Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Co2

    Alla pratar om CO2 o det ska ju va så bra.. men jag undrar, vad är det?
    Får jag vara så "nybörjareig" att jag inte har en aning om vad ni pratar om när ni pratar CO2 o mäsk o jäsning osv osv

    Nån som kan ge en "svensson-förklaring"?
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    Co2 är det vi andas ut och det använder växterna!

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      mäsk jäser och förbrukar massa syre och avger då co2 (koldioxid)

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        En gammal tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=38311
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          co2 är den kemiska benämningen på koldioxid. Kol är den absolut viktigaste beståndsdelen i allt levande och en bristvara i akvarium.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
            mäsk jäser och förbrukar massa syre och avger då co2 (koldioxid)
            Jäsning är anaerob(dvs utan syre). Socker blir C02(koldioxid) och C2H5OH(etanol). Det finns en aerob variant som inte bildar alkohol men det är inte den processen vi utnyttjar(och jag vet varför era hembrännare )
            mvh Mattias
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7


              Länken ovan är en bra start läs den.. lycka till.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Whizzer
                • May 2005
                • 498

                #8
                Ursprungligen postat av peterhaack
                http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php

                Länken ovan är en bra start läs den.. lycka till.
                Nu blev jag lite mer intelligent, om man vågar säga så, när jag läst denna länk.
                Låter ju kalas för växterna!

                Men om man skulle vilja skaffa sej ett system, vad är det jag behöver? Kollade på pwss.se för att se vad de hade. Fanns ju en hel del färdiga grejer vad jag fattade det som, men som bara räcker i 3-4 veckor. Antar att man får byta ut något efter ett tag.. eller ska det vara meningen att man köper en helt ny sats?

                Är det nåt en "nybörjare" ens ska tänka på? det stod ju en hel del om tester som man ska göra för att veta hur mycket man ska använda osv osv.
                Det kanske är onödigt att köpa o sen klanta till det?

                förresten, det är inget som man kan mickla ihop med ett ytterfilter? tanken slog mej för en sekund.. det är ju många grejer som man lägger i själva behållaren..
                Whizzer
                http://ninavarblane.blogspot.com

                Kommentar

                • Shilo
                  • June 2005
                  • 170

                  #9
                  Ursprungligen postat av Whizzer
                  Nu blev jag lite mer intelligent, om man vågar säga så, när jag läst denna länk.
                  Låter ju kalas för växterna!

                  Men om man skulle vilja skaffa sej ett system, vad är det jag behöver? Kollade på pwss.se för att se vad de hade. Fanns ju en hel del färdiga grejer vad jag fattade det som, men som bara räcker i 3-4 veckor. Antar att man får byta ut något efter ett tag.. eller ska det vara meningen att man köper en helt ny sats?

                  Är det nåt en "nybörjare" ens ska tänka på? det stod ju en hel del om tester som man ska göra för att veta hur mycket man ska använda osv osv.
                  Det kanske är onödigt att köpa o sen klanta till det?

                  förresten, det är inget som man kan mickla ihop med ett ytterfilter? tanken slog mej för en sekund.. det är ju många grejer som man lägger i själva behållaren..
                  Du kan ju använda en 6kg Co2 brandsläckartub, så varar den mer än några veckor..
                  Pesto har...be dem ta bort stigarröret i tuben innan påfyllning..
                  Kaniniska hälsningar

                  Shilo

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Vad är det med det där jäkla "stigarröret" och varför kan det inte vara kvar. Jag har läst det på många ställen, så det skulle vara intressant med en förklaring.

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Förklaringen:

                      Ursprungligen postat av mohlin
                      Vad är det med det där jäkla "stigarröret" och varför kan det inte vara kvar. Jag har läst det på många ställen, så det skulle vara intressant med en förklaring.
                      Stigarröret sitter där eftersom de som använder tuben som brandsläckare vill ha ut gasen i flytande form så att "kolsyresnö" bildas innehållet sprutas ut. Vi som använder tuben för akvariebruk vill INTE ha kolsyresnö eller gas i flytande form, utan en lagom liten mängd koldioxid i gasform!
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Shilo
                        • June 2005
                        • 170

                        #12
                        Ursprungligen postat av mohlin
                        Vad är det med det där jäkla "stigarröret" och varför kan det inte vara kvar. Jag har läst det på många ställen, så det skulle vara intressant med en förklaring.

                        Stigarröret sitter i ventilen och går till botten i tuben. Eftersom Co2-gasen är flytande under tryck, så förångas den när den strömmar ut ur munstycket, vid te.x. släckning vid eldsvåda.

                        Nu vill man ju INTE ha flytande Co2 i akvariet, så man tar bort röret (eller vänder på flaskan), så man får gasen direkt....som ska lösas i vattnet via en "reaktor", men det är en historia för sig..
                        Kaniniska hälsningar

                        Shilo

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #13
                          OK. Tackar för info.

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #14
                            För normalt bruk spelar stiga röret ingen somhelst roll vid drift, det är först när man börjar ta ut större volymer CO2 som risken för igenfrysta magnetventiler upstår. Det går utmärkt att använda en fyld tub, för att vid påfyllning avlägsna stiga röret, oroar man sig kan man förvara tuben upp o ner.

                            B!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...