Mall för att kunna fråga om sjuka fiskar.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Mall för att kunna fråga om sjuka fiskar.

    FISKSJUKDOMAR:
    Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare och säga. Jag är sjuk – vad är det för fel på mig?

    Därför är det nödvändigt att du lämnar så utförlig info som möjligt för att du skall kunna få ett acceptabelt svar. Ett 100% korrekt svar är helt omöjligt att ge, även om man skulle ha alla fakta. Det är t.o.m. svårt även om man skickar den döda fisken på analys.

    Så när du ställer en sjukdomsfråga på Zoopet så se till att ange nedanstående information om du vill ha ett bra svar.

    1/ Hur stort är akvariet?
    2/ Vilken filtrering använder du?
    3/ När startade du akvariet?
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Senast redigerad av admin; 05 January 2016, 20:25.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Panda2
    • April 2013
    • 12

    #2
    54 l.pump och inner filter. Två veckor sen.13 bebis golden ceclider la i den när vi fick akvariumet fick dom med. Jag har tre mollysar en hane och två honor.tre guppy honor och två guppy hanar.11 neontetror och en ancistrus mal.nästan alla har 3,4 terrorns 1 cm ungefär. Två stora vet inte exakt vad dom heter en är som en fredskalla, en sprätlig. Vattnet e bra.efter ungefär tio dagar. 25 procent. Fyra dagar sen 25 procen ungefär.ja för det var nytt ja.ja i ungefär 30 min.fling foder en gång om dagen.nej. Igår En dag efter att jag köpte hon.Skyggare.nej.det var bara hon. Inga fiskar har dött.

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Min Venustus ser tråkig ut på ena fenan och har gjort det i ca tre mån, nu har det även kommit en fläck under stjärtfenan som ser ut som om fenan tunnats ut. Jag har ett 190 liters med bottenfilter och det inbyggda filtret. Matar två gr om dagen men fling och granulat. Inga döda fiskar och mycket bra och stabil vatten kvalitet. Han verkar må bra för övrigt och ingen annan fisk har fått detta under tre mån. Bör jag göra något? Kan det försvinna av sig självt?
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Jvanthom
        • November 2021
        • 2

        #4
        Hej! Vi har 180 liters akvarium juwel. Haft igen det i 2 år gått bra tills för 1 månad sen då plötsligt 2/3 av akvariefiskar dog. Hade städat akvariumet på dagen tror vi fick ett nitritfall. Efter det hände har anlagt mkt mer växter har bytt vatten 1/3 varje lördag värderna på testerna ser kanon ut kör sticka som mäter allt och även ett specifikt nitrittest vi har mkt mindre alger i akvariet och upplever att vattnet är mkt renare och vi har köpt till nya fiskar i två omgångar, vi har inget salt i akvariumet har aldrig haft det. Imorse upptäckte jag en utväxt på en av scalarerna. Är det en sjukdom? Finns det något att göra?

        Klicka på bilden för större version

Namn: 20211205_192734.jpg
Visningar: 276
Storlek: 129,8 KB
ID: 2433521

        Kommentar

        Arbetssätt...