Tror ni det håller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin_Blomberg
    • January 2008
    • 256

    #31
    Ursprungligen postat av MattiasL
    Jag har byggt två IKEA kök och har granskat delarna på nära håll! IKEAs skåp skulle jag våga använda för mindre kar. Benen är ofta byggda för en viss belastning som står på förpackningen. (Minns ej vad det var 75kg/ben???) Men för ett stort tungt kar skulle jag helt klart använda en akvariebänk. Om man bygger en sådan själv kan man ju använda lecablock som är lätta och starka och mycket billiga. Framsidan kan man ju sedan klä med IKEAS luckor om man vill.
    Här är en som använt block: http://webzone.lut.mah.se/ll031003/u...e.asp?pageID=4

    Obs Samtalstonen bör vara vänlig här på forumet...
    Ifall du menar IKEAS svarta plastben tänkte jag bidra med min erfarenhet av dessa. Stötar i sidled är dem inte konstruerade för att klara av, flera har knäckts i mitt kök. Har ett L-formad kök där ena delen är en bar. Benen har knäckts på bardelen, inte på den som är förankrad till väggen. Vill du ha ben till ställningen skulle jag rekommendera
    dem av metall: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/complet...ents/legs.html

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #32
      Hej

      Jag tycker faktiskt att jag har rätt bra koll på spånskivor eftersom jag under åren byggt en hel del konstruktioner med sådana.

      Kolla på en spånskiva från en IKEA-möbel (eller JYSK eller något liknande) och jmf med en spånskiva av bästa kvalité från en brädgård. Det är en enorm skillnad i täthet.

      Sedan tycker jag att spånskiva och vatten passar dåligt tillsammans. Visst man kan göra en konstruktion där risken för att spånskivan kommer i kontakt med vatten är liten, men för mig känns det fel att använda spånskiva i en akvariemöbel.

      Jag har dock liten erfarenhet av att bygga akvariebänkar, så personligen så skulle jag vända mig till någon som jag vet har dokumenterad erfarenhet av just detta.
      Jag skulle inte tveka att lägga ned några tusenlappar på att få något som jag kan lita på.

      Machnus, vänd dig till ett företag som har stor erfarenhet av akvariebänkar för stora akvarier.

      Mvh UB

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #33
        Jag har en TV-bänk från IKEA. Den har tjocka fanerade skivor som ser hållbara ut, men skenet bedrar för inuti är det inte ens spånskiva utan bara veckad papp...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #34
          Ursprungligen postat av petnym
          Jag har en TV-bänk från IKEA. Den har tjocka fanerade skivor som ser hållbara ut, men skenet bedrar för inuti är det inte ens spånskiva utan bara veckad papp...

          tillverkad i Polen, strax utanför en stad som heter Poznan....

          den håller för en tv (50-60 kilo), men inte ett kilo mer.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #35
            Som sagt, lecablock är billiga och håller!
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • mathias5053

              • November 2005
              • 77

              #36
              inte konstigt de blir krig om folk reagerar som vissa gör????

              Kommentar

              • ubjs
                • April 2007
                • 192

                #37
                Hej

                Jag tror inte någon är dum i huvudet eller har social kompetens som en citron.

                Det är så enkelt att slänga iväg några mindre genomtänkta formuleringar på ett forum. Det har hänt mig många gånger att jag träffat folk som jag tyckt skrivit helkonstiga saker på forum och dom har alltid visat sig vara trevliga typer och vi har oftast varit överens om det mesta.

                Mvh UB

                Kommentar

                • hambli
                  • December 2004
                  • 508

                  #38
                  Ursprungligen postat av ubjs
                  Hej

                  Jag tror inte någon är dum i huvudet eller har social kompetens som en citron.

                  Det är så enkelt att slänga iväg några mindre genomtänkta formuleringar på ett forum. Det har hänt mig många gånger att jag träffat folk som jag tyckt skrivit helkonstiga saker på forum och dom har alltid visat sig vara trevliga typer och vi har oftast varit överens om det mesta.

                  Mvh UB
                  att ha social kompetens handlar ju om att kunna utrycka sej på "rätt" sätt.
                  Vissa kan ju försöka tagga ner lite....

                  Dock så tror jag inte heller att möbeln är den bästa att sätta ett så stort kar på.
                  Bättre att köra på ett säkert kort, du hade ju väldigt fint golv. tråkigt om det skulle bli helförstört.

                  /hampus
                  Senast redigerad av hambli; 31 January 2008, 12:30.

                  Kommentar

                  • RoBo
                    • December 2007
                    • 63

                    #39
                    Ursprungligen postat av MattiasL
                    Som sagt, lecablock är billiga och håller!
                    Jag gjorde en bänk av lecablock och 2 st 12 mm plyfaskivor klistrade sedan på 30x60 cm svart klinkers se bild (har inte hunnit foga än men det blir med svart silikon)
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      IKEA Fläktskåp (med ett par extra vinkeljärn innuti):
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • hambli
                        • December 2004
                        • 508

                        #41
                        Ursprungligen postat av defdac
                        IKEA Fläktskåp (med ett par extra vinkeljärn innuti):
                        http://www.defblog.se/picture/1697.html
                        riktigt snyggt

                        Kommentar

                        • Machnus
                          • July 2007
                          • 153

                          #42
                          Ursprungligen postat av defdac
                          IKEA Fläktskåp (med ett par extra vinkeljärn innuti):
                          http://www.defblog.se/picture/1697.html
                          De som skiljer fläktskåpstommen från bänkskåpen är bara stagen ovanpå. Dom stagen kommer inte ha någon nytta iaf. Sidostyckena är dom är som kommer borras fast i bänkskivan och på så sätt hålla ihop styckena. Men om det ska kunna hålla överhuvudtaget så behövs det reglas upp rejält antar jag.

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #43
                            Jag får väl yttra min åsikt också då, speciellt som jag tror det fungerar utmärkt med några mindre förändringar.
                            Steg 1, byta ut ikeas "snabb-fastsättnings-skruvar" mot långa skruvar direkt in i spånskivorna.
                            Steg 2, vrida främre och bakre staget så att dom står på högkant och i samma höjd som sidostyckena.
                            Steg 3, byta ut bakstyckena mot en hel spånskiva, också den kant i kant med sidostyckena och desutom golvet så att den tar upp tyngd.
                            Steg 4, naturligtvis skruva samman skåpen ordentligt, modifierat bakstycke ska skruvas i alla 3 skåpen.
                            Steg 5, fästa en bänksikva med vnkeljärn så att den också ger stöd åt hela konstruktionen.

                            Och när jag ändå är tvärtimot ,
                            "Lecablocks-konstruktioner" må vara stadiga för dyngd, men det är betydligt större risk att det skiljer lite i höjd mellan olika block vilket kan resultera i att skivan uppepå inte ligger plant.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • RoBo
                              • December 2007
                              • 63

                              #44
                              Ursprungligen postat av heeke
                              Jag får väl yttra min åsikt också då, speciellt som jag tror det fungerar utmärkt med några mindre förändringar.
                              Steg 1, byta ut ikeas "snabb-fastsättnings-skruvar" mot långa skruvar direkt in i spånskivorna.
                              Steg 2, vrida främre och bakre staget så att dom står på högkant och i samma höjd som sidostyckena.
                              Steg 3, byta ut bakstyckena mot en hel spånskiva, också den kant i kant med sidostyckena och desutom golvet så att den tar upp tyngd.
                              Steg 4, naturligtvis skruva samman skåpen ordentligt, modifierat bakstycke ska skruvas i alla 3 skåpen.
                              Steg 5, fästa en bänksikva med vnkeljärn så att den också ger stöd åt hela konstruktionen.

                              Och när jag ändå är tvärtimot ,
                              "Lecablocks-konstruktioner" må vara stadiga för dyngd, men det är betydligt större risk att det skiljer lite i höjd mellan olika block vilket kan resultera i att skivan uppepå inte ligger plant.
                              Håller med,
                              Gör gärna också en ram av plank på högkant ex 45x145 som du ställer skåpen på skruva alla skåp i denna.(Istället för ben)
                              Med Leca måste man ju såklart kolla att det är plant, blocken stämmer oftast väldigt bra i mått.
                              Senast redigerad av RoBo; 31 January 2008, 14:01.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...