Medecinen verkar inte hjälpa!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Medecinen verkar inte hjälpa!!

    Hej!
    Jag skulle behöva råd ang mitt akvarium. Jag blev rekomenderad av en djurbutik att medecinera med Hexaex men det har inte hjälpt. I djuraffären sade de att fisken drabbats av någon parasit.
    Jag vet också att jag har lite mycket fiskar i karet men detta borde väl inte göra fiskarna sjuka när alla värden är bra? Naturligtvis blir det inte fler fiskar. Växterna är fina och växer massor. Jag har lampan tänd i 10-12h.
    Tacksam för alla svar som kan hjälpa mina fiskar att bli friska.

    1/ Hur stort är akvariet? 110l
    2/ Vilken filtrering använder du? Bottenfilter
    3/ När startade du akvariet? Februari-10
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Ca 20 fullvuxna Neontetror, 5 st Platy ej fullvuxna, 2st Svärdbärare ej fullvuxna, en Kulhii- ål, en Ancistrus, en Siamesisk algätare, dessa är heller inte fullvuxna. 1st sillvermolly. 1st svärdbärar yngel ca 1cm
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Jag vet inte namnet på dem men jag har Vattenpest 2st stora och en mindre. En stor ormbunke, två mindre, en sumpväxt (tror jag det är) en annan liten växt med små runda gröna blad ca 10 växter är det. 1 rot
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet KH 6, PH 7,2 Ingen Nitrit
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Ca 40l varje vecka
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 8/5
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Ingen karantän 2 st platy
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Inte sedan akvariet startades
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Vitakraft flingfoder, Tetra Tabimin (tabletter för bottenlevare) Tinad skalad ärta, ibland, gurka en gång. Jag matar en gång per dag.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? 1/4 första sjuka fisken, en gul molly. Magrade och blev bananformad ganska snart, simmade "vobblande" var mycket vid botten sista tiden, verkade bli skygg.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Dessa har dött 3 st Neontetra, en silver Platy, en gul Platy. en gul molly, en svärdbärarhona. Först med några dagars mellanrum sedan uppehåll efter medecinering ca 2v nu med några få dagars mellanrum igen.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Se nr 16 Fiskarna äter ända tills de är "halvdöda" brukar då dö efter någon timme.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Fisken blir avmagrad och får en bananliknande form, fenorna är hopfällda.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Jag har medicinerat 2ggr med Hexaex. De fiskar som varit dåliga vid medecinering har dött i alla fall.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? En fisk i taget har insjuknat. Första tecken är avmagring sedan fenorna som inte är utfällda efter några el någon dag blir fisken lite skygg, simmar konstigt samt tillbringar en del tid på botten el i en växt för sig själv. Till sist äter den inte och efter någon timme är den död.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja
    Senast redigerad av Lineli; 18 May 2010, 12:55.
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #2
    Skulle gärna vilja ha svar på hur länge sjukdomen smittar och om alla fiskar nu är "dödsdömda"?
    Nu ikväll har en Neontetra dött, har inte ens sett att den varit dålig..:/
    Senast redigerad av Lineli; 18 May 2010, 20:59.

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #3
      ingen?

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Det är skitsvårt o sätta en säker diagnos. Hexa ex är ett flagelat preparat och eftersom det inte hjälper så är det ju troligast att det är något annat.
        Du kan ju prova med att ha i en dl grovsalt vid nästa vattenbyte, annars tycker jag nog att eSHa 2000 är ett betydligt bredare preparat än Hexa ex om man är osäker på diagnosen.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Lineli
          • February 2010
          • 565

          #5
          Jag har haft i salt. Ska kolla om djuraffären har medecinen du rekomenderar.
          Vad botar den medecinen?

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Det är ett bredare preparat om man nu vill chansa med medicinering.
            eSHa products are made to be easy-to-use and effective. Our goal is to provide you with the best possible solution to the problem you are facing!

            Problemet är att chansar man fel från första början så kan detta ge upphov till nya andra problem. Så det är viktigt att försöka hitta "felkällan"
            Att satsa på att upprätta bra fasta rutiner är det bästa då det kan vara svårt o ta sig ur sjukdomsnurren när man väl hamnat i den.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Finns medecinen att köpa i en vanlig djuraffär el bara på nätet?

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Nu har svärdbärarhonan dött...
                Jag har nu medecinerat för vita prick ska se om det hjälper. Håller även lampan släckt, har hört att det kan vara bra när fiskarna är sjuka.

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #9
                  Har storstädat karet nu och ingen firre ser dålig ut.
                  Men det dröjer nog bara någon dag så blir väl någon sjuk..

                  Kom gärna med fler tips jag behöver all hjälp jag kan få.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...