Om vad som i Mumins värld haver hänt.
Är en aning i beråd idag. Det är så här att sedan i vintras har vi fått något som heter Linas matkasse varannan vecka. Det är råvaror och recept för fem middagar för fyra personer, och vi har varit så nöjda hittills. Goda, lätta recept med bra instruktioner, lagoma portioner, varierat och ett bra pris. De kommer varannan måndag kväll och på fredagen innan kommer ett pling på mejlen med nästa veckas recept. Och då kommer idag då nästa veckas recept. Som innehåller ...
Ja,ja,ja jag blev klubbmästare i KM nr 4 igår hos Bollis. En del kunskap och två delar begåvade gissningar gav mig elva rätt av tolv och med det klådde jag de andra som var där. Man bli chokla' chokla' av sånt. Sen lyckades mitt och Larry Stockholms aprilskämt. Det var bara en som knorrade lite grann. Vi hade ju länsveterinären på besök under auktionen för en månad sen (de var nöjda förresten) och nu lurade vi alla genom att säga att länsstyrelsen ville komma på inspektion ...
Det är något otäckt på gång hemma hos mig. G säger att han varit i Köping i två veckor, men jag undrar om han inte varit i Stepford i stället. Förra helgen städade jag bakom spisen, och det riktigt ordentligt, vattnade blommorna och tvättade tomt i tvättunnan. I veckan som gått har jag dessutom hållit huset i ordning, lagat mat varje dag och städat ur bilen. Igår dammsög jag, tvättade ur slaskskåpet, diskade två gånger, lagade komplicerad mat och röjde ...
som jag absolut inte vill ha! Men ändå! Jag var tvungen att köra ett snabbt rally till Lagret igår kväll efter medicin till fiskarna, och vad fick jag då se? Jo, som rubriken antyder, det snyggaste jag sett på länge under vattenytan; en blåringad bläckfisk. En liten pyttig rackare, mest grötfärgad, med åtta små armar som viftade en aning. Tills Christer knackade till på rutan. Blixt och dunder, den blev helt blå! Elektriskt blå, underbart starkt ...
Sådär, då har en till semestervecka gått och på måndag, väntar allvaret. Lite mildare väder och visserligen gillar jag vinter och snö, men det är inte roligt att vara ute en hel dag när det är under -10. Varför förresten, säger så många att temperaturen stiger när det blir kallare? Stigande temperatur innebär ju att det blir varmare, och sjunkande då att det blir kallare. Nå, jag ska impregnera skorna i morgon, för blött och slaskigt lär det bli. Får lite ny ...