Intressant inlägg MaxB, det tackar jag för. Har som sagt ett nystartat akvarium så växterna har inte börjat växa till sig än. Men ska se om jag kan fixa lite mer avskärmade revir.
Vad tror ni om att skaffa en annan fiskart, tex ett stim tetror. Borde inte det ta bort uppmärksamheten av att jaga iväg den lilla cikliden?
Jaaa, jag förstår vad du menar - men, om du tycker det är OK så skall jag försöka bena ut begreppen lite. Om vi kollar på dina bilder på 70-litaret så har du exakt rätt förutsättningar för ett veritabelt Fjärilsciklidparadis. Rötterna är precis rätt utlagda - möjligtis skulle du kunna lägga till några flata, släta stenar här och var. Mellan dessa rötter och stenar kan du snabbt sätta ner lite passande växter som bildar korridorer och prång. Detta gör att Fjärilscikliderna direkt anpassar sig till miljön och behöver inte "leta" efter passande platser för att bilda revir.
Vi säger nu att du redan hade haft växterna på plats, murrigheten hade funnits där och ett flertal platser hade kunnat kvala in som tänkbara revir. Då hade sannolikt hanen etablerat ett revir och den, i detta fallet, omogna honan, hade kunnat simma undan, gömma sig lite, för att senare komma fram och ta reviret tillsammans med hanen i anspråk - och lek hade uppstått. Hade du nu haft dubbla antalet fiskar - två hanar/honor skulle detta förlopp sannolikt gå ännu snabbare.
Här har vi alltså en klassiker när det gäller akvarieinredning (missförstå mig rätt nu:)), men ofta blir det så att man planerar ett akvariums inredning, som givetvis tar en längre tid att etablera, och man tänker sig att växterna skall växa fram allt eftersom, men släpper i fisken i ett "rått" stadium - innan det är klart - och så blir det lite tokigt.
Nu till din idé om ett stim tetror som skall ta bort hanens uppmärksamhet. Nej, det funkar inte så - hanen (och honan) tycker inte det är mer kul, eller är upphetsande att det går lite "störande" tetror där. Annan fisk har i detta fallet inte mycket med Fjärilsciklidernas revir-, parbildnings- eller leklust att göra. Egentligen önskar dom inget annat än att få vara helt ifred - det är just därför de jagar bort annan fisk. I ett naturligt tillstånd kommer det ALLTID att finnas störande fisk i närområdet och det blir därför naturligtvis så, i ett akvarium, att de jagar som tokstolliga, därför att i akvariumet kommer inte de jagade fiskarna (tetror kanske) att försvinna bort, glasrutorna förhindrar detta. Däremot är det så att när ett Fjärilsciklidpar har fått ihop det så gör det inget om det finns lite "störfisk" att jaga - för är de helt ensamma så blir det också i längden lite "trist" för paret - det händer liksom ingenting och de blir stillastående och kan faktiskt börja ta ut överskottsenergi på varandra. Detta är väldigt vanligt bland Palettciklider - vilket inte många tänker på som håller dessa helt ensamma - och undrar över varför ett saftigt, leksuget par efter ett tag "somnar" av och inte vill fortsätta - har dom inte någon form av motstånd så blir det "tråkigt" och lekarna uteblir.
Så jag föreslår att du i nuläget går ner till din Z-shop och köper lite växter och "murrar" till inredningen lite. När du gjort detta kan du kolla om det par du har kommer överens - om inte, så skaffa en hane och en hona till (efter "murrningen":)) så skall du se på fan. Det är enkla regler som gäller; rätt förutsättningar, alltså; många gömställen, mysiga små ställen för dina fiskar att etablera revir, gömma sig och leka på - och i ett senare skede (fiskar som givetvis redan kan finnas på plats) lite "störfisk" i form av tetror eller andra som föräldrarna kan rikta sin energi och aggressivitet emot, så blir ditt kar toppenskönt!:)