom dig?
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • CyberLizard
                            • October 2009
                            • 165

                            #14
                            ...tänk på att tråden är ett år gammal...
                            Projektråd 160L SA

                            Kommentar

                            • Dahla
                              • January 2004
                              • 218

                              #15
                              Oj... Sorry... Mitt fel... Tänkte fel med 2009-01 och 2010-01.
                              Har verkligen varit borta länge...
                              /Dahla
                              Kungsbacka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...