vilka är fördelarna med ytterfilter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    vilka är fördelarna med ytterfilter...

    ... kontra innefilter?

    om man tex som jag har ett akvarium på knappt 400 l och vill "slippa" ytterfilter och satsa på två innefilter i stället.

    Finns det några solklara fördelar med en stor pump utanfär akvariet??
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    + Ytterfilter tar inte upp en massa plats i akvariet.
    + Man slipper se det i akvariet.
    + I allmänhet strörre filtervolym jämfört med innerfilter.
    + Lättare att rengöra utan att allt bös hamnar i akvariet.
    + Ett ytterfilter kan användas för att driva CO2-reaktorer.

    - Läckage-risken.

    Jag tror det var en annan forumtråd om detta ämne för bara några dagar sedan. Har du använt sök-funktionen???
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • evilsteken
      • November 2007
      • 106

      #3
      i regel är det ju mer filtervolym och därmed bättre rening

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        de solklara fördelarna med ytterfilter är: stor filtervolym som ger en bra biologisk rening och behöver bara rengöras 1-2ggr per år om man har ett korrekt filtermaterial och förfilter på insugsröret! klarar också av en hög fiskbelastning! En annan aspekt är att fiskarna får en tyst tillvaro i akvariet, men om oljud från en pump i karet stör dem ska jag låta vara osagt!
        Linda, ett tips på ett väldigt lätthanterligt ytterfilter är fluval 405!


        Innerfilter: är lätthanterliga för den som har båda tummarna mitt i handen! Har en försvinnande liten filtervolym och måste rengöras betydligt oftare och är dåliga på att rena biologiskt så dessa filter klarar bara av små fiskbelastningar! tar också en del plats i karet och förtar synintrycket en del!
        Senast redigerad av åheim; 17 December 2008, 11:39.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          det går att fixa en enorm filtermängd inne i karet om man vill.

          in med en bakgrund, och sedan en massa filtermassa bakom den + en bra cirkpump.

          nackdelen är kanske som många säger...den kan ta plats.

          samtidigt så tycker jag personligen att det är fördel innerfilter för just den
          möjligheten till enorm filtermassa.

          i min plan på makeover flör mitt 222 liters så siktar jag på en total filtermassa
          i klassen 19-20 liter....räknar med att rengöra det.....aldrig.

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • linda.n
            • March 2008
            • 459

            #6
            Ja, då var det som jag misstänkte det finns en väldig massa fördelar..

            jag har inte använt sökfunktionen på den här frågan men ska göra det för att få fler synpunkter.

            Jag skrev en annan tråd i går där jag tröttnade totalt på mitt låtande ytterfilter á la EHEIM 2217, därför slog det mig att jag kanske kunde använda två innefilter istället.
            (de tar ju relativt liten plats ändå) (plus att nyfikna ettårings- och fyraåringshänder inte kommer åt dem )

            Jag har inte riktigt tummarna mitt i handen men är inte heller så värst tålmodig med krånglande teknik. Och framför allt ska den vara TYST .

            sådär. nu ska jag sluta avreagera mig här och läsa vidare.

            Tack!
            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ytterfilter kan ha större filtervolym, och är gjorda för att man skall kunna använda olika filtermaterial (t.ex. aktivt kol). Nån annan fördel är det väl inte.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Galne-Gurra
                • April 2008
                • 1080

                #8
                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #9
                  Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                  Ha ha! Det var en både bra och rolig trådlänk du gav mig. tack.

                  Var tycker ni gränsen går för ett stort akvarium då? När passar det bättre med ett innefilter?

                  Om man tittar på ca 200 l i affärerna så har de alltid (rätta mig om jag har fel) ett innefilter.
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13142

                    #10
                    Ursprungligen postat av linda.n

                    Var tycker ni gränsen går för ett stort akvarium då? När passar det bättre med ett innefilter?
                    Bara när det är praktiskt omöjligt tex i ett guppy hotell (och detta har redan ett suveränt filter inbyggt) eller om man har väldigt få fiskar så kan det räcka! (och då menar jag inte 3-4 guldfiskar(; )

                    Ursprungligen postat av linda.n
                    Om man tittar på ca 200 l i affärerna så har de alltid (rätta mig om jag har fel) ett innefilter.
                    där jag handlar har de hörnfilter eller btn med filtermatta bakom i alla kar och ett innerfilter endast som komplement! av kostnad och pratiska skäl används inte ytterfilter!
                    Senast redigerad av åheim; 17 December 2008, 20:23.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Om man ska ha större ciklider skulle ja använt ytterfilter. (+10cm)

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Felet med innerfilter är främst att det är för lite filtermaterial.
                        Bygger man om så att man kör med ett pumphuvud och en större filtermatta istället så fungerar det utmärkt. Se Zoopetartikeln om filter
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...