Karantänakvarium?

#1 - 27 juni 2013 08:09
Jag har funderingar och frågor om karantänakvarium för inköp av ny fisk;

a) Ett karantän akvarium, skall de stå och gå hela tiden eller kan man ta akavarievatten från sitt huvudakvarium och starta upp det vid behov utan att det ställder till det?

b) Inredning, jag tänker mig att ett oinrett akvarium (liknande i akvarieaffärerna) med bara en pump/filter?

c) Storlek på karantän akvarium till Mbunas Malawi, hur stort karantänakvarium behöver de ha?

d) Hur är det med övriga akvarister här, använder ni karantänakvarium och hur ser erat karantänakvarium ut?

EK
#2 - 27 juni 2013 08:33
Hej! man ska helst ta vatten ifrån sitt eget akvarium. akvariet behöver inte vara så stort ungefär 50 liter är lagom. akvariet ska vara inrett annars så blir fisken eller fiskarna stressade. jag använder karantäns akvarium till alla fiskar jag köper från zoobutiker dock om jag litar på någon privat uppfödare så brukar jag inte använda karantäns akvarium. man måste använda en doppvärmare om inte det är 25 celsius i rumet där akvariet ska stå
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 juni 2013 08:40
Erikderek skrev:
Jag har funderingar och frågor om karantänakvarium för inköp av ny fisk;

a) Ett karantän akvarium, skall de stå och gå hela tiden eller kan man ta akavarievatten från sitt huvudakvarium och starta upp det vid behov utan att det ställder till det?

b) Inredning, jag tänker mig att ett oinrett akvarium (liknande i akvarieaffärerna) med bara en pump/filter?

c) Storlek på karantän akvarium till Mbunas Malawi, hur stort karantänakvarium behöver de ha?

d) Hur är det med övriga akvarister här, använder ni karantänakvarium och hur ser erat karantänakvarium ut?

EK

a) Nej det kan köras igång vid behov - ta då vatten från huvudakvariet
b) är det vuxna eller yngel-mbunas. är det vuxna så bör det nog vara 100 liter, är det yngel (affärsstorlek) så räcker det med 40 liter
c) I regel - mitt karantänsakvarium är rätt stort (200 liter) men det beror mest på att jag har ett sådant stående tomt för tillfället
#4 - 27 juni 2013 10:21
Tack för svaren!

EK
#5 - 1 juli 2013 16:48
Jag har hittar ett 54 liters akvarium som skulle passa perfekt som karantän/yngel akvarium (inte samtidigt givetvis). Problemet är förvaring när det inte används (Mrs. Erikderek...) och att få till en snygg och funktionell bänk. IKEA Bestå hade fungerat rent måttmässigt, men den är bara specad för 30 kg och i detta fallet vill jag inte chansa. Jag har läst flera trådar här och online om att regla upp en sådan bänk, är det då att bygga en inre ram av 45x45 reglar som gäller?

EK
#6 - 3 juli 2013 13:29
En av mina lokala akvariebutiker sålde ut JUWEL Korall 60 till ett mycket attraktivt pris. Nu är ett karantän/ yngel akvarium införskaffat. En lämplig bänk får jag lösa vid senare tillfälle, det dröjer en vecka eller två innan det blir dags att använda det nyinköpta akvariet.

EK
#7 - 10 juli 2013 18:29
En sväng på IKEA och "fyndhörnan"resulterade i ett överskåp med måtten Bredd: 40 cm, Djup: 60 cm, Höjd: 40 cm. Akvariet är ett JUWEL Rekord 60 med måtten Bredd: 61.0 cm, Djup: 31 cm, Höjd: 38 cm. Akvariet är i verkligheten; Bredd 60.5 cm (ramen) och; Bredd 60 cm (glaset). När jag placerar akvariet direkt på bänken så får jag ett överhäng på ca 0.7 cm på varje sida (eftersom IKEA skåpet inte är 60 cm djupt utan 59 cm...). Akvariet har den klassiska Juwelkonstruktionen, och det är lite mer än halva ramdelen som vilar på bänken.

Skåpet kommer för säkerhetsskull att förstärkas med 6st vinkelnjärn upptill, även att skåpet "bör" hålla för 60 kg enligt personalen på IKEA, men "bör" är inte tillräckligt när det är 60 kg vatten... Vad tror ni, klarar jag mig med överhänget, eller kommer det bli 54 liter vatten på golvet. Akvariet är tänkt som karantän/ yngel och kommer ej att vara igång med vatten kontinuerligt.

EK
#8 - 11 juli 2013 09:07
Behöver jag regla upp bänken? Behöver jag på en bänkskiva på toppen? Eller behöver jag båda två?

Den överliggande delen på skåpet ligger någon mm under sidorna, och är skruvat i dessa istället för på, kolla på produktbilden i länken så förstår ni hur jag menar.

EK

EDIT: Akvariet står på "längden" på bänken, dvs, "djupet".

Annons