Mestadels akvaristiska anteckningar värda att läsas åtminstone av mej själv.
Det gick troll i killikläckningen ett tag under våren. Antingen kläcktes inget alls eller så blev det bottenhoppare av allt. Jag började oroa mej för arter jag kände mej säker på och oron är ingalunda över än. Men nu har det lossnat en del med tre nykläckta kullar (Notho rachovii och guentheri samt Pter longipinnis) och ett par yngel av Notho cardinalis som börja färga ut i veckan. En hanne börjar jag ana mej till och man hoppas givetvis att den andra blir en hona. Moinan ute på altanen börjar ta ...
Under ett fåtal dagar dog mina cirka 8 månader gamla 3 hermafroditer (Kryptolebias marmoratus). Jag fick inte ett enda ägg. Dom såg alltid romstinna ut. Jag letade på botten och i javamossan men det blev alltid noll. Dom fick rikligt med varierande levande foder som moina, hoppstjärtar och grindalsmask med mera. Jag prövade med lekkasse och förhöjd salthalt utan resultat men fick aldrig ägg. Tyvärr kan man kan ju inte precis skilja könen åt på hermafroditer en tid som med vanliga romspridare. När ...
Nu ångrar jag mej att jag köpte den minsta äggsatsen av thai fairy shrimp-ägg för 5-6 år sedan. Mina ägg kan dock fortfarande kläckas. För knappt 3 veckor sedan hade jag i lite ägg och idag har jag 7 styck på uppväxt i lite varierande storlek. Jag har matat med jästlösning och spirulinapulver. Och så plötsligt på valborgsmässoafton ser jag en tydlig äggsäck på en av de mindre. Jag tror inte att jag haft någon hona tidigare. Närmare studier av de övriga ger dock vid handen att de rimligen är hannar ...
Till slut hittade jag termometern och vet numera att murbruksbaljorna utomhus kan variera från 4 på morgonen till 17 på eftermiddagen när det är soligt enligt mätningar i helgen. Det verkar klart att det än är för kallt för nämnvärd tillväxt av endera moina eller artemia utomhus. Men det är tillräckligt varmt för att de vita mygglarverna skall förpuppas. Kanske häften av fångsten är puppor just nu. Upptäckte att det även kommer med en hel del mm-stora musselkräftor (Ostracoda) med i fångsten som ...
Ett kg salt var att ta i något så densiteten blev 1,027 men nu är det i alla fall påbörjat med seedningen av artemianauplier i saltburkarna. Kör också igång ett nytt sk slattexperiment med gammalt artemia-kläckvatten på verandan. Gjort liknande förr men fick ny inspiration av några videor på Youtube som David Ramsey lagt upp. Dessutom hade jag en del saltalger på gång. Ser tyvärr inga säkra honor bland de thailändska gälbladfotingar (fairy shrimps) jag kläckt. Igår beställt clam shrimps och beavertails ...