Tror ni det håller?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

Ursprungligen postat av ansjo
    Det får vara till vilken trevare som helst, men jag tycker ändå att den meningen är helt obefogad till de inläggen som har varit i denna tråd. Ta det lite lugnare med vad du kallar folk annars blir det lätt dålig stämning helt i onödan!
    Uppfattat, ska tänka på tonen lite mer i fortsättningen, blev bara lite upprörd när folk bestämmer sig för att balansera på slak lina när dom har rullator..(fråga mig inte, jag vet inte själv var jag fick det där sista ifrån.)

Ansjo, jag skulle tippa på att stommen till din bänk är uppbyggd i MDF, inte ånglimmad spånplatta.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

Kommentar

• Guest

Tror nog ikke att det håller. Varför inte köpa lite tegel?

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Det låter bra, Gaffel

Det är spånskiva i min möbel. Jag har även ett MP 450 som också är en akvarietillverkare av lite högre klass på kar, och även deras bänkar är gjorda av spånskiva.
        Om du tar en spånskiva på högkant och försöker bryta sönder den så kan jag lova dig att du misslyckas, men tar du den på den tunna sidan och trycker så går den garanterat sönder. Däför funkar det med en möbel av spånskiva, bara den är stabilt byggd (vilket jag inte tror IKEA:s bänk är).
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Per/Haninge
          • January 2007
          • 285

Ursprungligen postat av Gaffel
          och den sista var riktad till Per/Hanaskog's "Bara för info.." Finns inga argument för att använde det aktuella bänkunderedet till ett 660 liters akvarie, punkt!
          Det var inget argument till att använda bänken utan att kanske förstå varför frågan ställdes.
          Som du kanske sett i mina inlägg så håller jag med dig om att bänken inte bör användas.

( mycket skit blev det för samma svar )
          Per/Haninge

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

Fred på jorden..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

Kommentar

• Machnus
              • July 2007
              • 153

Oj oj oj! Här blev de heta diskussioner.
              På stommarna ska det på en 3,8 cm tjock bänkskiva som ska skruvas fast genom alla skåpen. Belastningen kommer inte att vara på mittstagen utan på sidostyckena. Tar man tex juwels akvariebänkar är dom gjorda av 16mm spånskiva. De karen går upp till 450l (tror jag). Skivorna i det här bänkskåpet är 18mm. Stabiliteten på dom här bänkskåpen känns stabilare än vad juwels bänkar gör.
              Men det kanske är som ni säger att det inte kommer att hålla fast man reglar upp innuti. Får väl helt enkelt kolla på andra alternativ till bänk.

Kommentar

• MattiasC
                • September 2007
                • 98

Bygg tre "lådor" av 45x45 virke som har exakt (och då pratar vi exakt) samma mått som insidan av skåpen. stoppa in en låda i varje skåp. Dra fast dessa underifrån genom bottenskivan och ovanifrån genom bänskivan (spackla skruvhålen i bänkskivan). Dra sedan ihop dom två yttre lådorna med den mittre genom skåpsstommen.

Hmm, blev inte så tydligt, men det blev bra i mitt huvud :-)
                Kan tyvärr inte lägga in bilder. Är inte guldmedlem.

Är antagligen enklare att bygga en ny bänk.

Så här gjorde jag min bänk. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

Jag funderade också på köksstommar först men insåg att det skulle vara jobbigare att modifiera dom än att bygga en ny.

Kommentar

• Martin_Blomberg
                  • January 2008
                  • 256

Men det här var i alla fall väldigt roligt skrivet:
                  "har du tur faller akvariet rakt ner och exploderar, har du otur kalvar bänken och du eller någon annan får det över sig och krossas innan ni drunknar.."
                  Formligen ser för mig situationen :-)

Hoppas Machnus inte tog illa upp.

Kommentar

• Koksalt
                    • November 2007
                    • 498

Ursprungligen postat av Gaffel
                    Och för din info kan jag berätta för dig att strävorna som sitter i framkant och hindrar gavlarna från att ramla in eller ut är så sköra att jag med lätthet bryter dom utan att behöva lägga dom över knät, det är skillnad på spånplatta och spånplatta och den du ser på bilden tillhör inte spånplattornas "crème de la crème".

För min del är den här debatten avslutad, om du likväl bestämmer dig för att fortgå med projektet så kan du väl tipsa Arken eller Zooklart och be dom sponsra dig med en bänk..

Nu måste tom JAG reagera..

Det är en sak att ge råd om att det är dumt att ge sig på ett projekt, men att var så nedlåtande och spydig tycker jag definitivt är att gå över gränsen för vanligt hyfs!

Skärp dig eller ge fan i att svara!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

Kommentar

• Sniff
                      • January 2007
                      • 58

Intressant tråd, jag håller själv på att fundera över bänkbygge, det sätter verkligen myror i huvudet! Jag har också tittat på köksskåp, men har nog bestämt mig för att bygga i MDF. Och MattiasC, jag har varit inne och gluttat i din tråd tidigare, supersnyggt bänkbygge!!

Men om jag får kapa den här tråden lite så undrar jag vad du har för toppskiva i din bänk? Och de små "lådorna" du byggt in, är det för stabilitet eller för att fästa dörrar i? Hoppas du förstod frågorna... Det jag oroar mig för är att få det hela rakt vid ihopskruvning och sågning av skivorna. Och att "kexa" är helt klart överkurs för mig, det får bli försänkta skruvar och spackel. Om man inte kan hyra in dig för bänkbygge förstås? Det ska bara vara till ett liiitet 200-liters...

Kommentar

• Sniff
                        • January 2007
                        • 58

En sak till, apropå stora kar på IKEA:s köksskåp, kolla in den här tråden:

Kommentar

• Machnus
                          • July 2007
                          • 153

Ursprungligen postat av Sniff
                          En sak till, apropå stora kar på IKEA:s köksskåp, kolla in den här tråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthre...highlight=jegt
                          De ser ju ut som det funkat fint med köksskåp. Och då har han inte ens reglat upp inuti. Dock fortfarande någon skeptisk!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Bäste gaffel din sociala kompetens är lika stor som hos en citron
                            Så som sagt, klarar man inte av att svara utan att vara oförskämd är det bättre att låta bli.

Tilll sakfrågan då så tycker jag nog att det är betydligt bättre att snickra ihop en egen bänk eftersom IKEA-bänkerna inte är konstruerade för att tåla en sådan belastning.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• MattiasL
                              • September 2006
                              • 1479

Jag har byggt två IKEA kök och har granskat delarna på nära håll! IKEAs skåp skulle jag våga använda för mindre kar. Benen är ofta byggda för en viss belastning som står på förpackningen. (Minns ej vad det var 75kg/ben???) Men för ett stort tungt kar skulle jag helt klart använda en akvariebänk. Om man bygger en sådan själv kan man ju använda lecablock som är lätta och starka och mycket billiga. Framsidan kan man ju sedan klä med IKEAS luckor om man vill.
                              Här är en som använt block: http://webzone.lut.mah.se/ll031003/u...e.asp?pageID=4

Obs Samtalstonen bör vara vänlig här på forumet...
                              Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

Ursprungligen postat av ubjs
                                Allvarligt talat tror jag det finns en risk att allt faller åt ena sidan.
                                Med tanke på hur kass spånskiva IKEA ofta har i sina möbler och hur infästningarna är gjorda så skulle jag aldrig våga.
                                Men man skulle förstås behöva en sprängskiss av möbeln där man i detalj ser hur infästningarna är gjorda.
                                För övrigt så kan du ringa IKEA och fråga hur mycket du får belasta bänken.
                                Det kommer ditt försäkringsbolag göra vid en ev skada....

Mvh UB

Så här talar enbart någon som inte begriper sig på trä och spånskivor.

håller med om att just denna möbel från IKEA inte alls lämpar sig pga infästningarna.

men att hävda att problemet är IKEA's kassa spånskivor tangerar till förtal.
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

Arbetssätt...