co2 vs luft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    co2 vs luft

    Hej jag har gått igenom en del om vattenkemi här på forumet och en del frågor har uppkommit.
    Ett vanligt problem i växtakvarium är att syrenivån är alldeles för låg på morgonen. Därför använder en del luftpump med timer på natten för fiskens skull. Detta tog jag till mig och det fungerade bra. Nu har jag beställt en CO2 controller som skall hålla ordning på ph värdet i karet dygnet om.
    I en annan länk så läste jag att det är skillnad mellan co2 och kolsyra. Som jag förstod det så är det kolsyran som sänker ph och co2 som göder växterna. Och fördelningen av vad som blir co2 eller kolsyra i vattnet beror på hårdheten. Har jag uppfattat detta riktigt?? Om detta är riktigt så borde man kunna fortsätta att lufta på nätterna utan att controllern sätts ur spel??
    Luft pumpen borde vädra ut co2 men inte syran som sänker ph värdet.
    Så hjälp mig att förklara om jag har rätt eller var jag har missuppfattat det.
    MVH
    Magnus

    min zoon
  • Jesper_S
    • October 2002
    • 57

    #2
    Nja, du tänker nog lite tokigt.
    All CO2 som du trycker ner i ett akvarium löser sig ju oftast inte, men den som löser sig gör det genom att vattnet tar upp den och bildar kolsyra. Med andra ord så är det kolsyran som kommer till nytta för växterna. Den fria CO2 går ju tillbaka ut i atmosfären.
    Grejen med kolsyra är ju att den lätt vädras ut på CO2, så att bara vattnet återstår (det ser man på en burk coca-cola som får stå öppen en stund).
    Du kan med andra ord inte vädra ut CO2 utan att kolsyran också försvinner.
    Sen kan man diskutera detta med luftpump för att öka syrehalten. Den nytta detta gör är försvinnande liten.
    Har du bara tillräckligt med växter så ska syrehalten bli bra även för fiskarnas skull. Dvs om du har optimal tillväxt med hjälp av CO2-tillsats så kommer växterna att avge desto mer syre i sin fotosyntes och därmed hjälpa till med balansen.
    Så mitt råd är: sluta med luftpumpen, den gör minimal nytta iallafall samt att du driver ut värdefull CO2.

    Jesper
    Jesper

    Kommentar

    • Michael Legnér
      • January 2002
      • 467

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Nja, du tänker nog lite tokigt.
      All CO2 som du trycker ner i ett akvarium löser sig ju oftast inte, men den som löser sig gör det genom att vattnet tar upp den och bildar kolsyra. Med andra ord så är det kolsyran som kommer till nytta för växterna. Den fria CO2 går ju tillbaka ut i atmosfären.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Är du säker på att det inte är koldioxiden i gasform som växterna använder? Det tror jag det är.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      ...
      Sen kan man diskutera detta med luftpump för att öka syrehalten. Den nytta detta gör är försvinnande liten.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Håller med, syrehalten lär inte öka nämnvärt.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      ...Så mitt råd är: sluta med luftpumpen, den gör minimal nytta iallafall samt att du driver ut värdefull CO2.

      Jesper
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      I mitt fall är det precis vad jag vill. På natten vill jag tömma det på koldioxid. Dels den CO2 som jag pytsat i under dagen och dels den fiskar och växter producerar i mörkret. Därför luftar jag på natten.

      /Micke

      Mina akvarium...(websiten uppdaterad 8/12)
      /Micke
      Mitt akvarium

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Eftersom ph sjunker mycket snabbare vid lågt kh så måste detta vara ett tecken på att vattnet tar upp syran effektivare. Men vad det gäller att tillgodose växterna optimalt med co2 så måste man ha kh över 4 vilket borde visa att vattnet inte tar upp co2 så effektivt. Altså borde det vara två olika ämnen som bildas i olika mängder vid olika hårdhet. Vad jag undrar är om man kan vädra ut den ph sänkande effekten av co2?? Och få en ph höjande effekt av att lufta vattnet under natten?? Det låter i alla fall väldigt konstigt i mina öron. Det var klumpigt formulerat av mig angående luftpumpen. Det är lufta ur co2 under natten jag vill. Men om co2 halten minskar borde inte vattnet ges större möjligheter att ta upp syre via ytcirkulationen?? Min erfarenhet är att innan jag började med luftpumpen på nätterna så var fiskarna "andfådda" på morgonen efter så var dom inte det.
        Tacksam för fler svar
        Magnus

        min zoon

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          uppgraderar för att ämnet inte skall försvinna bland gamla ämnen
          MVH
          Magnus

          min zoon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6


            CO2 slår ihop sig med H2O och bildar H2CO3 (surt). Det är detta som växterna tar upp. När växterna "äter upp" H2CO3 så försvinner surheten.
            Likaså om man låter koldioxidberikat vatten bara stå så kommer koldioxiden åter att gå ut i atmosfären igen för att nå jämnvikt med koldioxidhalten i luften/atmosfären. Jämför med ett glas med läsk efter en dag.

            (så luft och CO2 "tävlar" inte med varandra - det är bara så att koldioxiden gärna hoppar in i luftbubblorna du skapar med luftpumpen)

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Med andra ord så försvinner "surheten" när jag luftar??
              Magnus

              min zoon

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja. Du skapar en större atmosfärsyta tack vare alla små bubblor där CO2 gärna hoppar in för att skapa jämnvikt.

                Däremot så vill jag fokusera på det här med syre. Du har helt rätt i att det kan bli ganska svår syrebrist i växtakvarium under natten då växterna börjar assimilera syre samtidigt som nerbrytningsbakterierna vill ha mycket syre. Jesper_S föreslår att sluta använda luftpump för att slippa driva ur värdefull koldioxid. Han har halvt rätt. Det är naturligtvis värdelöst att driva ur koldioxiden vi kämpar för att trycka ner i vattnet och det orsakar dessutom pH-svängningar.

                Men samtidgt kräver växterna syre på natten. Dilemma.

                Sättet växterna får syre är enligt Diana Walstads "Ecology of the planted aquaria" genom en uppbuffring av syre under natten och Christel Kesselmans "Aquarium plants" säger att dom faktiskt assimilerar syret direkt från vattnet. Jämför debatten huruvida växter föredra att transportera näring från rötterna ända upp till bladen, eller ta näringen direkt från bladen. Personligen gissar jag att det kräver en hel del energi när växten tvingas transportera näring långa sträckor och om jag personligen skulle välja mellan att andas luft på natten istället för att "blåsa upp mig" under dagen och leva på syret över natten vet jag hur jag skulle göra. Nog om det. Ingen bryr sig eftersom det inte har någon större sexuell betydelse. Det enda som är intressant för oss i våra försök att få växterna att må bra är att dom behöver syre.

                Detta lärde jag mig häromdagen i en mailväxling mellan en föreningsmedlem som läst Diana Walstad samtidigt som jag själv lusläser Christel Kesselman.

                Kesselman lyckas trycka så oerhört hårt på viktigheten av syre att jag börjat köra med en pump+luftslangsventuri som sprider luft/syre oerhört effektivt under hela natten. Samtidigt har jag i princip dubblat koldioxidflödet på dagen.

                Större pH-svängningar? Inte direkt. Jag gissar att det beror på att mina små fina bakterier i bottnen numera kan jobba effektivare hela natten och producera koldioxid dygnet runt tack vare ökade syrenivåer. Fiskarna verkar betydligt piggare på morgonen numera.

                Tillväxthastighetsförbättring kan jag inte riktigt uttala mig om ännu.. Oxidering av näringsämnen sker alltid och för att påtagligt dra ner denna negativa effekt av syre så måste man komma ner till så låga syrenivåer att fiskarna är döda för länge sedan.. Juryn är ute..

                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Luftslangsventuri vad är det är det bättre än syresten??
                  Men det sättet du kör förutsätter att co2 är avstängt under natten eller hur?? Jag som skall använda mig av en ph controller kan nog inte göra så??
                  MVH
                  Magnus

                  min zoon

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                    Luftslangsventuri vad är det är det bättre än syresten??
                    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                    Oj ingen aning. Man sprider luftbubblorna lite mer kan jag tänka mig. Venturi finns på vissa filter. Det är en luftkoppling till turbinen som drar ner luft i den och på så sätt smular sönder luften i vattnet och blåser ut det från filtret.

                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                    Men det sättet du kör förutsätter att co2 är avstängt under natten eller hur?? Jag som skall använda mig av en ph controller kan nog inte göra så??
                    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                    Jo det kan du nog, men det blir nog lite mer oekonomiskt då luften kommer lufta ur koldioxid vilket höjer pH vilket pH-controllern försöker kompensera genom att trycka ner mer koldioxid.
                    Intressant dilemma. Det har jag aldrig funderat över förrut. Det blir till att googla lite på APD. =)

                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Michael Legnér
                      • January 2002
                      • 467

                      #11
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                      Luftslangsventuri vad är det är det bättre än syresten??
                      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                      Oj ingen aning. Man sprider luftbubblorna lite mer kan jag tänka mig. Venturi finns på vissa filter. Det är en luftkoppling till turbinen som drar ner luft i den och på så sätt smular sönder luften i vattnet och blåser ut det från filtret.
                      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                      I ena akvariet blåser jag i koldioxiden via diffusor och det är väl en sådan du menar, Daniel? Eller i ditt fall är det nog samma sak fast inbyggd i pumphuset. Det vore tufft att kunna köra i CO2 via den på dagen och luft på natten... Det skulle nog gå bra med ett t-rör och ytterligare en magnetventil, men det kostar mer än det smakar.

                      Men rent generellt, om pH-värdet ligger inom det intervall som anges för en viss KH, kan man då anta att mängden kolsyra i vattnet är okej? Eller kan man bara utgå från det om tillsatsen av CO2 får pH att sjunka en viss mängd ned till det intervallet (så att inte pH är lågt även utan CO2)? I akvariet med diffusorn är det mycket strömt så jag ser aldrig några syrebubblor (de hinner nog lösas upp). Därför skulle jag behöva "anta" jag pytsar i rätt mängd CO2 genom att mäta pH.

                      /Micke

                      Mina akvarium...(websiten uppdaterad 8/12)
                      /Micke
                      Mitt akvarium

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • January 2002
                        • 585

                        #12
                        Hej

                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>CO2 slår ihop sig med H2O och bildar H2CO3 (surt). Det är detta som växterna tar upp. När växterna "äter upp" H2CO3 så försvinner surheten.
                        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                        Första meningen är korrekt(vid neutralt pH-värde), men resten får du nog <b>förklara</b>. Kolsyran är en övergångsform, i ett öppet system som ett akvarium är får du nästan ingen kolsyra. Vanligen betecknas denna form H2CO3*(OBS stjärnan), vilket är vatten(H2O) och koldioxid(CO2). I ett slutet system får du kolsyra(H2CO3). Olika reaktioner vid olika pH-värden, vilket är orsaken till att du inte kan ha hög koldioxidhalt vid högt pH.

                        Skulle detta påstående(citatet) vara korrekt innebär det faktiskt att jag får kolsyra om jag kör in koldioxid och inte har några växter. Men så är inte fallet.

                        Ursprungsfrågan:
                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Som jag förstod det så är det kolsyran som sänker ph och co2 som göder växterna.Och fördelningen av vad som blir co2 eller kolsyra i vattnet beror på hårdheten. Har jag uppfattat detta riktigt?? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                        Det behöver inte vara en <b>syra</b> för att pH-värdet ska sjunka och det är så i detta fall. Vid låga pH-värden ökar koncentrationen av kolsyra men dessa halter är mycket små att de är tämligen betydelselösa(öppet system). Hårdheten vare sig du menar totala- eller karbonathårdheten påverkas inte av koldioxid tillförsel(extern)

                        Sedan problematiken kring syret vs. koldioxiden. Höga halter av koldioxid innebär mycket kol till bakterierna som förbrukar syre under förutsätning att det finns t ex. kväveföreningar att omvandla eller biologisk material. Problemet att denna typ av näring finns alltid i ett akvarium. Det finns möjligheter att kring gå detta men det blir inget vidare snyggt akvarium och inga fiskar.

                        Men precis som påpekats tidigare så genomluftar man akvariumet för att höja syrehalten(varför inte skaffa ett pumphuvud) innebär en sänkning av koldioxidhalten och en höjning av pH-värdet.

                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Men rent generellt, om pH-värdet ligger inom det intervall som anges för en viss KH, kan man då anta att mängden kolsyra i vattnet är okej?Eller kan man bara utgå från det om tillsatsen av CO2 får pH att sjunka en viss mängd ned till det intervallet (så att inte pH är lågt även utan CO2)?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                        Förstår inte?

                        Rickard Berg,
                        AKA 7868, BKA 671-10
                        NANFA, DFC
                        *************************
                        http://http://www.killis.tk
                        /Rickard
                        don Quijote och KA.
                        http://www.killifish.tk

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Det micke syftar på är nog den tabellen som finns på bla: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=198
                          Varför sägs det att man inte kan ge växterna optimal co2 tillskott vid kh lägre än 4?? Sammtidigt som det sägs att ph blir mycket ostabilt vid kh under just 4. Om det är så att det är just det som sänker ph som också göder växterna. Då borde det när man sänker ph hastigt med co2 finnas en massa näring åt växterna. Men så är det inte. Vad är det jag har missuppfattat. Hjälp mig.
                          MVH
                          Magnus



                          min zoon

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • January 2002
                            • 585

                            #14
                            Hej

                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Varför sägs det att man inte kan ge växterna optimal co2 tillskott vid kh lägre än 4?? Sammtidigt som det sägs att ph blir mycket ostabilt vid kh under just 4. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                            Vad det gäller första meningen får författaren till påstående svara för. Men orsaken till att man anger 4dKH är att vid låga alkalinitet(dKH) påverkar den baktriella aktiviteten vattnet och den är alkalinitets sänkande och som jag skrev i förra inlägget så vid koldioxidtillförsel förser man bakterierna med kol. Kol tillgången är det som hämmar bakteritillväxten.

                            Alltså: Mycket koldioxid växter biomassan av bakterier som är alkalinitets sänkand(karbonathårdheten går ned) för att förhindra en pH-krasch rekomenderas då ett värde på 4dKH, buffertkapacitetet är då tillräckligt hög.

                            Växterna behöver mer än koldioxid för att växa. Bara för att det finns koldioxid behöver inte nödvändigtvis betyda att du har en bra tillväxt. Övriga näringsämnen påverkas inte direkt av koldioxiden.

                            Rickard Berg,
                            AKA 7868, BKA 671-10
                            NANFA, DFC
                            *************************
                            http://http://www.killis.tk
                            /Rickard
                            don Quijote och KA.
                            http://www.killifish.tk

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Förlåt R.BE. Jag måste vara dum. I ditt första inlägg sa du att co2 inte påverkar varesig karbonathårdhet eller totalhårdhet. I det andra sa du att co2 sänker alkaliniteten. Som jag förstår så är alkalinitet=dkh=karbonathårdhet. Är det så att co2 tillförsel inte påverkar dkh OM dkh&gt;4 ??. Om jag nu använder mig av ph controller behöver jag då vara rädd för att ha lågt dkh??
                              MVH
                              Magnus

                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...