- He he! Det är lite det jag menar med att språket/språkbruket förändras över tid. Det smyger sig in nya ord i vårt språk som vi tar till oss utan att "tänka" på det. Ett exempel på detta är - tråd!
- Tråd på svenska är något helt annat :)
Visserligen kan man tänka sig "ledtråd" som en koppling till den "tråd" som finns i forum! Eller är det långsökt?
Ex: Ledtråd är en tråd som leder till insikt eller ökad förståelse.
Det kan du nog ha rätt i - iallafall (ihopskrivning) såtillvida att "tråden" är ledad i flera segment - åsikter, tankar m.m.:)
En mycket fiffig grej med ordet "tråd" så som vi använder det i ett forum som detta är att man vill diskutera ETT ämne för sig. Det blir ju snabbt "trådanarki" om man babblar om allt möjligt i en tråd med ett specifikt ämne.
En tråd är ju en homogen sak, den delar sig inte, men kan slingra sig runt. Nu snackar jag inte bokstavligt om t.ex. en sytråd, som ju består av fler tunnare tvinnade trådar, och som verkligen kan dela sig, speciellt när man skall föra in den i en synål...
En text- eller ämnestråd är därför ett jädra bra utryck när man vill diskutera ett speciellt ämne. Tråden delar sig inte, utan är en tråd (samma ämne) men kan slingra sig runt omkring utan att för den sakens skull brytas.
Jag tror det är för detta som det är så känsligt när man går in i en "tråd" och stör med något ovidkommande - huvudämnet tappas bort, tråden Bryts/klipps av och huvudämnet dör bort.
Den här "gamlingtråden" däremot är ju mer öppen och kan innehålla en massa olika ämnen. Trådämnet är dock avsett för att "gamla" skall medverka - men jag tycker det är skitkul att yngre är med också!:)
Edit; jag såg att Anettejt han att svara. Röd tråd är ett ypperligt exempel på vad jag menar. Sketabra!!!