Desperat!!

#1 - 20 maj 2010 14:11
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Har har fiskar som dör med mellan 1-2 dagar till 2-3 veckors mellanrum i ett år nu och jag fattar inte hur jag ska bli av med den förbannade sjukdomen!!

Fiskarna avmagrar på mindre än 2 dygn och sen dör de tvärt. De blir även "kantiga" i utseendet.
http://img203.imageshack.us/img203/3073/darioj.jpg
Har även en molly som blivit vit och fläckig, ömsom blank ömsom matt som ses från sidan. Den är även "kantig" i utseendet och börjat smalna.
http://img175.imageshack.us/img175/6608/molly.jpg
Några fiskar har även ihopfällda fenor.
http://img208.imageshack.us/img208/8496/platy.jpg

Alla fiskar har trots allt aptit som vanligt till ungefär några timmar innan de dör. har även symtom som vit och genomskinlig trådig avföring.

Fiskar som dött är ca 30-40st under 1 års tid skulle jag tro. Molly, platy, endlers guppy, svärdbärare, pansarmalar, peckoltia vittata, ancistrus sp., skalarbebisar (som skulle vara där tillfälligt men som dog inom loppet av en vecka)

Vattenvärderna är normala och allt sånt. Har runt 25-26 grader i karet och pH 7,5.

Har medicinerat under hela sjukperioden med sera baktopur direct, sera Costapur, sera Myscopur, sera Baktopur, Waterlife Protozin, Waterlife octozin, men INGET hjälper!

Vad ska jag göra? Någon som har nån förklaring?
Minsta lilla hjälp uppskattas!

[/FONT][/SIZE]
#2 - 20 maj 2010 14:49
Handlar du hela tiden nya fiskar till akvariet?
#3 - 20 maj 2010 14:52
Handlar du hela tiden nya fiskar till akvariet?

Läs igenom och skriv sen så detaljerat du kan, lägg gärna upp ett foto där man tydligt ser hela ditt akvarium!
#4 - 20 maj 2010 16:12
Låter ju snarare som någon slags förgiftning? Svart sand?
#5 - 20 maj 2010 18:03
Jag känner igen det du beskriver!! Det händer just nu mig med!! Jag har bara haft karet sedan i februari men massa fiskar har börjat dö trots sparsam matning och medecinering. du kan kolla min tråd med om du vill.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140390

När jag frågade på affären sade de att det var en parasit och jag skulle medecinera med Hexa ex men helt utan resultat. Nu har jag provat medel mot vita prick, det ska ta annat med får se om det hjälper.
#6 - 20 maj 2010 19:22
Har lite frågor:
Hur stort är karet?
Hur många invånare har du i karet?
Är karet nystartad??
Vad har du för sand i karet?

Har du protvat att tillsätta 1dl salt (utan jod) till 100l vatten?
Byt 40% av vattnet och sen tillsätt 1dl salt till 100l vatten. Mata sparsamt och se vad som händer.
#7 - 21 maj 2010 08:01
Gaffel: Gjorde det i början då vi fösrt misstänkte att mina mollys blivit gamla och dött (1 år sen), sen trodde vi sjukdomen försvann med medicineringen eftersom fiskarna slutade dö ett tag. Nu har jag gett upp. Har bara yngel som föts i akvariet (alla platy, molly och endlers) och sen de fiskar som klarat sig.
Sleaper: Nej ingen svart sand, rundad sjösten.
Lineli: Kollade din tråd. Hmmm... Låter i princip som samma! det är nått mysko skit vi verkar ha fått i karet! Hör av dig hur det går med medicineringen :)
Nubi: Hade inte tid att fylla i allt igår [:o]
120 liter juwel lido.
2 black molly, 5 Platy, 2 pansarmalar (var 8 från början), 2 Ancistrus, 1 regnbågsfisk (den andra dog igår), 3 endlers guppy, 2 Peckoltia vittata, 5 amanoräkor, 10+ anentome helena.
Räkorna och snäckorna har klarat sig hur bra som helst, därför tror jag inte på förgiftning. Ingen av de har dött, bara fiskar, både nyinköpta och gamla.
Rundad engelsk sjösten som sagt. En red moore rot, ganska mycket växter, juwels innerfilter.
Har inte kört merd salt för jag har ju corydoras. Dock har jag försökt santbehandla mollysarna i en vecka i ett eget kar utan resultat. Har även testat ha hög temperatur men det hjälper inte heller.

Det är som nu det har spårat ur totalt! Tar upp en död fisk per dag i princip nu. I förrgår en endlers guppy, igår en regnbågsfisk.
#8 - 21 maj 2010 11:19
Så tråkigt med sjuka fiskar!
Jag bytte 50% vatten idag och "storstädade" hela karet dvs slamsög botten, rensade ur växter och tog bort sniglar:) Då kom ett litet yngel fram:)

Ingen firre ser sjuk ut idag och så hoppas jag det förblir.
Jag tänker byta lite vatten varje dag ett tag och sedan medicinera igen med vitaprickmedecinen.
#9 - 21 maj 2010 17:37
Kanske läge att 'avsluta' och starta upp från scratch igen?
#10 - 21 maj 2010 19:51
Jag har aldrig lyckats med dessa fiskar, om jag var du skulle jag satsat på något tåligare, typ amerikanska ciklider eller kanske malawi ciklider. Har du några malar i akvariumet? Dör dom med, borde det vara fel på vattnet då malar brukar överleva rätt mycket :)
#11 - 21 maj 2010 20:06
Avsluta och starta upp från scratch som Gaffel säger, det är nog det bästa!
#12 - 21 maj 2010 20:56
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Har har fiskar som dör med mellan 1-2 dagar till 2-3 veckors mellanrum i ett år nu och jag fattar inte hur jag ska bli av med den förbannade sjukdomen!!

Fiskarna avmagrar på mindre än 2 dygn och sen dör de tvärt. De blir även "kantiga" i utseendet.

http://img203.imageshack.us/img203/3073/darioj.jpg

Har även en molly som blivit vit och fläckig, ömsom blank ömsom matt som ses från sidan. Den är även "kantig" i utseendet och börjat smalna.

http://img175.imageshack.us/img175/6608/molly.jpg

Några fiskar har även ihopfällda fenor.

http://img208.imageshack.us/img208/8496/platy.jpg

Alla fiskar har trots allt aptit som vanligt till ungefär några timmar innan de dör. har även symtom som vit och genomskinlig trådig avföring.

Fiskar som dött är ca 30-40st under 1 års tid skulle jag tro. Molly, platy, endlers guppy, svärdbärare, pansarmalar, peckoltia vittata, ancistrus sp., skalarbebisar (som skulle vara där tillfälligt men som dog inom loppet av en vecka)

Vattenvärderna är normala och allt sånt. Har runt 25-26 grader i karet och pH 7,5.

Har medicinerat under hela sjukperioden med sera baktopur direct, sera Costapur, sera Myscopur, sera Baktopur, Waterlife Protozin, Waterlife octozin, men INGET hjälper!

Vad ska jag göra? Någon som har nån förklaring?

Minsta lilla hjälp uppskattas!

[/FONT][/SIZE]
Vilka typer av foder använder du?
Bilagor:
#13 - 21 maj 2010 21:14
Jag har just medecinerat med en medecin för invärtes maskar/parasiter.
Kuren tar nio dagar. Tror medecinen hette seranin el likn. Jag blev rekomenderad den idag av djur affären. Ska bli spännande att se vad som händer..

Kan du inte fylla i länken så blir det lättare att hjälpa. Bara att kopiera texten till rutan meddelande och sedan skriva in dina svar;)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927
#14 - 21 maj 2010 21:15
hur gör du när du "städar" byter vatten....dina fiskar ser ut som mina gjorde när jag städade akvariet som man städar allt annat dvs noga....jag rengorde filtret noga sköljde ur det under kranen...noga... vid varje vattenbyte [:o] bara en tanke:)
#15 - 22 maj 2010 08:45
Lineli skrev:
Så tråkigt med sjuka fiskar!

Jag bytte 50% vatten idag och "storstädade" hela karet dvs slamsög botten, rensade ur växter och tog bort sniglar:) Då kom ett litet yngel fram:)

Ingen firre ser sjuk ut idag och så hoppas jag det förblir.

Jag tänker byta lite vatten varje dag ett tag och sedan medicinera igen med vitaprickmedecinen.

Okej kul med yngel! Hoppas medicinen fungerar. :)
#16 - 22 maj 2010 08:45
Gaffel skrev:
Kanske läge att 'avsluta' och starta upp från scratch igen?

Har totalrengjort det och sen startat upp det igen. Men det bara fortsätter.
#17 - 22 maj 2010 08:46
pontulf skrev:
Jag har aldrig lyckats med dessa fiskar, om jag var du skulle jag satsat på något tåligare, typ amerikanska ciklider eller kanske malawi ciklider. Har du några malar i akvariumet? Dör dom med, borde det vara fel på vattnet då malar brukar överleva rätt mycket :)

Ja en peckoltia och en ancistrus har dött. Det är det som är konstigt. Trodde först det bara var levandefödarna. Men vattenvärderna är helt ok. :confused:
#18 - 22 maj 2010 08:48
åheim skrev:
Vilka typer av foder använder du?

Flingfoder, både vegeraerisk och vanligt, frysfoder: artemia, vita mygg, svarta mygg, dock inte allt för ofta. Algtabletter till malarna.
#19 - 22 maj 2010 08:49
hur gör du när du "städar" byter vatten....dina fiskar ser ut som mina gjorde när jag städade akvariet som man städar allt annat dvs noga....jag rengorde filtret noga sköljde ur det under kranen...noga... vid varje vattenbyte [:o] bara en tanke:)

Städar en gån gi veckan byter 15-20 precent av vattnet. Filtret rengör jag mellan 1-2 månaders mellanrum så det borde inte vara det.
#20 - 22 maj 2010 08:56
Lineli skrev:

Kan du inte fylla i länken så blir det lättare att hjälpa. Bara att kopiera texten till rutan meddelande och sedan skriva in dina svar;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927

Den fanns i en annan gammal tråd där du också bett mig fylla i den [:o]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?
120 liter
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?
Juwels inbyggda
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?
1 år sedan
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
-
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
5 Platy (2-4 cm)
2 Molly (vuxna)
2 Peckoltia Vittata (vuxna)
2 Ancistrus
1 Kinesisk algätare (5 cm)
2 kampfiskhonor
2 Endlers guppy
2 Pansarmalar, Sterbai, Schwartz (vuxna) har varit ett stim på 8 förut
6 Amanoräkor
x Anentome helena
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
3 javaormbunkar
2 Valliseria
1 Har glömt vad växten heter men den är hög meg lite genomskinliga, vågiga blad. Blommar med vita, långa blommor.
2 mossbollar
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
pH 8, kH 3,5 tror jag
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
pH 7,5, kH 3?
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
1 gång i veckan ca 20 % av vattnet
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
5 dagar sedan, ca 20 %
[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
Nej
[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
Nej
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
Nej
[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
Olika, tabletter, frysmat, flingor, granulat, ca 1 gång om dagen
[/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder?
Nej
[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
Från första tiden i akvariet. [/FONT][/SIZE]
Undernärda trots att de äter bra och lagom mycket.
Några timmar innan död För endel Trötthet. Ställer sig vid insuget på pumpen. Förlamning innan död. De ligger stela som i ett u på botten.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
6 Pansarmalar (sterbai, metall, schwartz), 10´Platy, 6 Molly, 2 Ancistrus sp., 1 Peckoltia vittata, 4 Scalarbebisar, 1 regnbågsfisk, 3 endlers guppy mfl.
Mellan 1 till 6 veckors mellanrum under 1 år.
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan;
Det märks inte hastigt, det kommer smygande.Svårt att upptäcka de sjuka innan det är för sent.
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
Snabb och kraftig avmagring. kantigt utseende är det första tecknet.
Molly har fått blanka och matta fält på kroppen som syns från sidan.
platy med ihopfällda fenor.
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
Ja, med bactopur direct, någon bakteriemedicin utan resultat. Det var ett tag sedan. Sen costapur, myscopur, octozin. Ingen förändring.
[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
Kommer i omgångar förut iaf. Nu är det mera utspritt med ca 2-3 veckors mellanrum.
[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
Ja, om de inte hunnit bli uppätna[/FONT][/SIZE]
#21 - 22 maj 2010 20:15
Allt verkar ju ok i ditt kar!
Var i rummet är karet placerat? tex vid fönster element mm.
Använder du luftfräshare i form av "doftspray" i rummet där fiskarna bor.
Röker någon i rummet?
Har du någon temp så du kan följa temperaturen?

Det blev många frågor men vill så gärna hjälpa!
#22 - 23 maj 2010 10:54
Lineli skrev:
Allt verkar ju ok i ditt kar!

Var i rummet är karet placerat? tex vid fönster element mm.

Använder du luftfräshare i form av "doftspray" i rummet där fiskarna bor.

Röker någon i rummet?

Har du någon temp så du kan följa temperaturen?

Det blev många frågor men vill så gärna hjälpa!

nej, nej och nej ;) har ju 4 andra kar i samma rum som är problemfria, det för det hela så konstigt. har termometer så det håller lagom temp hela tiden. Kollar varje dag.

haha jag uppskattar VERKLIGEN all hjälp jag kan få! :)
#23 - 23 maj 2010 11:27
Just nu medecinerar jag med något som heter sterazin, får se om det hjälper. Den ska ta invärtes maskar och parasiter. Man behandlar i tio dagar så efter det får vi se, du kan ju prova med den om du inte gjort det.
#24 - 23 maj 2010 12:00
okej ska kolla upp lite mer om medicinen.
fungerar inte det så slänger jag ut karet genom fönstret ;)
#25 - 23 maj 2010 14:09
Då blir det flygfisk..
#26 - 24 maj 2010 11:54
Lineli skrev:
Då blir det flygfisk..

hahahaha klockrent ;)
Hur går det med din medicinering?
#27 - 24 maj 2010 12:06
Inga fiskar ser dåliga ut, hoppas det hjälper!
Akvariet ser lite tråkigt ut i sin helhet nu med bara en svärdbärare, en silver molly, jag har ju fler av de andra arterna men det syns att något saknas men det blir inga nya fiskar förrän jag ser att medecinen tar och sedan att akvariet håller sig friskt utan medecin. Det svåraste är ju att hitta källan till sjukdommen gör man inte det återkommer det ju hela tiden. Akvariehobbyn är verkligen en långsam hobby...skynda långsamt:)
#28 - 25 maj 2010 09:05
härligt att höra att det ser ljusare ut ;)
Jag ska pallra mig iväg ännu en gång till akvarieaffärn och se hjälplös ut och hoppas på att få hem rätt medicin nu för en gång skull!
Det enda jag har kvar som jag inte medicinerat mot är maskar... Får väl försöka med det. Har medicinerat mot bakterieinfektioner, parasiter, flagellater men inte mask.
Får uppdatera senare vad jag kom hem med för medicin ;)
#29 - 26 maj 2010 08:31
Kom hem med en flaska sterazin som jag fick gratis:p
Nu har jag medicinerat och håller innerligt tummarna för att det ska fungera!
#30 - 27 maj 2010 10:57
Hur går det med medecineringen?
Jag medecinerade sjätte dagen igår och det är fortfarande ingen som ser dålig ut, hoppas, hoppas...

Kollade din blogg, fin! Såg att du har hästar, det har jag med haft:)
#31 - 29 maj 2010 13:55
Vad bra! jo har själv ingen som ser dålig ut. Så nu håller jag tummarna att det ska gå vägen! Dock tror jag att smittan har spridit sig till 2 av mina andra akvarium.

haha tackar! Jo har 2 hästar och tar även hand om min kompis häst i ett år medan hon flyttar. Hästar är härliga :)
#32 - 30 maj 2010 02:28
Vad bra! jo har själv ingen som ser dålig ut. Så nu håller jag tummarna att det ska gå vägen! Dock tror jag att smittan har spridit sig till 2 av mina andra akvarium.

haha tackar! Jo har 2 hästar och tar även hand om min kompis häst i ett år medan hon flyttar. Hästar är härliga :)

Din Dario såg minsann inte pigg ut. :(
Hoppas mina Darios jag ska skaffa klara sig bättre!
#33 - 30 maj 2010 13:00
Så fiskarna bli magra på mindre än två dygn? Akvariumet uppstartat för ett år sen men blivit helrent och omstartat hur många gånger sen starten?
#34 - 31 maj 2010 08:15
På mellan 2-3 dygn så är de sjukligt avmagrade. Dock brukar de vara pigga och äta ett tag efter avmagringen.
1 gång har jag startat om det helt.
#35 - 31 maj 2010 08:16
Din Dario såg minsann inte pigg ut. :(

Hoppas mina Darios jag ska skaffa klara sig bättre!

Nej, var tvungen att ta bort han :(
De är riktigt trevliga och snygga fiskar, särkilt om man har lite dämpad belysning, då riktigt lyser deras röda färg!
#36 - 14 juni 2010 14:19
Här kommer en liten uppdatering från mig.
Mina fiska dör hej vilt igår tex tog jag bort tre döda Neoner och en platy dog några dagar innan.
Sterazin verkar inte fungera på mina...:(

Annons