En trevlig algätare i mitt tycke men som tyvärr sällan nämns i dessa sammanhang är de olika malarna utav Sturisomorna. Själv har jag bara haft Sturisoma Aureum
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=339 och jag tycker de är väldigt bra på att äta alger då det är deras huvudföda. Svårt att tillhandahålla tillräckligt med alger i karet, så tillskott av algtabletter är att föredra. Fotot av fisken på Zoopets artbeskrivning är lite missvisande. En Sturisoma som trivs är väldigt fin och har en kropp med stjärtfena som man kan titta på länge. Helt fredlig gentemot andra fiskar. Låt dig inte skrämmas av de 30 cm i storlek som anger fiskens längd. Min vuxna hane är ca 15 cm i kropp, men med stjärtfenans fenstrålar är 25 cm nog inte omöjligt. Deras kropp är däremot långsmal så dess storlek märks knappt. Arten är väldigt lättlekt, lägger gärna äggen på en ruta där hanen sedan sitter och fläktar. Extra kul då man kan sitta och följa embryots utveckling till färdig fisk. Det svåra är att få ynglen att överleva.
Litet tips på en trevlig mal om du nu vill ha det [:-106]